کد خبر: ۳۵۱۷۲
تعداد نظرات: ۸ نظر
در استان اردبیل صورت گرفت:
«دکتر مهدی خلج» اظهار داشت: با اقدامات مناسب انجام شده، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و هیچ بیماری در این زمینه وجود ندارد ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان دامپزشکی ایران گفت: با اقدامات مناسب انجام شده، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کشور کنترل شده و هیچ بیماری در این زمینه وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر، «دکتر مهدی خلج» روز پنجشنبه در مصاحبه مطبوعاتی با خبرنگاران در اردبیل افزود: پاکی کشور از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به سازمان جهانی بهداشت دام گزارش شده، ممنوعیت صادرات رفع شده و تولیدکنندگان و تجار ایرانی می توانند بر اساس مقررات بین المللی فرآورده های خود را به سایر کشورها صادر کنند.

وی با بیان این که تمام مطالبات مرغداران سال گذشته پرداخت شد، تصریح کرد: در این زمینه مرغداران نگرانی‌های زیادی داشتند که با تلاش دولت و سازمان دامپزشکی تمام بدهی مرغداران پرداخت شد.

تب برفکی بیشترین خسارت اقتصادی را در حوزه دام به کشور وارد می کند

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی بیشترین خسارت اقتصادی را در حوزه دام به کشور وارد می کند، اظهار کرد: این بیماری در کشور ما بومی بوده و از زمان های بسیار دور در ایران وجود دارد، اما سازمان دامپزشکی قدم های خوبی برای کنترل و غلبه بر این بیماری در سال های اخیر برداشته است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون بیش از 90 درصد از نیاز کشور به انواع واکسن های دامی در داخل ایران تولید می شود، بیان کرد: کشور ما در سال های اخیر در زمینه تولید واکسن و داروهای دامی پیشرفت های خوبی داشته است.

وی اظهار کرد: پارسال برای کنترل بیماری بیشتر دام ها در کشور مایه کوبی شدند و پوشش خوب و مناسبی نسبت به سال های قبل صورت گرفت.

تصویب اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی برای مقابله با بیماری‌های دامی و ارتقاء بهداشت فرآورده‌های خام دامی

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: بیماری تب برفکی از جمله بیماری‌هایی است که بیشترین خسارت اقتصادی را به وجود می‌آورد و این بیماری در کشور ما بومی است؛ به منظور مقابله با بیماری‌های دامی و ارتقاء بهداشت فرآورده‌های خام دامی ۱۰۰ میلیارد تومان از مجلس درخواست شده که با تصویب در صحن علنی منتظر ابلاغ آن هستیم.

وی بیان کرد: برنامه ما برای بیمار تب برفکی تحت کنترل داشتن آن و کاهش کانون‌های این بیماری است که با داشتن بودجه لازم و به کمک نیروهای علمی توانمند و آزمایشگاه‌های مجهز امیدواریم این اقدام بعد از تصویب بودجه آن در مجلس تا پایان سال انجام گیرد.

رئیس سازمان دامپزشکی اضافه کرد: سال قبل در مجموع 65 میلیارد تومان بودجه برای کنترل تمامی بیماری‌ها در نظر گرفته شده بود که بیش از 95 درصد آن تخصیص یافت و در سال گذشته ما 26 میلیون نوبت واکسیناسیون انجام دادیم که در کاهش کانون‌های بیماری بسیار موثر بوده است.

کاهش تعداد کانون های بیماری آبله و طاعون نشخوار کنندگان کوچک

وی در خصوص اقدامات کنترلی بیماری آبله نشخوارکنندگان کوچک افزود: در سال ۹۲ این بیماری ۴۱۹ کانون داشت که در سال ۹۵ به ۱۱۳ مورد کاهش یافته است.

وی افزود: در بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک نیز تعداد کانون‌ها از سه هزار و ۴۳ مورد در سال ۹۲ به ۴۱۹ مورد در سال ۹۵ رسیده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: برای مبارزه با بیماری PPR در سال ۹۲، هفت میلیون و ۷۳ هزار نوبت واکسیناسیون انجام شد که در سال ۹۵ به بیش از ۲۷ میلیون مورد رسیده و امسال به ۳۰ میلیون نوبت افزایش خواهد یافت.

