کد خبر: ۳۵۳۴

حکیم مهر -  رییس سازمان دامپزشکی کشور، گفت: بیماری تب کریمه کنگو یکی از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است؛ لذا مصرف‌کنندگان از تهیه گوشت قرمز از مراکز غیرمجاز که خارج از نظارت این سازمان کشتار کرده و توزیع می‌کنند خودداری کنند.
دکتر سیدمحسن دستور به مصرف‌کنندگان گوشت قرمز توصیه کرد مردم تنها از گوشتی استفاده کنند که در مراکز مجاز کشتار و به مهر شبکه‌های دامپزشکی ممهور شده باشد.
وی گفت: در صورتی که مراحل عرضه، کشتار و مصرف تحت نظارت عاملان بهداشتی این فرآورده‌ها قرار داشته باشد، هیچ گونه مشکلی در ارتباط با شیوع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بوجود نخواهد آمد.
رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: در کشتارگاه‌های صنعتی اجازه توزیع لاشه دام تا بیست و چهار ساعت داده نمی‌شود تا در صورت آلوده بودن، جلوی توزیع آن گرفته شود.
وی افزود: بجز بروز تب کوتاه مدت در جمعیت دامی مبتلا به این بیماری هیچگونه مشکلی برای واحدهای دامی ایجاد نخواهد شد اما مهمترین نگرانی موجود در این خصوص ابتلای انسان به این بیماری است.
به گفته دکتر دستور هم اکنون درگیری این بیماری در مواردی محدود در سطح کشور بوجود آمده که در اثر کشتار ‌غیرمجاز و غیربهداشتی بروز کرده است.
لازم بذکر است پیش از این رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان وزارت بهداشت از 80 مورد ابتلا به این بیماری در سال جاری خبر داده بود.
'دکتر محمدرضا شیرزادی' تب و لرز، سردرد و سابقه تماس با حیوان را بعنوان علائم تشخیص بیماری تب کریمه کنگو ذکر کرد و اظهار داشت: موارد شدید این بیماری می‌تواند کشنده باشد.
به گفته وی، سالانه در حدود 100 مورد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور گزارش می‌شود که این آمار در سال گذشته 114 مورد ابتلا و 14 مورد فوت بوده که در مقایسه با آمار سال 87 که 120 مورد ابتلا و 19 مورد مرگ و میر بوده کاهش داشته است.
رییس سازمان دامپزشکی همچنین گفت: این بیماری توسط کنه‌ها انتقال می‌یابد که با نظارت در کشتارگاه‌ها و همچنین سمپاشی واحدهای دامپروری قابل کنترل است.
وی ورود بیماری تب کریمه کنگو از طریق واردات مجاز و تحت نظارت سازمان دامپزشکی را غیرممکن دانست و گفت: نهادهای بهداشتی بر واردات دام بصورت زنده در مبدا و مقصد بطور کامل نظارت می‌کنند و در کشتارگاه‌ها و شبکه توزیع نیز تحت نظر قرار دارند که بدلیل کنترل های مداوم ورود بیماری‌های دام از این طریق غیرممکن است.
وی عامل ورود دام‌های آلوده را دام‌های قاچاق کشورهای همسایه شرقی ذکر کرد و گفت: هیچگونه‌ نظارتی بر روند انتقال، کشتار و توزیع این دام‌ها وجود ندارد و تمام شیوع این بیماری‌ها از این طریق صورت می‌گیرد.
لازم بذکر است تب کریمه کنگو نوعی بیماری مشترک انسان و دام است که در دام‌ها عوارضی نداشته و در مدت کوتاهی که ویروس در خون دام ظاهر می‌شود تنها مبتلا به تبی خفیف شده که پس از مدتی این عارضه برطرف می‌گردد.
این بیماری در اثر پادتن‌هایی که در خون دام‌ های مبتلا تولید می‌شود در مدت زمانی کوتاه بهبود می‌یابد.

 

نظر شما
ادامه