کد خبر: ۳۵۰۵

حکیم مهر -  رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان از بروز مجدد پدیده کشند قرمز در آب های ساحلی هرمزگان خبر داد و گفت: طی یک هفته اخیر در برخی مناطق، تراکم کشند قرمز بین 5 تا 7 میلیون سلول در لیتر رسیده است.
محمد صدیق مرتضوی در نشست مطبوعاتی با اعلام مشاهده دوباره پدیده کشنده قرمز در آبهای هرمزگان افزود: در تاریخ چهاردهم شهریورماه جاری، تغییر رنگ آب دریا در حوالی بندر شهید باهنر که ناشی از شکوفایی گونه ای از «دینولازله» بوده است، مشاهده شد که گستردگی این لکه چندان زیاد نبود.

وی اظهارداشت: با توجه به اهمیت موضوع، پایش ماهواره ای این پدیده به صورت روزانه انجام شده و نتایج بررسی تصاویر، حاکی از گسترش پدیده کشند قرمز در آب های ساحلی خلیج فارس می باشد.

مرتضوی خاطرنشان کرد: به دلیل بروز و مشاهده این پدیده، علاوه بر گشت های ماهانه پایش کشند قرمز در پنج ایستگاه ساحلی بندرعباس، 9 ایستگاه در غرب و 9 ایستگاه دیگر در شرق هرمزگان، از تاریخ 17 شهریورماه جاری تا امروز، گشتهای روزانه ای در چهار ایستگاه از مناطق ساحلی بندرعباس و چهار ایستگاه دیگر در غرب، شرق، جنوب و شمال غربی هرمز و جزیره قشم صورت گرفته و کارشناسان پژوهشکده به بررسی میدانی و جمع آوری نمونه ها مشغول هستند.

وی اضافه کرد: همچنین دو بار در هفته، پایش کشند قرمز در آبهای ساحلی «تیاب» و مزارع پرورش میگو در شهرستان میناب نیز جهت جلوگیری از خسارت به استخرها صورت می گیرد.

رئیس پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان با بیان اینکه طی یک هفته اخیر در منطقه «خورگورسوزان» بندرعباس پشت استانداری هرمزگان، تراکم کشند قرمز بین پنج تا هفت میلیون سلول در لیتر بوده است ، گفت: عامل شکوفایی در اطراف جزیره هرمز نیز ناشی از گونه دیگری از «دینولازله ها» با نام «سراتیوم» می باشد.

به گفته وی، دو گونه فعلی برخلاف گونه غیر بومی «کوکلودینیوم» که برای اولین بار اواخر شهریورماه دو سال گذشته در منطقه خلیج فارس مشاهده شد ، بومی این منطقه بوده اما شکوفایی نداشته اند.

مرتضوی تاکید کرد: به منظور بررسی تغییرات این گونه ها، طی 24 ساعت اخیر گشتهای شبانه روزی با فاصله زمانی هر سه ساعت یکبار، با برداشت نمونه برای تعیین گونه های «فیتو پلانکتونی» ، ثبت عوامل محیطی و برداشت نمونه برای مواد مغذی، توسط دو اکیپ کارشناسی از دو منطقه ساحل پارک دولت بندرعباس و پشت استانداری هرمزگان صورت گرفته است.

وی بیان داشت: گشت های روزانه پایش تغییرات کشند قرمز در آبهای ساحلی بندرعباس به صورت مستمر و حتی در ایام تعطیل نیز انجام می شود و اگر ضرورت باشد ، در مناطق شرق و غرب استان جاسک و بندر لنگه نیز این پایش ها صورت می گیرد.

وی افزود: دولت نیز تاکنون اعتباری معادل 3.2 میلیارد تومان را در راستای تحقیقات و کاهش اثرات این پدیده توسط کمیته کشند قرمز به استانهای بوشهر و هرمزگان اختصاص داده که 50 درصد از بودجه یاد شده به هرمزگان اختصاص یافته ، تنها 800 میلیون تومان یعنی نیمی از 1.6 میلیارد تومان به پژوهشکده و مابقی به شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان در راستای تکمیل طرحهای جمع‌آوری فاضلاب اختصاص یافته است.

نظر شما
ادامه