کد خبر: ۳۵۰۷۰
 

حشرات و گوشت‌های مصنوعی، می‌توانند جایگزین مناسبی برای گوشت‌های معمولی باشند که در حال حاضر مردم دنیا از آن استفاده می‌کنند. علت این جایگزینی را باید در مشکلات زیست‌محیطی جست‌وجو کرد که پرورش حیوانات اهلی موجب آن می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، اکنون اشتیاق جهانی برای مصرف گوشت قرمز به سرعت رو به افزایش است و بر این اساس تولیدکنندگان نیز برای کسب سود بیشتر، محصول بیشتری به بازار عرضه می‌کنند. در نتیجه سهم انتشار گازهای گلخانه‌ای از پرورش حیوانات اهلی که بیش از این ۱۲ درصد بود، سر به فلک کشیده و جلوگیری از روند رو به رشد گرم شدن زمین، غیرممکن خواهد شد؛ مگر اینکه چنین فرایندی معکوس شده و تقاضا برای مصرف گوشت قرمز تنزل یابد. در این شرایط است که تبدیل منابع طبیعی به زمین‌های کشاورزی اتفاق نمی‌افتد؛ مسئله‌ای که دلیل اصلی انقراض بسیاری از گونه‌های طبیعی است.

اکنون در جهان، زمین‌هایی که برای پرورش حیوانات مختلف مانند گاو، گوسفند، خوک و غیره استفاده می‌شود، ۲ برابر میزان زمین‌هایی است که برای زراعت و باغبانی در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، یک سوم محصولاتی که از مزارع کشاورزی برداشت می‌شود به خوراک دام تبدیل خواهد شد.

تحقیقات جدید با انجام مقایسه‌ای اصولی، اثر غذاها با منابع مختلف را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از حشرات و موادغذایی از این دست راهی است که می‌تواند به سرعت، رشد پرورش حیوانات اهلی را کاهش دهد.

گزارش این تحقیق که در مجله امنیت جهانی غذا منتشر شده، ثابت می‌کند که اگر تنها نیمی از گوشت مصرفی جهان از روش‌های سنتی فاصله گرفته و با گوشت‌های دیگر مانند حشرات، جایگزین شود، حداقل یک سوم زمین‌های مورد استفاده برای پرورش حیوانات آزاد شده و در راستای تولید محصولات دیگر کشاورزی به کار خواهد رفت. همچنین آنها دریافتند که روش‌های دیگر جایگزین مانند رشد گوشت در آزمایشگاه‌ها چنین مزیت بزرگی را در پی ندارد.

سرپرست این تحقیقات در دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند تاکید کرد که خوردن حشرات برای کشورهای غربی یک چالش محسوب می‌شود. با این حال اکنون ۱۱۹ کشور جهان از بیش از ۲ هزار گونه حشره استفاده می‌کنند که شامل انواع جیرجیرک‌ها و کرم‌های خوراکی است.

پیتر الکساندر گفت: این خوراک‌ها شاید برای برخی از مردم چندش‌آور باشد، اما استفاده از آن در میان ملت‌های گوناگون به ویژه در آسیا بسیار گسترده بوده و در فرهنگ‌شان به عنوان یک امر غیرمعمول به آن نگاه نمی‌کنند.

الکساندر عنوان کرد: ما سعی در اجباری شدن مصرف حشرات، یا تغییر سیاست‌های تولید گوشت نداریم، بلکه هدف ما از این تحقیق، نشان دادن مزایایی است که این جایگزینی می‌تواند در پی داشته باشد. محققان همچنین یادآور می‌شوند بسیاری از غذاهایی که مردم از خوردن آن امتناع می‌کنند، بعد از یکبار مصرف، به یک امر عادی تبدیل می‌شود. درست مانند همان اتفاقی که در مورد مصرف گوجه‌فرنگی بعد از دو قرن در اروپا افتاد و یا نفوذ لابستر در سفره‌های آمریکایی‌ها.

گوشت‌های مصنوعی مانند توفو (کشک‌های متشکل از سویای له شده که عمدتا در غذاهای آسیایی و گیاهی مصرف می‌شود) و پروتئین‌های گیاهی در گذشته طیف بسیار محدودی از انواع غذاها را پاسخگو بود، اما اکنون دایره تنوع غذایی این مواد افزایش یافته و حتی برگرهایی از آنها تهیه می‌شود که مزه آن با گوشت واقعی به طور باورنکردنی یکسان است.

