کد خبر: ۳۵۲۶۵
تعداد نظرات: ۶ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان:
«دکتر علی احمدی» افزود: ۱۲ درمانگاه و ۱۱ داروخانه دامپزشکی در جنوب کرمان داریم که با نیروهای جوان و مستعد اداره می‌شوند ...
 

حکیم مهر - محسن طاهرمیرزایی: یکی از نکات جالب در سطح مدیریت کلان استان کرمان، تقسیم‌بندی اداری این استان پهناور به ۲ بخش شمال و جنوب اما با مرکزیت واحد شهر کرمان است. مدیر کل دامپزشکی جنوب کرمان، این اتفاق را به فال نیک گرفته و از آن به مثابه داشتن ۲ تریبون برای بیان مشکلات و جذب اعتبارات یاد می‌کند. به گفته «دکتر علی احمدی»، در بحث توزیع اعتبارات، جیب شمال و جنوب استان کرمان ندارد و همواره با تعامل سازنده، ممکن است اعتبارات جابه جا شود.

وی ادعا می‌کند که درمان در جنوب کرمان به شکل کامل در بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی هیچ دخالتی در این زمینه نمی‌کند تا اخلالی در کار بخش خصوصی ایجاد نشود.

حکیم مهر: آقای دکتر، اساساً چرا استان کرمان دارای ۲ اداره کل کرمان و جنوب کرمان است؟

این بحث از سال‌های دور مطرح بوده و به سال‌های اخیر مربوط نیست. استان کرمان یک استان قدرتمند مخصوصاً در بخش کشاورزی و صنعت است. به همین دلیل و برای اینکه یک مدیریت خوب و جامع در سطح استان پیاده شود، این تفکر ایجاد شد که در ۷ شهرستان جنوب، ادارات کل و سازمان‌هایی مثل سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان که بالای ۴۰ سال سابقه دارد، سازمان صنعت، معدن و تجارت، ادارات وابسته به جهاد کشاورزی، اداره عشایری و منابع طبیعی، دامپزشکی، تعاون روستایی و حتی بانک‌ها نیز ایجاد شوند.

این تقسیم‌بندی باعث شده که مناطق مختلف استان بتوانند از امکانات بهره بیشتری ببرند. خدا را شکر حداقل در بخش دامپزشکی که خودمان در آن مشغول به فعالیت هستیم، بسیار موفق عمل کرده و در زمینه ارائه خدمات و اجرای سیاست‌های سازمان دامپزشکی، درخشیده است.

حکیم مهر: آیا این شکل تقسیم‌بندی، نوعی موازی‌کاری نیست؟

خیر؛ چراکه در سطح استان هماهنگی کامل میان ادارات وجود دارد. سازمان دامپزشکی نیز خوشبختانه جزء دستگاه‌هایی است که ابتدای سال تمامی برنامه‌های همان سال را در قالب دستورالعمل ابلاغ می‌کند، به شرط این که بیماری‌های غیرمترقبه مثل آنفلوانزا پیش نیاید، تمام برنامه‌های ما در طول سال مشخص است. مثلاً اینکه در زمینه تب برفکی چند فاز باید کار کنیم و ...

برخی هماهنگی‌ها مخصوصا در بحث عشایر کاملاً ضروری است. مثلاً وقتی در فصل مربوط به آن قرار داریم، مشخص می‌کنیم که کدام قسمت از واکسیناسیون‌ها را ما باید انجام دهیم و کدام را استان کرمان. در این زمینه خیلی هماهنگ هستیم و نتیجه آن را هم دیده‌ایم. کمااینکه طی چند سال اخیر در بحران‌هایی که به وجود آمده است، استان کرمان در امان بوده است. به این شکل نبوده که هیچ‌گونه بیماری وجود نداشته نباشد، اما مثلا در بحث تب برفکی ما هیچ مشکلی طی سال‌های اخیر نداشتیم. در این میان برخی کانون‌های بیماری پیش می‌آید که آن هم به سرعت رفع می‌شود.

حکیم مهر: اعتبارات را چطور تقسیم می‌کنید؟

کد مالی ما کاملا جداست و خود استان این درایت را انجام می‌دهد. اعتبارات ما را در استان به تناسب حجم عملیاتی که در منطقه انجام می‌دهیم از اعتبارات اداره کل کرمان منفک کرده‌اند.

