کد خبر: ۳۵۰۴۴
تعداد نظرات: ۱۳ نظر
انتقاد مدیر انجمن حامیان حیوانات بی‌پناه طبیعت نسبت به مدیریت پناهگاه حلقه‌دره:
«دکتر پژواک خاکی» افزود: بیش از ۴ هزار سگ از سطح شهر کرج و شهرهای اطراف جمع‌آوری شده که نه عقیم شده و نه رهاسازی شده‌اند ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اواخر سال گذشته بود که نحوه مدیریت پناهگاه سگ‌های بدون صاحب «حلقه‌دره» به سوژه یکی از گزارش‌های پایگاه خبری حکیم مهر تبدیل شد. این پناهگاه همان است که متولیان شهرداری کرج ادعا می‌کنند که با وجود آن، سال‌هاست که اقدام به کشتار سگ‌ها و سایر حیوانات ولگرد نمی‌کنند. این ادعا اما واکنش‌های زیادی را در ساختار کارشناسی سازمان دامپزشکی ایجاد کرد. کمااینکه برخی مسئولین دامپزشکی معتقد بودند که شهرداری به صورت مخفیانه این سگ‌ها را از بین می‌برد.

انجمن حاميان حيوانات بي پناه طبيعت یکی دیگر از نهادهای مرتبط با بحث نگهداری از سگ‌های بدون صاحب است که اتفاقا مسئول آن نیز در گفت‌وگو با حکیم مهر، نشان داد که هیچ دل خوشی از عملکرد شهرداری کرج در خصوص مرکز حلقه‌دره ندارد. از نظر «دکتر پژواک خاکی» تاوان سوء مدیریت سازمان پسماند شهرداری کرج را سگ‌ها با جان خود می‌دهند.

حکیم مهر: چه شد که انجمن حامیان حیوانات بی‌پناه طبیعت شروع به کار کرد؟

فعالیت در جهت ارتقای بهداشت جامعه حیوانی و انسانی و جمع‌آوری حیوانات بی‌پناه و بی‌سرپرست و حیوانات در معرض انقراض که نیاز به کمک و مراقبت دارند، یکی از انگیزه‌ها برای راه‌اندازی این مرکز بود. همچنین سالم‌سازی حیوانات از نظر عوامل بیماری‌های مسری و مشترک بین انسان و حیوانات و نگهداری آنها در پناهگاه و نقاهتگاه و تلاش در جهت حفظ و بقاء و تکثیر گونه‌های مختلف حیوانی در کشور از انگیزه‌های دیگر بود.

حکیم مهر: به طور خلاصه، مهمترین اهدافی که انجمن دنبال می‌کند، شامل چه مواردی است؟

ارتفاء بهداشت عمومی جامعه حیوانی در حیات اهلی و حیات وحش، همکاری و کمک در پیشگیری و کنترل از انتقال عوامل ایجاد کننده بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان، مراقبت و نگهداری از حیوانات بی سرپرست و بی‌پناه و بیمار، انجام عملیات درمانی و جراحی در صورت لزوم جهت حیوانات هدف، تلاش در جهت فرهنگ‌سازی جامعه در زمینه برخورد صحیح با حیوانات بی‌سرپرست و بی‌پناه، تلاش در جهت فرهنگ‌سازی و علاقمندی و مهربانی مردم نسبت به حیوانات، ارتقاء بهداشت روانی جامعه حیوانی و انسانی، کمک به حفظ و برقراری تعادل در اکوسیستم اقلیم‌های مختلف ایران و همکاری و هماهنگی با سازمان‌های ذیربط، همکاری و ارتباط مستمر علمی و اجرایی با سازمان‌های ذیربط، سازمان دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی، سازمان حفاظت از محیط زیست، شهرداری‌ها، وزارت بهداشت، دانشگاهها، موسسات تحقیقاتی و سایر مراکز و انجمن‌های داخلی و خارجی مرتبط، تلاش در جهت حفظ و بقاء و تکثیر گونه‌های مختلف حیوانی و همچنین تلاش در جهت حفط ذخایر ژنتیکی - زیستی، تلاش در جهت انجام پروژه‌ها و اقدامات قابل واگذاری بخش دولتی به انجمن‌ها و سازمان‌های خصوصی مردم نهاد و در نهایت انجام فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و علمی از طریق نشر و انتشار مجلات و مقالات.

