کد خبر: ۳۵۱۸۵
00
 

در این مطلب به شما یادآور خواهیم شد که برخی از رفتارهای شما در مقابل سگ ها، برخلاف آنچه تصور می کنید، درست نیستند و نه تنها موجب خوشحالی حیوان خانگیتان نخواهد شد، بلکه موجبات ناراحتی آن را نیز مهیا می کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزیاتو، به طور مثال، اگر تاکنون خیال می کردید بغل کردن سگ، همان قدر که برای شما خوشایند است به او هم حس خوب می دهد، باید بگوییم که اصلا این طور نیست و درست برعکس، سگ ها از این که در آغوش گرفته شوند متنفرند.

دلیل این ادعا را به همراه سه رفتار اشتباه انسان ها در ادامه برایتان نوشته ایم تا با رعایت آن ها، واکنش های خوشایندتری از سگ خانگی خود دریافت کنید.

۱- سگ ها دوست ندارند آن ها را در آغوش بگیرید

1-w900

بسیاری از کارشناسان رفتارشناسی سگ ها تایید می کنند که سگ ها از این که در آغوش گرفته شوند چندان خوششان نمی آید. هورویتز – کارشناس رفتار شناسی سگ ها – در این رابطه بیان داشته: «من هرگز هیچ سگی را ندیده ام که پس از در آغوش گرفته شدن توسط صاحبان خود ایستاده و از خوشحالی برایش دم تکان دهند. آن ها در این مواقع کار دیگری می کنند: با آن مقابله می کنند.»

2-w900

وی دلیل این ادعا را این طور بیان کرده: «از روی رفتار و حرکاتی که سگ ها موقع بغل شدن از خود نشان می دهند می توان فهمید که از این حرکت بیزار هستند. آن ها گوش های خود را به عقب باز می گردانند و لب های خود را لیس می زنند یا خمیازه می کشند که نشانه دیگری از استرس سگ هاست. یا حتی از محل فرار می کنند یا به صاحب خود خیره می شوند به گونه ای که سفیدی چشم آن ها را می توانید ببینید. به این ترتیب می خواهند نا راحتی خود را نمایش دهند.»

۲- سگ ها جهان پیرامون خود را بیشتر با بو درک می کنند تا قوه بینایی

3-w900

سگ ها به لطف داشتن شامه بسیار قوی، دنیای اطراف را ابتدا با بو و سپس با چشمانشان می بینند و درک می کنند.

Horowitz این مساله را به این صورت توضیح داده است: «سگ ها نیز همانند انسان ها هم توانایی دیدن دارند و هم بو کشیدن، اما یک تفاوت بارز بین آن ها وجود دارد. ما انسان ها وقتی یک بویی می شنویم، مثلا بوی یک غذای خوشمزه که به مشاممان می خورد، با چشم به دنبال منبع بو می گردیم و پس از پیدا کردن با خود می گویید: این بوی پاستا بود. اما سگ ها درست برعکس هستند. آن ها اول شما را با چشمان خود می بینند و نمی توانند چیزی تشخیص دهند، بنابراین به شما نزدیک شده و با بو کردن بدنتان متوجه می شود که چه کسی هستید.»

۳- این چهره معصوم که همانند انسان های مقصر و مظلوم به نظر می رسد، در واقع نشانه ترس است

4-w900

وقتی سگ خود را تنها می گذارید و او کاری را انجام می دهد که نباید مرتکب می شده، هنگامی که صدایشان می کنید از چهره شان به خوبی می توان مقصر بودن را تشخیص داد. اما این چهره که همانند فرد خطاکار و مقصر به نظر می رسد، در واقع برای این است که سگ روی رفتار انسان تمرکز کرده تا احساسات درونی او را درک کند.

به زبان ساده تر، مردم برخی از حس های انسانی را به سگ ها هم نسبت می دهند که درست نیست. از جمله می توان به چهره «مظلوم» اشاره کرد. اما باید بدانید که سیستم مغزی انسان و سگ یکسان نیست و بنابراین حیوان این توانایی را ندارد که برای کار اشتباهی که انجام داده فکر کرده و واکنشی مبنی بر مظلومیت یا مقصر بودن از خود نشان دهد.

این انسان ها هستند که برای درک بهتر رفتارهای سگ خود سعی می کنند واکنش های آن را به رفتارهای انسانی ربط داده و به روش خود آن ها را تاویل و تعبیر کنند.

۴- سگ ها به سلطه جوئی نیازی ندارند

5-w900

هنگامی که ما رفتار سگ را به انسان تشبیه نمی کنیم، احتمالا آن ها را شبیه گرگ ها فرض می کنیم. سگ و گرگ به لحاظ رفتاری تشابهات زیادی دارند، اما آنچه مسلم است این است که سگ های خیابانی و خانگی با گرگ ها تفاوت بسیاری دارند.

سگ ها برای دفاع و یافتن غذا، قلمرو مشخصی ندارند، بنابراین سلطه جوئی در میان این حیوانات مفهومی نخواهد داشت. این مساله در مورد سگ های وحشی نیز صدق می کند. گرگ ها همانند دیگر حیوانات، یگ بزرگِ گله دارند که راهنمایی ها لازم را به آن ها می دهد. اما سگ ها اینگونه نیستند.

به یاد داشته باشید که: سگ ها از پوشیدن لباس های که برایشان می خرید، چندان خوششان نمی آید

6-w900

شاید بتوان از وجه تشابهات سگ و گرگ به این مساله اشاره کرد که وقتی بر تن سگ های مدرن لباس پوشانده می شود، تصور می کنند که مورد تحقیر و ناسزا قرار گرفته اند.

با مطالعه رفتار گرگ ها، آن ها نیز همین واکنش را دارند: گرگ ها وقتی قصد تحقیر یا تنبیه هم نوعان خود را دارند، روی پشت آن سوار شده و به پایین فشار می آورند. پوشاندن لباس های تنگ به تن سگ ها هم همین حس را به آن ها منتقل می کند و وقتی لباس به آن ها می پوشانید، بدون شک حس بدی پیدا می کنند.

البته این مساله همیشه هم صادق نیست و گاهی برخی از گونه های این حیوانات چندان هم با پوشیدن لباس مشکل ندارند و نمی توان به طور دقیق و درست گفت که چه موقع همانند انسان ها و چه موقع مثل نیاکان خود رفتار می کنند.

7-w900

بسیاری از تصورات غلط انسان ها در رابطه با درک رفتار سگ ها، به دیدگاه ما نسبت به جهان مربوط است. برای رفع این مساله باید دنیا را از نگاه سگ ها ببینیم.

بسیاری از کسانی که در خانه سگ دارند، حیوان خود را در قالب انسان فرض کرده و تفکرات خود را در این راستا قرار می دهند: سگم لباسی که برایش خریده ام را دوست دارد. او به من پارس می کند زیرا دیر به خانه آمده ام. یا نمونه های مشابه به این.

اما این افکار چندان صحت ندارند و باعث می شود تا قضاوت های نادرستی در مورد رفتار سگ ها داشته باشیم.
 
 
نظر شما
ادامه