حکیم مهر: تا به حال شده خودتان بر حسب نیاز، پولی را بین ۲ اداره کل جابه جا کنید؟

باور بفرمایید که به همین شکل است. چرا که ما به این باور رسیده‌ایم که اگر با هم هماهنگ باشیم، بهتر به اهداف خود در زمینه ارائه خدمات می‌رسیم. ما الان برای بیان مشکلات دامپزشکی و بیان عملکرد دامپزشکی۲ تریبون داریم. این هماهنگی را مدیون مدیرکل استان کرمان هم هستیم که از نیروهای باسابقه کشور هستند و ما از تجربیات ایشان استفاده زیادی می‌کنیم.

حکیم مهر:‌ این تقسیم‌بندی در خصوص سازمان نظام دامپزشکی به چه شکل است؟

ما به نوعی سازمان نظام دامپزشکی را هم جدا کرده‌ایم. قرار بود در انتخابات اعضای جداگانه‌ای برای این سازمان داشته باشیم. حتی ثبت نام آنها هم انجام شد، اما انتخابات مربوط به آن برگزار نشد. یعنی در آخرین لحظات با اینکه در سازمان نظام دامپزشکی اعضای جداگانه داشته باشیم، مخالفت شد. با این حال نظام دامپزشکی ما هم فعال است و در بخش آموزش حمایت‌های زیادی از آن می‌کنیم. همین چند روز پیش هم یک دوره آبزیان برای آنها برگزار کردیم. ما به بحث آموزش اعتقاد داریم و در این زمینه شعار نمی‌هیم.

حکیم مهر:‌ در نهایت سازمان نظام دامپزشکی استان به شکل مستقل عمل می‌کند یا زیر چتر اداره کل دامپزشکی است؟

نظام دامپزشکی جنوب کرمان به شکل مستقل اعلام وجود کرد و قرار بر این بود که دفتر نظام دامپزشکی جنوب کرمان، کاملا جدا باشد. الان هم به صورت جدا فعالیت می‌کند. فقط در بحث تخلفات، اگر شکایتی برسد آن را به اداره کل کرمان ارجاع می‌دهند. درواقع هنوز چارچوب کلی آن به خوبی شکل نگرفته، اما به شکل مستقیم با نظام دامپزشکی مرکزی در ارتباط است و فعالیت‌های خود را انجام می‌دهد. این اتفاق برای بخش خصوصی هم بد نشده است و از برخی کلاس‌های و بیمه تکمیلی آن استفاده می‌کنند.

حکیم مهر:‌ وضعیت بخش خصوصی دامپزشکی در جنوب کرمان به چه شکل است؟

جنوب کرمان از آنجا که جوان‌ترین اداره کل کرمان است، برای کار دامپزشکی منطقه بکری محسوب می‌شود. این منطقه جمعیت دام قابلی دارد که غالب آن هم سنتی است. تقریبا ۱۴۰ هزار راس دام سنگین و حدود ۲ میلیون راس دام سبک داریم. ۲۰۰ هزار نفر شتر داریم و بالای ۹۰ درصد دام سنگین ما به صورت سنتی است. لذا این ظرفیت‌ها بازار کار خوبی را در بحث دامپزشکی ایجاد کرده است.

حکیم مهر: چه تعداد درمانگاه و داروخانه دامپزشکی دارید؟

حدود ۱۲ درمانگاه و ۱۱ داروخانه داریم که با نیروهای جوان و مستعد اداره می‌شوند. اداره کل دامپزشکی هم در کنار آنهاست و به شکل مرتب برای همکاران در خصوص بیماری‌های جدیدی که وارد کشور می‌شود مانند LSD و حتی آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، دوره‌های آموزشی برگزار می‌کنیم. جالب این است که وقوع بیماری LSD را بخش خصوصی در سال ۹۳ به ما گزارش کرد.

با همه این تفاسیر اما بخش خصوصی ما هنوز هم جای کار دارد. همین چند وقت پیش در بعضی از شهرستان‌های خود در راستای احداث درمانگاه اعلام نیاز کردیم. البته اداره هم تا جایی که در دسترس او است، از بخش خصوصی حمایت می‌کند. هم‌اکنون درمان به شکل کامل در بخش خصوصی انجام می‌شود و بخش دولتی هیچ دخالتی در این زمینه ندارد تا اخلالی در کار بخش خصوصی ایجاد نشود.

درمانگاه مرجع ما نیز فعال است و بخش خصوصی اگر نیاز به آزمایشگاه داشته باشد، آزمایشگاه ما در خدمت آنها است که موارد را ارجاع می‌دهند و ما نیز آزمایش‌های تکمیلی را به درخواست آنها انجام می‌دهیم. بخش خصوصی هنوز جای کار و بازار کار دارد. خدا را شکر ما در منطقه هیچ دامپزشک بیکاری نداریم.