حکیم مهر: نحوه همکاری و تعامل انجمن با شهرداری کرج به خصوص در حوزه نگهداری از سگ‌ها به چه شکل است؟

این تعاملات شامل عقد تفاهم‌نامه بین انجمن و شهرداری‌ها، عضویت کارگروه کنترل جمعیت حیوانات شهری (سگ) در کرج، حضور در جلسات مشاوره‌ای شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها در استان البرز و همچنین پیگیری مستمر در خصوص وضعیت حلقه دره بوده است.

حکیم مهر: ارزیابی شما از عملکرد پناهگاه حیوانات کرج «حلقه دره» چیست؟ با توجه به گزارش‌هایی که در این خصوص در سایت حکیم مهر منتشر شده، به نظر می‌رسد جامعه دامپزشکی رضایت چندانی از فعالیت این مرکز ندارد.

متاسفانه آقای مجتبی اسکندری مدیرعامل سازمان پسماند کرج در این خصوص هیچ‌گونه همکاری با ما ندارد. تفاهم‌نامه انجمن را نمی‌پذیرد و با ورود انجمن حامیان محیط زیست شبکه دامپزشکی به حلقه دره مخالف است. با توجه به ارائه گزارش و آمار ازسوی سازمان پسماند کرج بیش از ۴ هزار سگ از سطح شهر کرج و شهرهای اطراف جمع‌آوری شده که نه عقیم شده و نه رهاسازی شده‌اند.

حکیم مهر: چه بر سر این تعداد سگ آمده است؟

پیمانکار فعلی حلقه‌دره هیچ‌گونه تخصصی در ارتباط با حیوانات شهری به خصوص سگ ها ندارد و در حال حاضر مشکلات عدیده‌ای در زیرساخت‌ها و فعالیت‌های حلقه‌دره موجود است. سگ‌های جمع‌آوری شده و عقیم نشده، رهاسازی یا واگذار نمی‌شوند.

عدم غذارسانی به سگ‌های باقی‌مانده، البته اگر سگی زنده مانده باشد، یکی دیگر از معضلات است. نبود دامپزشک و عدم رسیدگی پزشکی، نبود قرنطینه و عدم جداسازی سگ‌ها از نظر سنی، وجود بیماری‌های مختلف در بین سگ‌های باقی‌مانده و سوء تغذیه شدید آنها و همچنین مرگ‌و میر و کشتار سگ‌ها در حلقه‌دره از مشکلات دیگر این مرکز است.

حکیم مهر: به عنوان حرف آخر...

سخن آخر اینکه سگ‌های جمع‌آوری شده در حلقه‌دره یا یوتانایز می‌شوند و یا بر اثر بیماری‌های مختلف یا سوء تغذیه شدید، جان می‌دهند. درواقع خسارت ناشی از سوء مدیریت سازمان پسماند و آقای اسکندری را سگ‌ها با جان خود می‌دهند. ایشان به هیچ عنوان حاضر به همکاری با انجمن و شبکه دامپزشکی، محیط زیست و حتی خدمات شهری نیستند و به دلایل واهی از ورود انجمن و سایر ارگان‌های مربوطه به «حلقه‌دره» جلوگیری می‌کنند. البته معاون خدمات شهری شهرداری کرج کم و کاستی‌ها را پذیرفته‌اند و در صدد رفع این نواقص هستند ولی مدیریت پسماند حتی اجازه نظارت و رفع نواقص را به خدمات شهری شهرداری هم نمی‌دهد که این مساله قابل تاملی است.