او اظهار کرد: برنامه ریزی شده تا سال 2030 این بیماری دامی در کشور ریشه کن شود و برای همین در صورت تامین اعتبار مورد نیاز امسال 30 میلیون واکسن دامی و سال آینده 50 میلیون واکسن دامی در کشور تامین شود.

کاهش دو برابری کانون های شاربن در کشور

وی بیماری سیاه زخم (شاربن) را که قابل انتقال به انسان هم است یکی از بیماری های دامی دانست و افزود: در سال 92 کانون این بیماری در کشور 18 مورد بوده که در سال 95 فقط هشت کانون از این بیماری در کشور مشاهده شده که بیش از 2 برابر کاهش نشان می دهد.

خلج افزود: در بیماری VHS که بیماری ویروسی آبزیان است، نیز در سال ۹۲، ۴۰۲ کانون بیماری داشتیم که سال گذشته به ۸۶ مورد کاهش یافت.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور تأکید کرد: با وجود اینکه امکانات این مجموعه ضعیف است اما به دلیل نیاز مردم تلاش می‌کنیم استفاده بهینه داشته باشیم.

مهر و امضای سازمان دامپزشکی ایران در 180 کشور جهان قابل اعتماد و اعتبار است

وی با بیان اینکه مهر و امضای سازمان دامپزشکی ایران در دنیا قابل اعتماد و اعتبار است، گفت: این مهر و امضا قابل قبول و اعتماد 180 کشور جهان می باشد.

مهدی خلج تصریح کرد: تنها دستگاهی که توانسته است با بازارهای سایر کشورها تعاملات قابل توجهی داشته باشد تشکیلات دامپزشکی است.

وی افزود: سال گذشته تنها یک مورد اختلاف صدور مجوز بهداشتی را شاهد بودیم که این اختلاف نیز به دلیل جعل اسناد ورود کرده بود.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور معتقد است سازمان دامپزشکی کشور توانسته منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر امانتداری در صادرات را احیا کند.

وی با اشاره به اینکه در سال 95 حدود یک میلیارد ریال انواع محصولات دامی به خارج از کشور صادر شده، بیان کرد: پارسال 20 هزار و 700 مجوز صادرات انواع دام، طیور، آبزیان و فرآوردهای آنها به سایر کشورها صادر شده و هفت هزار و 500 مجوز بهداشتی واردات و سه هزار مجوز ترانزیت محصولات دامی توسط سازمان دامپزشکی کشور صادر شده است.

وی همچنین از صادرات 103 هزارتن انواع آبزیان در سال گذشته به کشورهای اروپایی، همسایه و جنوب شرق آسیا خبر داد.

95 درصد داروی مورد نیاز طیور کشور در داخل تولید می شود

رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با وجود این که در برخی داروها واردات داریم ولی در حوزه تولید دارو نیز در کشور به دستاوردهای خوبی رسیدیم به طوری که توانسته‌ایم به تحولات عظیمی در حوزه تولید دارو نیز دست یابیم.

خلج گفت: هم اکنون 95 درصد داروی مورد نیاز طیور کشور، 80 درصد داروی مورد نیاز آبزیان، بیش از 90 درصد داروی مورد نیاز دام و 35 درصد واکسن مورد نیاز طیور کشور در داخل تولید و تامین می شود.

امضای ۱۵ موافقت نامه بهداشت دام با کشورهای مختلف پس از برجام

وی افزود: بعد از برجام کشور ایران با ۱۵ کشور موافقت نامه بهداشت دام امضا کرده و یا در حال نهایی سازی است بطوریکه با کشورهای نیوزلند، دانمارک، نروژ، آلمان، فرانسه، آذربایجان، قزاقستان، عراق و چین تفاهم‌نامه منعقد شده است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور به طی شدن روند انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای مکزیک، بوسنی هرزگوین، افغانستان، اوگاندا و اروگوئه نیز اشاره کرد و گفت: علاوه بر این نظارت ایران افزایش یافته و از فعالیت چند کارخانه نیز جلوگیری شده است.

خلج ایجاد چنین فضایی را برابر با ارتقا امنیت فعالیت تجار دانست و گفت: دامپزشکی کشور بیشتر از واردات دارو و واکسن بر روی واردات تکنولوژی متمرکز شده است.