حکیم مهر‌: آیا با فعالان بخش خصوصی جلسات رو در رو نیز برگزار می‌کنید؟

چون بخش خصوصی غالبا جزء پیکره اداره محسوب می‌شوند، معمولا زیاد آنها را می‌بینیم. لذا در کنار جلسات روتین، اگر هم موردی پیش بیاید، عزیزان به شکل مستقیم با خود بنده در ارتباط هستند و اعضای ارشد اداره کل مشکلات آنها را مرتفع می‌کنند. ما تا جایی که توان داشتیم سعی کردیم از بخش خصوصی حمایت کنیم.

حکیم مهر: اشاره کردید که آموزش برای شما بسیار مهم است. آموزش‌های شما بیشتر در چه محورهایی است؟

در بخش دولتی، هر سال در سطح اداره کل و شهرستان، مروری داریم بر عملیاتی که انجام می‌دهیم. در مرحله بعد هر سال برخی کلاس‌های آموزشی را در سیستم اداره کل پیش‌بینی می‌کنیم. کلاس‌های تخصصی هم براساس دغدغه‌های روز دامپزشکی انتخاب و در دوره‌های اختصاصی ارائه می‌شود.

در بخش خصوصی هم نظام دامپزشکی دوره‌های بازآموزی در بحث درمان بیماری‌ها و مسائل روز برگزار می‌کند. چند روز پیش شعار روز دامپزشکی در بحث مسائل مربوط به آنتی‌بیوتیک‌ها بوده که همین موضوع در اداره کل برگزار شد و در بخش دولتی، همکاران از آن استفاده کردند.

حکیم مهر: اشاره کردید که هیچ دامپزشک بیکاری ندارید. در کدام مناطق استان، این پتانسیل وجود دارد که دامپزشک بیشتری فعالیت کند؟

در غالب شهرستان‌ها، هم به درمانگاه و هم داروخانه نیاز داریم. همچنین نیازمند توسعه بخش خصوصی هستیم و برای ورود به این حوزه جای کار زیادی داریم.

حکیم مهر: در جنوب کرمان کدام بیماری‌های دامی بیشتر شایع است؟

ما یک وضعیت استراتژیک خاص داریم که در واقع به نوعی به سوال اول شما در خصوص چرایی ۲ اداره کل هم برمی‌گردد. درست است که خیلی از استان‌های کشور که وسعت زیادی هم دارند با یک اداره کل مرکزی اداره می‌شوند، اما اگر دقت کنید ما خیلی به مرزهای شرقی نزدیک هستیم. سازمان دامپزشکی تدابیر خوبی برای جلوگیری از قاچاق دام کرده و در نزدیکی مرزها، کشتارگاه احداث کرده است و از این طریق دام پروار شده آماده کشتار، از مجاری قانونی وارد شود. اما دام‌های بار زده درخارج از مرزهای کشور، شامل این دسته موارد نمی‌شوند و در قالب قاچاق وارد کشور می‌شوند. منطقه ما می‌تواند مسیر حرکت این دام‌های قاچاق باشد و همسایگان شرقی ما برنامه خاص و مدونی به منظور جلوگیری از این اتفاق و مبارزه با بیماری‌های دامی ندارند. در نتیجه بیماری‌هایی مثل PPR و تب برفکی می‌تواند از طریق این دام‌ها وارد منطقه شود.

سازمان دامپزشکی با افغانستان رایزنی‌های زیادی کرده و حتی مقرر شده که در خاک افغانستان و در یک شعاع مشخص، واکسیناسیون‌هایی انجام دهد. منطقه وسیع است و ما بیش از ۵۰۰ کد اپیدمیولوژیک داریم. با این حجم دام، کار کردن سخت است، اما ناگزیر هستیم که سطح ایمنی را مناسب نگه داریم. سازمان دامپزشکی حمایت خوبی در بحث تامین واکسن دارد. ما وقتی این ایمنی را ایجاد می‌کنیم و زمانی که منطقه در امان باشد، شمال استان کرمان و استان هرمزگان نیز در امان خواهند بود. به همین ترتیب اگر ما آلوده شویم آنها هم می‌توانند آلوده شوند.

