کد خبر: ۳۵۳۵۷



رئیس موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی شعبه جنوب کشور (شیراز) با اشاره به تولید 2 نوع واکسن دامی و 3 نوع واکسن طیور در این شعبه گفت: بخش تولید واکسن‌های طیور این شعبه با امکانات ویژه یکی از اساسی‌ترین بخش‌های تولید واکسن در کشور است؛ چراکه برخی از این دستگاه‌ها منحصر به فرد بوده و تنها در موسسه رازی شعبه شیراز استفاده می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر محمدجواد مهربان‌پور» با اشاره به اینکه موسسه رازی شعبه شیراز در سال 1374 با هدف تحقیق و تولید در زمینه بیماری‌های مشترک انسان و دام فعالیت خود را آغاز کرد، افزود: با گذشت کمتر از یک سال موفق به تولید نخستین واکسن دامپزشکی در این شعبه شدیم.

وی افزود: در ابتدا سالانه 400 هزار دز واکسن انتروتوکسمی و پس از یک سال نیز واکسن آگالاکسی که در دام‌های کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد، با ظرفیت سالانه 500 هزار دز در این شعبه به تولید رسید.

رئیس موسسه رازی شعبه شیراز خاطرنشان کرد: با گذشت حدود 20 سال از آغاز فعالیت این شعبه، کل نیاز کشور در خصوص واکسن آگالاکسی در موسسه رازی شعبه شیراز تولید و تامین شده و به عنوان تنها تولیدکننده این واکسن در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: سالانه 12 میلیون دز واکسن آگالاکسی در موسسه رازی شعبه شیراز تولید می‌شود که در صورت نیاز کشور، امکان افزایش تولید تا 20 میلیون دز وجود دارد که از واردات جلوگیری کرده و نقش بسیار مهمی در جلوگیری از خروج ارز از کشور دارد.

دکتر مهربان پور گفت: واکسن انتروتوکسمی نیز در ابتدا سالانه 400 هزار دز تولید شد که در حال حاضر ظرفیت تولید آن در سال به 20 میلیون دز در این شعبه رسیده است.

وی از واکسن تک‌گانه نیوکاسل، تک‌گانه آنفلوانزا و دوگانه نیوکاسل آنفلوانزا به عنوان دیگر واکسن‌های طیوری نام برد که در این شعبه تولید می‌شوند.

رئیس موسسه رازی شعبه شیراز خاطرنشان کرد: بخش تولید واکسن‌های طیور این شعبه با امکانات و شرایط ویژه یکی از اساسی‌ترین و مهمترین بخش‌های تولید واکسن در کشور محسوب می‌شود چراکه برخی از این دستگاه‌ها منحصر به فرد بوده و تنها در موسسه رازی شعبه شیراز استفاده می‌شود.

 
 
نظر شما
ادامه