کد خبر: ۳۵۲۳۹
خود مراقبتی بهترین راه پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.خود مراقبتی بهترین راه پیشگیری از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.
 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی «صدای شهر» شبکه استانی زاگرس بر لزوم خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های قابل انتقال از دام به انسان به ویژه بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، «دکتر نادر پرور» مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با برنامه زنده رادیویی و تلویزیونی صدای شهر با اشاره به شروع فصل گرما و شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: با توجه به افزایش زاد و ولد دام ها در فصل بهار و از طرفی تکثیر و تزاید حشرات به ویژه کنه که عامل انتقال بسیاری از بیماری هاست، بنابراین لزوم خودمراقبتی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری ها بیش از پیش اهمیت می یابد.

وی افزود: بر اساس آخرین گزارش سازمان جهانی بهداشت از یک هزار و 709 بیماری حدود 832 مورد یعنی حدود 50 درصد آنها از طریق دام و فرآورده های خام دامی منتقل می شود و بسیاری از تخت های بیمارستانی نیز به همین دلیل اشغال شده که با افزایش آگاهی افراد می توان به سلامت جامعه و خالی شدن تخت های بیمارستان ها کمک کرد.

این مقام مسئول بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو را بسیار حاد و کشنده برای انسان برشمرد و گفت: عامل انتقال این بیماری کنه است که با گزش، حیوانات وحشی, دام های اهلی و حتی انسان این بیماری را منتقل می کند این در حالی است که این بیماری تلفات و یا علائم خاصی در دام ایجاد نمی کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در مورد سایر راه های انتقال این بیماری به انسان نیز بیان داشت: افرادی که در معرض تماس مستقیم با دام آلوده قرار دارند همچون قصاب ها، سلاخ ها و افرادی که در مراکز بسته بندی در حین ذبح، استحصال و فرآوری با خون، ترشحات و لاشه دام آلوده تماس دارند، کمال دقت لازم را به عمل آورند زیرا که ویروس عامل این بیماری از طریق زخم ها و مخاطات می تواند انسان را مبتلا کند.

دکتر پرور با بیان اینکه بیماری مذکور تبعات سنگینی را به همراه دارد، تصریح کرد: این بیماری تا درصد بالایی باعث مرگ در انسان ها می شود و البته در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه بیماری مذکور واکسن خاصی ندارد و مبارزه با کنه ها به عنوان ناقلین آن یکی از مهمترین راه های پیشگیری است که برای این منظور هرساله سم پاشی بدن و جایگاه نگهداری دام در مناطق گرمسیری، مرزی و پرخطر، دامداری ها و میادین دام در استان انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به دامداران توصیه کرد: لازم است به منظور مبارزه با انگل های خارجی دام تا پایان فصل گرما هر دو هفته یکبار بدن و جایگاه نگهداری دام، تحت نظارت کارشناسان دامپزشکی سم پاشی شود.

این مقام مسئول همچنین ضمن تقدیر و تشکر از حمایت قاطع دستگاه قضایی و انتظامی از پلمب 50 مرکز عرضه غیرمجاز دام و عرضه فرآورده خام دامی در شهرستان کرمانشاه خبر داد و از شهروندان خواست که از خرید گوشت کشتار غیرمجاز خودداری کرده و حتما گوشت و فرآورده های خام دامی مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد افزایش تعداد مراکز عرضه لبنیات سنتی نیز گفت: دامپزشکی برای این واحدها جایگاه قانونی قائل نیست و با فعالیت آنها نیز مخالف است؛ اصولا مبدا شیر مورد استفاده در این واحدها نامشخص است و اغلب از شیر برگشتی کارخانه ها استفاده می کنند و امکان نظارت بهداشتی دامپزشکی بر این گونه اماکن میسر نیست.

مدیرکل دامپزشکی مهمترین راه کنترل و پیشگیری از این بیماری خطرناک را رعایت مدت زمان پیش سر در کشتارگاه برشمرد و اضافه کرد: خوشبختانه کشتارگاه صنعتی دام بیستون کرمانشاه که مسئول تامین گوشت شهرستان های کرمانشاه، صحنه و هرسین است مجهز به سالن پیش سرد است و لاشه پس از استحصال به مدت 24 ساعت در این اتاقها به منظور طی پروسه جمود نعشی نگهداری می شود که این مهم خود باعث افزایش کیفیت لاشه، افزایش ماندگاری، ضد عفونی شدن و نهایتا از بین رفتن این بیماری می شود و از این بابت هیچگونه نگرانی برای مصرف کنندگان عزیز نداریم.

دکتر پرور به سایر هم استانی ها توصیه کرد: گوشت قرمز خریداری شده را به مدت 24 ساعت و جگر را به مدت 48 در یخچال خانگی (با دمای صفر تا 4 درجه سانتی گراد) نگهداری سپس مصرف نمایند.

وی در پایان ضمن تاکید بر سلامت کامل لاشه های استحصالی از کشتارگاه های دام استان خاطر نشان کرد: هم استانی ها با اطمینان کامل و خیال راحت از این فرآورده خام پروتئینی استفاده کنند و همچنین هم استانی ها می توانند از طریق شماره تماس چهاررقمی 1512 و سامانه پیامکی 100010001512 با کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه در ارتباط باشند و گزارشات، انتقادات و پیشنهادات خود را مطرح کنند.

 
 
نظر شما
ادامه