 
 
انتشار یافته: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۴
0
1
من بیمار سرطانی وقتی این همه ظلم می بینم وسکوت
انسانها یی که نزدیک آنها حیواناتی از گرسنگی میمیرندرا میبینم
وبی تفاوتی این آدمها به تو پناه می آورم
دستهایم را به طرف آسمان می گیرم می گویم خدایا
اینها مخلوقات تو هستند تو اینها را آفریدی ظلم به آنها
ظلم به تو می باشد ای خدا می دانم غمگینی می دانم به
فریاد برس ای قادر متعال نجات دهنده خود را بفرست
ای خدا گفتن گفتن از این موجودات اثری ندارد خدایا
.................................. به حق دردهایی که من می کشم به فریاد
مخلوقاتت برس الهی آمین
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
0
پناهگاه داری یک عمل بسیار اشتباه است که در ایران رواج دارد، به دلیل عدم کنترل سر منشا های سگ های ولگرد نه تنها تعداد آنها کمتر نشده و نمیشود بلکه جمعیت دوبرابر میشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
1
0
باید سگهای نربیصاحبو اول آخته کرد این یه راه سریع و کم هزینش و موثر
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۵
0
1
رفتار با انسانها حیوانات وهر چه خدا آفریده ورقه امتحان الهی
ما انسانها می باشد در درگاه خدای بزرگ ما که بیهوده آفریده
نشدیم . بی تفاوتی بی خیالی به من چه گفتنها جواب دارد
خدایا شکرت.
زهی خیال باطل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
1
0
درود بر شما چه ذهن ارام و‌خدایی دارین...سختر از مرگ سگ ها مرگ ادمهایی هستن که از گرسنگی و‌سو مدیریت رنج میبرن
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
0
0
انسان وحیوان وهمه مخلوقات را خدای واحد آفریده و برای همه آنها حق وحقوق در آیات قرآن گفته برای من و شما .وظلم
را برای مخلوقاتش گناه شمرده از گرسنگی هلاک شدن را
شایسته مخلوقاتش ندانسته.هدف کمک به مخلوقات خدا
باشد انسان وحیوان باهم فرق ندارند. انسانی سیر باشد
لقمه سفره حیوانی را نگرفته وحیوانی سیر باشد لقمه
سفره انسانی را نگرفته.بنده خوب خدا بیایید همه زندگی
را از دید خدا ببینیم خدا گونه رفتار کنیم وشیطان را
خوشحال نکنیم وبه خدای خود ظلم نکنیم تا خداوند
به ما کمک کند وبه فریادمان برسد الهی آمین.
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
1
0
بنده عضو یک گروه کوه نوردی هستم. این گروه به خاطر تنوع هر هفته به یکی از مناطق کرج از حصار گرفته تا عظیمیه و دره های منتهی به باغستان و سیاهکلان و آتشگاه و ....... تا هشتگرد می رویم. در تمام این مناطق دهها سگ ولگرد مشغول زاد و ولد و حمله به ساکنان حاشیه ایی هستند. همانطور که دوست عزیزمان گفت باید به سرمنشا بیشتر توجه کرد. ما به جای خشک کردن باتلاق ها دنبال پشه ها افتاده ایم و علاوه بر هزینه بالا هم افکار عمومی را خراب میکنیم و هم با این زبان بسته ها بدرفتاری.
به نظر بنده باید اکیپ هایی در سرمنشا با روشهای انسان دوستانه این حیوانات را خلاص کنند. در حاشیه شهر سگ ها به کودکان و زنان حمله میکنند و امنیت وجود ندارد.
ناشناس
|
Canada
|
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۸
0
0
ما نباید از آنور یا اینور پشت بام بیفتیم !! نه شقاوت امری پسندیده است و نه ترحم و دلسوزی الکی !