وی افزود: سیاست‌های کلان کشور به این سمت و سو متمایل شده که از مزیت‌های سرمایه‌گذاری داخلی برای تولید دارو استفاده شود و در حال حاضر می‌توان به جرئت گفت به لحاظ ساختار از کشورهای غربی نیز پیشتاز هستیم.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور برنامه دیگر این مجموعه را ترغیب تولیدکنندگان داروی کشور به صادرات برشمرد و گفت: این مهم نیز روند رو به رشدی دارد.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور افزود: این سازمان بیش از 181 نوع عامل بیماری دام و طیور را پایش و رصد و به بیش از 300 هزار واحد از کشتارگاه گرفته تا مراکز عرضه فرآورده های دامی و سردخانه ها نظارت دارد و با توجه به نیروی انسانی محدود خود تلاش می کند از ظرفیت کارشناسان بخش خصوصی و غیردولتی که حقوق آنها توسط خود این بخش ها تامین می شود به نظارت خود ادامه دهد.

تلاش برای جلوگیری از تاثیر سوء ارتباط مالی مسئولین فنی بهداشتی و کارفرمایان بر سلامتی مردم

وی اضافه کرد: تلاش می شود ارتباط مالی کارشناسان بخش خصوصی با کارفرمایان منجر به چشم پوشی از برخی مسائل که ارتباط مستقیم با سلامتی مردم دارد، نگردد.

وی بیان کرد: کارشناسان و بازرسان این سازمان در سال 92 از 2 میلیون و 43 هزار مرکز توزیع و عرضه فرآورده های دامی بازدید کردند که در پارسال این بازدید و نظارت ها به سه میلیون مورد افزایش یافته است.

به گفته رئیس سازمان دامپزشکی کشور، به واسطه افزایش نظارت و بازرسی این مجموعه ضبط محموله ها از پنج هزار و 675 تن در سال 92 به 26 هزار تن در سال 95 افزایش یافته است.

وی افزود: سالانه بر کشتار 760 میلیون قطعه طیور در کشتارگاههای صنعتی در کشور نظارت می‌شود که سال گذشته حدود هفت میلیون و 300 هزار قطعه به دلیل عدم برخورداری از بهداشت ضبط شده که این رقم کمتر از یک درصد کل نظارت بازرسی است.

وی بیان کرد: نظارت بر کشتارگاههای صنعتی دام سبک نیز از 9 میلیون و 670 هزار راس در سال 92 به 12 میلیون و 505 هزار راس در سال 95 افرایش یافته است.

وی اظهار کرد: سازمان دامپزشکی پیشگام در تحقق مفاهیم دولت الکترونیک است و تاکنون 12 سامانه الکترونیکی در این سازمان برای سهولت و سرعت در انجام کار مردم افتتاح شده طوری که سازمان دامپزشکی به عنوان دستگاه برتر در این حوزه از دست رئیس جمهوری جایزه گرفت.

 
منبع: ایرنا، مهر، فارس
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۱
0
1
چی چی رو آنفلوانزا نیست
.................. معدوم سازی مرغ ادامه داره آقای رییس سازمان
................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
1
یعنی بعضی ها صاف جلوی دوربین و خبرنگاران نگاه می کنند و ..........................
پاسخ ها
ایول
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
................ چه گناهی داره ............ انفوانزا میزنه باید شاکی یکی دیگه شد .عملکردش خوبه ولی کاشکی یه تغییری به مسولین زیر دستشم میداد
حسام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
1
ع ع ع راسته..................
دستگاه برتر !!!!!!
بهتره اسم دامپزشکی را از روی این سازمان بردارند چون هیچ کاری برای دامپزشکان انجام نداده :
مثل عدم درخواست برای تخصیص بودجه به طرح دامپزشک
یا
مسکوت گذاشتن دامپزشک روستا
یا
حیاط خلوت کردن تخصیص پروانه داروخانه های دامپزشکان
واقعا ...............................
اسم این سازمان را یکی چیز دیگه بگذارند مثل سازمان امور کشتارگاهها یا امور دام یا .....
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۲
0
0
.................. برازنده مدیر دولت اصلاحات نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
نام جدید سازمان دامپزشکی برگیزیده شد = .............. دامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۳
0
0
من میرم قرصهامو بخورم بگیرم بخوابم نمیتونم اینهمه مطالب نادرست رو هضم کنم قدرت تحمل سخنان نادرست رو از دست دادم
محمد مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۵
0
0
چشم ما به جمال پایداری چی های دامپزشکی روشن این همه تلاش همکاران دیده نمیشه
نظر شما
ادامه