کد خبر: ۳۵۲۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر



عوامل ایجاد کننده سقط جنین در دام های استان خراسان شمالی با استفاده از روش های سرولوژیک و مولکولی بررسی شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، مسئول آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی گفت: استان خراسان شمالی یک استان مستعد جهت پرورش دام به خصوص دامهای سبک محسوب می شود. جمعیت دامی گوسفند و بز نقش مهمی در تامین نیازهای پروتئینی استان را دارد. متاسفانه هر سال در فصل زایش، دام های مولد روستایی و عشایری دچار عارضه سقط جنین می گردند که به دلیل عوامل متنوع و پیچیده دخیل در سندرم سقط جنین و نیاز به آزمایش های تخصصی گران و زمان بر، تشخیص علل احتمالی آن با مشکل مواجه بوده است. خوشبختانه با پیگیری اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، مساعدت سازمان دامپزشکی کشور و همکاری برخی از اساتید دانشگاه تهران، طرح جامع بررسی علل سقط جنین در اداره مبارزه با بیماری های دامی و آزمایشگاه تخصصی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی ازابتدای سال گذشته (سال 95) به اجرا گذاشته شد.

«دکتر پژمان بهاری مسئول» در ادامه اظهار داشت: نتایج بدست آمده از آزمایشات سرولوژی (الیزا) و مولکولی(PCR) تاکنون دستاورد موفقیت آمیزی داشته و نشان می دهد که عوامل عفونی از جمله باکتریایی، ویروسی، انگلی و نیز علل مدیریتی نقش مهمی در ایجاد این عارضه داشته اند که تعدادی از این عوامل برای اولین بار در استان مورد شناسایی قرار گرفته اند. پس از تشخیص علل سقط، دام های مذکور تحت درمان، اقدامات پیش گیرانه و واکسیناسیون قرار می گرفتند و علاوه براین آموزش های لازم به دامداران خسارت دیده به منظور مقابله با این عارضه داده شد که با رضایتمندی دامداران همراه بود.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که نتایج حاصل از این طرح باعث بهبود بازده تولید مثل دام های مولد، کاهش زیان به دامداران و همچنین کمک به اعتلای جامعه علمی کشور در مورد علل سقط جنین که کمابیش در کل کشور مشکل ساز بوده است، نموده باشد.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر کلانتری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
0
0
در صورت امکان نتایج این بررسی ها ، یا نام بیماریهایی که تشخیص داده شده اعلام شود . باتشکر .
نظر شما
ادامه