در بسیاری از جاها به بهانه حمایت از حیوانات شماره حساب داده و کلی کلاه برداری کرده اند. از طرف دیگر همانطور که در بیانیه اخیر رییس سازمان سیا عنوان شد که باید از مسائل محیط زیستی بر علیه دولت ایران استفاده شود متاسفانه بی فرهنگی و شقاوت برخی افراد کم سواد و عقده ایی و بدور از مدنیت انعکاس جهانی پیدا میکند و بر علیه ملت ایران استفاده میشود.
پیشنهاد روشن بنده این است که مجلس شورای اسلامی به کمک سازمان دامپزشکی، افراد و سازمانهای واقعا دلسوز(نه کاسبان به بهانه حقوق حیوانات) طرحی را ایجاد و به کلیه استانداریها و شهرداریهای ایران به عنوان دستور العمل و ایجاد وحدت رویه ابلاغ کند. در این طرح بودجه برای این کار دیده شود و نیز از تجربیات جهانی مانند افراد و اتوموبیل های مخصوص شکار این حیوانات استفاده شود. ضمن برخورد ریشه ایی با سرمنشاء این قضیه با حیوانات موجود نیز با شفقت انسانی و اسلامی برخورد شود.
عسل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۰
1
0
واقعا برای نظر برخی دوستان متاسف و از انسان بودن متنفر شده ام حکومت و مردم این سرزمین همیشه به فکر کوتاه ترین و راحت ترین راهها برای مشکلات خود هستند سگ گربه پرنده مرغ گاو.... همگی عضوی از این کره خاکی هستند سطح فکری را بالا ببریم و نگاهی هم به کشورهای پیشرفته در خصوص نگهداری حیوانات ولگرد بیاندازیم شاید همین نکته ها و طرز فکرهاست که ما جهان سوم تلقی میشویم یک دانه به پرنده دادن رزق و روزی شما رو بالا میبرد از تنگ نظری و ذهن های بسته و خاموش خود بیرون بیاییم و برای مخلوقات خدا حکم قصاص بدون جرم ندهیم به امید تفکرات اریایی
گفتار نیک پندار نیک رفتار نیک
سما
|
Germany
|
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۹
1
0
برخوردهای انسان دوستانه شما و شفقت و دلسوزی که همگان فرمودید همگی منتهی به ختم حیات یک مخلوق خداوند میشود . چرا فقط در ایران سگ ها انسانها رو مورد حمله قرار میدهند ؟ سگ تا نترسه حمله نمیکند . چرا هزاران مورد حیوان آزاری رو نمیبینید ؟؟ شکنجه سگ ها و جنگ انداختن و شرط بندی ؟ چرا خداوند رو در نظر نمیگیرید وقتی راجع به جان یک موجود قضاوت میکنید ،اینقدر ساده میگذرید؟؟
چرا از درد و رنج یک موجود اینقدر ساده میگذرید؟
مطمعنا وقتی جان یک حیوون برای کسی اهمیت نداشته باشه ،جان انسانها هم براش مهم نیست . در تمام دنیا میزان مدنیت یک جامعه را از برخورد اعضا اون جامعه با حیوانات می سنجند پس وای به حال ما
نوشين
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۱
1
0
خدايا اگه هستي جوابشونو خودت بده، خسته شدم از اينهمه درد ، زورم به جايي نميرسه، حداقل بدن دست حامي ها مديريت كنن و خودشون هم غذا رساني كنن، هر روز با ديدن اين بي رحمي ها گريه ميكنم هر روز هر روز قلبم درد ميگيره ، چقدر بي فرهنگي؟ چقدر بي عدالتي؟ چقدر بي فكري و به فكر جيب خود بودن؟ هممون بالاخره ميميريم چرا نميخوايم محبت و انسان بودن رو بفهميم، اه اصلا چه فايده داره اين حرفا
ملورین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۱۲
0
0
سلام
میشه لطفا لینک اصلی این تصویر رو بهم بدید تا دانلود کنم
شیما
|
Finland
|
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
0
0
زور ما مردم به شما مسعولین نمیرسه اما یادتون باشه خدایی دارن این سگهای معصوم و بی گناه یک روزی از یک جایی میخورید، آه این همه حیون بیپناه میگیردتون،.من هر شب از خدا میخوام یک راه حلی برای این بی پناها درست بشه،دیگه خسته شدیم اینقدر بدی،ظلم،بسه دیگه بس کنید
نظر شما
ادامه