کد خبر: ۳۵۳۰
تعداد نظرات: ۴ نظر

حکیم مهر -  پنیر لیقوان از نظر ارزش غذایی با تمام پنیرها برابری می‌‌کند و تفاوتی با سایر اعضای این گروه ندارد. در کل، پنیر از دسته لبنیات است و ارزش غذایی‌اش برمی‌گردد به پروتئین ـ که کیفیت بسیار بالایی دارد ـ کلسیم، فسفر و منیزیم. می‌توان گفت لبنیات غنی‌ترین منبع کلسیم و ویتامین‌های محلول در چربی به ویژه ویتامین A، D و برخی ویتامین‌های گروه B (که مقدارشان به نحوه تهیه پنیر بستگی دارد) محسوب می‌شوند.

یکی از ویژگی‌های خاص پنیر لیقوان، در مقایسه با سایر پنیرها، این است که در فرآیند تبدیل شیر به پنیر از باکتری‌هایی استفاده می‌شود که پروبیوتیک هستند و همان‌طور که می‌دانید پروبیوتیک‌ها باعث بهبود هضم موادغذایی می‌شوند و برای دستگاه گوارش بسیار مفیدند. به همین دلیل، مصرف این نوع پنیر به افرادی که مبتلا به ناراحتی‌های گوارشی هستند یا حتی سیستم ایمنی ضعیفی دارند، توصیه می‌شود؛ زیرا پروبیوتیک‌ها تقویت کننده سیستم ایمنی هم هستند. در کنار این فواید، پنیر لیقوان مشکلاتی هم دارد و مصرف آن به برخی افراد توصیه نمی‌شود. مشکل اول چربی بالای این پنیر است و به همین دلیل مصرف زیاد آن به ویژه به افراد مبتلا به ناراحتی‌های قلبی‌عروقی و افراد دارای کلسترول بالا و چربی خون توصیه نمی‌شود؛ چون چربی این پنیر از نوع اشباع بوده و کلسترول بالایی دارد. مشکل دوم، نمک است؛ چون این پنیرها برای افزایش ماندگاری‌شان در نمک فراوانی قرار می‌گیرند بنابراین بهتر است قبل از مصرف حداقل آنها را 2 تا 4 ساعت در آب جوشیده قرار داد و پس از خنک شدن در یخچال گذاشت تا مقداری از نمکشان کاسته شود.

البته میزان مصرف این نوع پنیر بهتر است در روز در حد یک یا دو واحد و هر واحد نیز به اندازه یک قوطی کبریت باشد. به طور کلی، پنیر لیقوان پروتئین بسیار خوبی دارد به‌خصوص پروتئین کازیین که به جذب بهتر سایر پروتئین‌ها کمک می‌کند و برای افرادی که دچار سوءهاضمه هستند، مفید است. علاوه بر همه اینها با توجه به کیفیت بالای پروتئین موجود، این پنیر را در گروه گوشت هم قرار می‌دهند و در نتیجه مصرف آن برای افرادی که نمی‌توانند یا حتی دوست ندارند گوشت بخورند، گزینه‌ای مناسب است. این پنیر همچنین جایگزین مناسبی برای شیر بوده و مصرف آن برای افرادی که عدم تحمل به لاکتوز دارند نیز توصیه می‌شود. پس اگر به هر دلیلی کمتر از شیر استفاده می‌کنید حتما دقت داشته باشید که پنیر را به تنهایی یا به همراه انواع سالاد یا غذاهای اصلی در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
-
|
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۲۸
0
1
خیلی خوب است که خواص مواد غذایی در این جا گفته می شود
jabraeel
|
-
|
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۳
0
1
مرسی دکتر
ensi
|
-
|
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۰۱
0
1
سلام ایا میشه پنیرلیقو کردان را فریز کرد ممنون
منوچهر یوسفی
|
-
|
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
0
3
سلام
آیا میدانید سر منشا تمام پنیر های خوشمزه از جمله همین پنیر لیقوان معروف از کجاست ؟ پس این داستان کوتاه را بشنوید . منبع passage 54 کتب اموزشی زبان خارجه دانشگاه (شیراز) متن ترجمه شده . در واقع هیچکس نمی داند ،ولی یک حکایت قدیمی میگوید ، نخستین بار در جهان توسط یک تاجر و بازرگان عرب بهنگام عبور از یک صحرای گرم و سوزان سوار بر شتر و مشکی از شکمبه گوسفند پر از شیر بر ترک خود داشت .چندی بعد گرمای شدید و تکان های زیاد و تغییرات شیمیایی استر پوست مجاور شیر متوجه جداشدن قسمی سفت تر و اب تیره رنگ شده بود . همان تکه سفت تر را (دلمه ) را پنیر نامیدند که تاحال بعنوان غذای مقوی و مورد پسند جوامع گوناگون جهان رواج یافته و یک امار قدیمی استفاده پنیر را به بیش از 4000 سال اورده است . بیشترین میزان پنیر از نوع گاوی بسبب فزونی و در رتبه بعدی گوسفند و بز و شتر و کمی هم از نوع پنیر اسب در محدود نقاط جهان تولید و استفاده میشود .حال پنیر مورد دلخواه خود را دریابید . نوش جان
نظر شما
ادامه