الکساندر معتقد است که این مواد غذایی، به طور حتم می‌تواند از عهده تامین اشتیاق سرسام‌آور جهانی برای گوشت قرمز برآید. شک نیست که هم‌راستا با توسعه جهان، مصرف گوشت نیز افزایش یافته و این نیاز باید به گونه‌ای پاسخ داده شود، اما اگر این روند، رشد پرورش حیوانات اهلی را دامن بزند، باید از عواقب آن اظهار نگرانی کرد. اگر تک‌تک افراد بشر مانند آمریکایی‌ها به مصرف گوشت قرمز عادت کنند، آنگاه نگهداری از زمین بسیار دشوار خواهد شد. ضمن اینکه شیوه‌های تولید در حال حاضر کفاف تامین کل نیازهای بشر برای این محصول را نمی‌دهد.

به گفته وی، راه‌حل ایده‌آل، ایجاد توازن در مصرف گوشت جهانی است. لازم است غربی‌ها گوشت کمتری مصرف کنند؛ هرچند هنوز این توصیه را جدی نمی‌گیرند. البته من با گیاهخواری صرف نیز مخالفم؛ زیرا اگرچه این موضوع ممکن است مصرف گوشت را در یک کشور کاهش دهد، اما در مقابل میزان گوشت مصرف شده در کشورهای دیگر را که دسترسی کمتر به این محصول داشتند، بالا می‌برد.

سطوح بالای مصرف گوشت قرمز علاوه بر آسیب به سلامت عمومی و شیوع چاقی در میان مردم، احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف قلبی و انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد. البته یک مطالعه جدید نشان داد که اگر مالیات‌های زیست‌محیطی، تولید گوشت و شیر را هم شامل شود، سالانه جان ۵۰۰ هزار جاندار از مرگ نجات یافته و همچنین انتشار کربن به شدت کاهش می‌یابد.

می‌توان کارهای بسیاری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ارتباط با تولید گوشت انجام داد، اما افزایش تقاضا برای مصرف این محصول و در امتداد آن، گسترش پرورش حیوانات، زمین را زودتر از آنچه انتظار می‌رود، گرم می‌کند.

مدیر تحقیق انرژی و محیط‌زیست در "چتم هاوس" در این باره اظهار کرد: تغییر در رژیم غذایی مردم، پیش شرط لازم برای اجتناب از تغییرات آب و هوایی است که باید به آن مانند یک فاجعه نگریست.

راب بیلی، با اشاره به اینکه تعیین استراتژی‌های مختلف، بر اساس نیازهای کره زمین بسیار مهم است، افزود: رقابت برای تصاحب زمین در آینده شدت می‌گیرد. بنابراین ما باید به دنبال راه‌هایی باشیم که بتوانیم نیاز غذایی مردم جهان را بدون وابستگی به توسعه کشاورزی و با تکیه بر جنگل‌ها تامین کنیم.

به گفته وی، به سادگی مصرف کمتر گوشت قرمز، بیشتر اثرات منفی زیست‌محیطی را از بین خواهد برد. نباید فراموش کرد که به عنوان مثال، هر فرد بریتانیایی به طور میانگین ۲ تا ۳ برابر بیشتر از حد مورد نیاز خود گوشت مصرف می‌کند. بنابراین چنین فرایندی از دو جهت بسیار حائز اهمیت است؛ یکی سلامت انسان‌ها و دیگری اثرات زیست‌محیطی. با این حال، رسیدن به هدف ایده‌آل، آسان نیست و باید راه‌هایی برای جایگزین کردن مصرف گوشت پیدا کرد.

دولت و کمپین‌های گروهی، تمایل کمتری برای مبارزه با افزایش مصرف گوشت در جهان دارند. این در حالی است که الکساندر به افزایش آگاهی با وجود اقدام کم در این زمینه معتقد است.

او در پایان با بیان اینکه جهان راه درست را پیدا کرده است، تاکید کرد: در این مسیر هم دلایل زیادی برای خوش‌بینی وجود دارد و هم ادله‌ای برای بدبینی. این بستگی به مردم دارد که کدام یک را انتخاب کنند.

منبع: theguardian.com
 
 
نظر شما
ادامه