کد خبر: ۳۵۰۹۲
 

 «دکتر محمد لطفی زاده» در مطلبی با عنوان "12 نکته درباره آمیلوئیدوزیس در  گربه ها" در «کلینیک گربه ها» نوشت:

در این مطلب 10 نکته درباره  آمیلوئیدوزیس  در گربه‌ها  با استفاده از کتاب  The Feline Patient تقدیم می‌شود .

1 - آمیلوئیدوزیس به دسته‌ای از بیماری‌ها گفته می‌شود که وجه مشترک آنها رسوب پروتئین آمیلوئید در بافت‌های بدن است.

2 - گاهی برخی پروتئین‌های طبیعی در اثر تجمع بیش از حد در بدن به آمیلوئید تبدیل می‌شوند که همین امر و رسوب آن در بافت‌ها سبب اختلال در ساختار و عملکرد اندام‌ها و بروز بیماری می‌گردد.

3 - در بسیاری (و نه همه) گربه‌های مبتلا به دیابت ملیتوس، تجمع آمیلوئید در پانکراس مانند آنچه در ابتلای انسانی رخ می‌دهد دیده می‌شود.

4 - پلاک‌های آمیلوئید را در مغز گربه‌های پیر شبیه آنچه در انسان هنگام ابتلا به آلزایمر اتفاق می‌افتد می‌توان ردیابی نمود.

5 - آمیلوئیدوز ایمونوگلوبین‌های با زنجیره سبک معمولاً متعاقب بدخیمی‌هایی مانند plasmacytoma رخ می‌دهد.

6 - آمیلوئیدوزیس reactive  با رسوب آمیلوئید نوع A  (سِرُم) در کبد، طحال، غدد فوق کلیوی، روده کوچک، معده، پانکراس، تیروئید، کلیه و غیره بروز می‌یابد. به رغم سیستمیک بودن این بیماری، عمده رسوب در کبد و کلیه رخ می‌دهد. گربه‌های نژاد Abyssianian و موکوتاه آسیایی بیش از بقیه مستعد این نوع بیماری هستند. گربه‌های مبتلا بین یک تا 5 سالگی (متوسط در سه سالگی) نارسایی کلیوی را نشان می‌دهند و در سنین بالاتر به دلیل عوارض ناشی از سن بالا از دنیا می‌روند با این حال آمیلوئیدوز کلیوی در آنها پنهان می‌ماند.

7 - تشخیص بیماری معمولاً با هیستوپاتولوژی (رنگ‌آمیزی Congo red  نمونه بیوپسی) صورت می‌پذیرد. بیوپسی به روش لاپاراتومی ریسک کمتری در ایجاد خونریزی نسبت به نوع blind یا با هدایت سونوگرافی دارد.

8 - در درگیری کبد، افزایش آنزیم‌های کبدی و ضعف و سایر علائم وابسته مشاهده می‌شود. در برخی از گربه‌های مبتلا نیز زمان انعقاد خون افزایش می‌یابد. در رادیوگرافی هم بزرگی کبد قابل مشاهده خواهد بود و در سونوگرافی اگر خونریزی رخ داده باشد آسیت تشخیص داده می‌شود.

9 - پیش‌آگهی بیماری خوب نیست و معمولاً هم درمان نتیجه ندارد و اغلب مبتلایان به دلیل آسیب کبدی یا نارسایی کلیوی به درمان پاسخ نمی‌دهند.

10 - هرچند درمان اختصاصی برای این بیماری در دسترس نیست اما در صورتی که زمان انعقاد خون افزایش یافته باشد می‌توان ویتامین K (10mg  هر 7 روز خوراکی) و پردنیزولون (1تا2 mg/kg هر 24 تا 48 ساعت خوراکی) استفاده نمود.

11 - تجویز Colchicine (0.03 mg/kg ) هر 24 تا 48 ساعت خوراکی به دلیل کاهش تولید آمیلوئید A به اثبات رسیده اما در گربه‌ها چنین اثری ناشناخته است.

12 - مایع‌درمانی اهمیت ویژه‌ای دارد ولی اگر خونریزی کبدی رخ داده باشد باید انتقال خون را مدنظر قرار داد. در این گربه‌ها باید مراقب تحرّک آنان بود تا از وقوع ترومای شکم جلوگیری شود.

 
 
نظر شما
ادامه