در زمینه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان امسال یک کانون شهری داشتیم. از آنجاکه تقریبا ۴ هزار خانه در شعاع قرنطینه آن قرار گرفته بود، کنترل آن کار سختی بود. ۴۲۰۰ قطعه مرغ معدوم شد و با همه سختی، اما تنها در حد همان یک کانون باقی ماند. چون آقای استاندار وارد بحث شده و ما نیز قرنطینه ها را فعال کردیم. در هر صورت مشکل خاصی نداشتیم. در تب برفکی هم کانون‌های محدودی در سال‌های گذشته داشتیم. این نشان دهنده این است که همکاران ما زحمت می‌کشند و ما واکسن را به صورت مرتب تزریق می‌کنیم.

حکیم مهر: آقای دکتر، برخی ادارات کل در بحث تامین نیروی انسانی کمی مشکل دارند. گلایه اصلی مدیران کل این است که برخی از پست‌های مجموعه تحت مدیریت آنها خالی است. آیا شما هم چنین مشکلی دارید؟

ببینید اولین اصل استخدام تامین اعتبار است. استخدام بدون تامین اعتبار می‌شود نیروی قراردادی یا طرحی که آن هم باید در استان تامین شود و در استان ما چنین توانی وجود ندارد. قسمتی از بار فعالیتی ما در زمینه تامین نیروی انسانی بر دوش نیروهای طرحی است. چارت سازمانی اداره کل جنوب کرمان بر اساس ۱۶۴ نفر چیده شده که تنها ۵۰ نفر آن به صورت پیمانی و رسمی تامین شده است. از طرفی حجم عملیات همواره زیاد بوده و هست و در نتیجه با همکاری سازمان دامپزشکی و زحمات مدیران قبلی،‌ قسمتی از توان عملیاتی خود را از طریق نیروهای طرحی و قراردادی تامین می‌کنیم. هم اکنون ۴۴ نفر نیروی طرحی و ‌۲۶ نفر نیروی قراردادی داریم. اما در ۲ سال اخیر سازمان دامپزشکی خیلی خوب عمل کرده است. در هر آزمون استخدامی سازمان دامپزشکی حضور دارد و فعالیت می‌کند. مثلا همین امروز مصاحبه نیروهای ما در کرمان بود. در کل از سال ۹۳ تا امروز، سازمان سنجش حدود ۳ آزمون برگزار کرده که یک آزمون دیگر هم در پیش است.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

مراجعه به حکیم مهر یکی از کارهای روزانه ماست، چراکه این سایت اخبار داغ دامپزشکی را بسیار کارشناسی شده منتشر می‌کند. حتی مقالات و خاطراتی که از سوی دامپزشکان پیش‌کسوت قرار منتشر می‌شود هم جذاب است و اگر فرصت کنیم غالب بخش‌های آن را مطالعه می‌کنیم. همه همکاران را هم دیده‌ام که گروه تلگرامی حکیم مهر را در تلفن همراه خود به صورت نصب شده دارند. در کل حکیم مهر یک پایگاه منسجم برای دامپزشکان است که ما نیز در حد توان خود از آن حمایت می‌کنیم.

حکیم مهر: ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Japan
|
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
0
0
NSD یاLSD
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
با سلام و احترام،
ضمن تشکر، اصلاح شد.
vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۷
0
0
واقعا در این دوره سه ساله مدیریت دکتر احمدی دلسوزی ایشان ،به واسطه بومی بودنشان ، برای دامپزشکی منطقه محسوسه
شاهین خرازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
1
2
اگه منظور از کار دادن مجوز بدون کارشناسی و خارج از ظرفیت باشه وکلینیسین با ماهی ۴تا مریض وداروخانه مساوی سوپر ومرکز واکسن وازمایشگاه ....جای بسی افتخاره....کمبودم داریم.دانشگاه اراد باید ظرفیتشو افزایش بده
نیلوفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۱
0
1
سلام من میخوام دامپزشکی بخونم میخواستم بدونم بازار کار این رشته خوبه یا نه؟. ایا درامد خوبی داره؟ لطفا راهنمایی کنید مرسی
Dr.vet
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۸
0
0
............... باید ببینیم بقیه دامپزشکا نظرشون چیه.بنده به عنوان دامپزشک بیکار در شهرستان جیرفت عرض میکنم که خیلی از دوستان بنده به علت کمبود کار مجبور به مهاجرت ب استانهای دیگر شدند.و واقعا ادارات کل دامپزشکی در استانهای دیگر بسیار بهتر و بیشتر رسیدگی میکنن.
نظر شما
ادامه