کد خبر: ۳۵۱۵۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
معاون دفتر بهداشت و مديريت بيماری‌های دامی سازمان دامپزشکی كشور:
«دكتر كريم اميری» افزود: ما به‌طور كامل مخالف عرضه لبنيات سنتی هستيم، اما آن چيزی كه مربوط به كنترل و نظارت است مربوط به وزارت بهداشت بوده كه مركز سلامت وزارت بهداشت مسئول است ...
 

حکیم مهر - معاون دفتر بهداشت و مديريت بيماري‌هاي دامي سازمان دامپزشكي كشور از كاهش ميزان بروز تب مالت در كشور طي چند سال گذشته خبر داد و گفت: اگرچه هم‌اكنون شاهد فروش محصولات غيرپاستوريزه در شهرها هستيم كه البته نشان‌دهنده ضعف نظارت در توزيع چنين محصولاتي است، اما تلاش كرده‌ايم كه با برنامه‌هاي مبارزه با شيوع تب مالت در كشور اين بيماري را كاهش دهيم .

به گزارش حکیم مهر به نقل از همشهری، «دكتر كريم اميری» گفت: متأسفانه گرايش جامعه به استفاده از فرآورده‌هاي لبني غيرپاستوريزه افزايش يافته است كه اين امر يك هشدار و به‌معناي فراهم شدن بستر مناسب براي افزايش ابتلا به تب مالت است؛ به‌خصوص اينكه طي چند سال اخير فروشگاه‌هايي كه لبنيات غيرپاستوريزه عرضه مي‌كنند افزايش يافته است كه اين خود عاملي براي افزايش بيماري تب مالت است .

وي افزود: بر اساس آمارها، تب مالت در جمعيت انساني سال‌جاري كاهش داشته است.

اميری با بيان اين موضوع افزود: نه‌تنها افزايشي در هيچ‌يك از استان‌ها نداشته‌ايم كه در كل كشور و همه استان‌ها تا امروز كه آخرين روزهاي ارديبهشت است، با كاهش جمعيت مبتلايان به تب مالت روبه‌رو بوده‌ايم؛ البته گزارش‌هاي سال 96 هنوز ثبت نشده است و پايان ارديبهشت‌ماه گزارش‌ها ثبت مي‌شود كه قابليت بررسي دارد و مي‌توان قضاوت كرد؛ بنابراين بايد تا پايان اين‌ماه منتظر ماند اما طي 95- 94 ما در اكثر استان‌ها در موارد انساني كاهش تب مالت داشته‌ايم و در سال 95 از 32 استان، در 31 استان كاهش بيماري را مشاهده كرده‌ايم.

وی افزود: در سال 94 نسبت به سال 93 كه حدود 20 هزار مورد انساني تب مالت ديده شده، آمار مبتلايان به حدود 18 هزار نفر رسيده بود و در سال 95 حدود 14 هزار و 900 نفر مبتلا به اين بيماري بوده‌اند كه روند كاهشي در كشور داشته‌ايم و اين روند در اغلب استان‌ها ديده شده است .

اميری درباره مخالفت سازمان دامپزشكي كشور در مورد استفاده از محصولات سنتي هم گفت: ما به‌طور كامل مخالف عرضه لبنيات سنتي هستيم، اما آن چيزي كه مربوط به كنترل و نظارت است مربوط به وزارت بهداشت بوده كه مركز سلامت وزارت بهداشت مسئول است و بازرسي‌ها توسط اين افراد انجام مي‌شود؛ البته باز هم تأكيد مي‌كنم كه سازمان دامپزشكي كاملا با موضوع مجوز دادن به لبنيات سنتي از ابتدا مخالف بوده و همچنان نيز مخالف است، اما اجباراً براي اينكه در برخي موارد، تخلف‌ها و مواد غيرمجاز وارد نشود برخي مغازه‌ها از طريق وزارت بهداشت مجوز دريافت كرده‌اند كه البته تحت نظارت كار مي‌كنند. تعداد اگرچه محدود است اما به هر حال ما مخالف هستيم .

وي افزود: به همين سبب از مردم درخواست داريم به‌هيچ‌وجه به سمت لبنيات سنتي نروند چرا كه نمي‌توان به هيچ عنوان اطمينان داد كه لبنيات سنتي عاري از بيماري است؛ البته فقط بيماري تب مالت نيست و بيماري‌هاي ديگري هم وجود دارند كه ممكن است عفوني نباشند اما در اثر تجمع سموم بعدها مشكل ايجاد كنند؛ بنابراين توصيه‌مان اين است مردم از لبنياتي استفاده كنند كه پاستوريزه باشد. در نهايت هشدار مي‌دهيم به هيچ عنوان پنير تازه، سرشير، خامه، بستني و شير خام سنتي استفاده نكنند .
 

 

«دکتر همايون هاشمی» عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز درباره اظهارات دبير انجمن لبنيات كشور مبني بر شيوع تب مالت در برخي استان‌ها به جهت عدم‌ رعايت استانداردها از سوي مراكز عرضه لبنيات سنتي، گفت: نمي‌توان با قاطعيت از شيوع اين بيماري صحبت كرد، زيرا اگر چه تب مالت ناشي از مصرف محصولات شيرخام يا پنير تازه سنتي است اما به‌صورت محدود در استان‌ها شيوع پيدا مي‌كند.

وی ادامه داد: واقعيت آن است كه اگر گزارش‌هايي از سوي برخي استان‌ها مبني بر شيوع تب مالت به‌دست مسئولان مربوطه رسيده است، مي‌طلبد مراكز عرضه‌كننده اين محصولات تحت بازرسي و نظارت قرار گيرند تا بتوان اين بيماري را كنترل كرد چراكه اين واحدها اغلب كوچك بوده و به راحتي تحت كنترل قرار مي‌گيرند .

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
0
0
تاوان انرا مردم بدبخت میدهند
نظر شما
ادامه