کد خبر: ۳۵۳۶۱
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
گفت‌وگوی حکیم مهر با مدیر امور درمان و ساماندهی دامپزشکی غیردولتی سازمان دامپزشکی:
در مورد تعداد فارغ‌التحصیلان جدید دامپزشکی کنترل لازم به عمل نمی‌آید؛ این موضوع نگرانی اصلی در مورد آینده دامپزشکی در كشور بوده و می‌تواند منجر به افت کیفیت آن در کوتاه مدت شده و تأثیر منفی در دهه‌های آینده داشته باشد ...



حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ارتقاء وضعیت علمی جامعه شاید یکی از پیش‌شرط‌های اصلی دست‌یابی به توسعه باشد اما افزایش بی‌رویه دانشگاه‌ها و دانشکده‌ها، قطعاً مسیر درستی برای نیل به این هدف نیست. کمااینکه تجربه چندین ساله رشد قارچ‌گونه مراکز علمی و جذب بی حساب و کتاب دانشجو در ایران، نه تنها هیچ انگیزه‌ای در تولید علم ایجاد نکرده، بلکه موجی از فارغ‌التحصیلان بیکار را در رشته‌های مختلف دانشگاهی به جریان انداخته که البته رشته دامپزشکی را می‌توان گل سر سبد این موج محسوب کرد. امروز پیشکسوتان و متولیان دامپزشکی ایران، بی‌مهابا ادامه سیاست تاسیس دانشکده‌های دامپزشکی را دامن زدن به بحران می‌دانند و بلاتکلیفی قریب به هزار فارغ‌التحصیل در سال را یک زنگ خطر به شمار می‌آورند.

مدیر امور درمان و ساماندهی دامپزشکی غیر دولتی سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر، به اهمیت برنامه‌ریزی در اجرای سیاست‌های سازمان اشاره و اذعان می‌کند که سازمان با یک ارزیابی به این نتیجه رسید که کنترل لازم در مورد تعداد فارغ‌التحصیلان دامپزشکی نداشته است. به گفته «دکتر محسن مشکوة» درآمد پایین دامپزشكان باعث می‌شود که آنها برخلاف اخلاق حرفه‌ای، به تجارت تمایل پیدا کنند.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهم‌ترین شاخص برای ارزيابي عملکرد سازمان دامپزشكي جمهوری اسلامی ایران چیست؟

مهم‌ترین شاخص برنامه‌ريزي است. برنامه‌ریزی همواره به عنوان بالاترين اولويت در هر سازماني قرار دارد. در واقع برنامه‌ريزي فرايندي است كه در قالب آن همه فعاليت‌ها جهت نيل به وضعيت جديد يا مطلوب و طي كردن مسيري درست و منطقي، صورت مي‌پذيرد. برنامه‌ريزي هدف نيست، بلكه وسيله‌اي است براي رسيدن به وضعيت مورد انتظار. در برنامه‌ريزي ۴ ويژگي آينده‌نگري، جهت‌گيري، هدايت‌گري و استمرار، مورد نظر است. تحليل و ارزيابي وضعيت موجود در برنامه‌ريزي اولين گام به شمار مي‌رود.

حکیم مهر: با این تفاسیر، آيا تاكنون عملكرد يا خدمات دامپزشكي در ايران با روشي علمي مورد ارزيابي قرار گرفته است؟

بله. اين ارزيابي توسط سازمان جهاني بهداشت دام (OIE) تحت عنوان PVS انجام پذيرفته است.

حکیم مهر: PVS به چه معناست؟

PVS مخفف يا برگرفته از Performance of Veterinary Services و به مفهوم ارزیابی عملکرد يا خدمات دامپزشکی است که توسط سازمان جهانی بهداشت دام با یک نرم‌افزار که براساس کد (نظامنامه) OIE طراحی شده است، صورت می‌پذیرد.

حکیم مهر: ارزیابی عملکرد دامپزشکی در ایران که به آن اشاره کردید، در چه سالي و چگونه انجام شد؟

این ارزیابی بنا به درخواست سازمان دامپزشکی ايران از سازمان جهانی بهداشت دام، با حضور گروهی متشکل از ۳ نفر از کارشناسان ارشد و خبره OIE، به مدت ۳ هفته در مهر ماه سال 1389 انجام پذیرفت. این گروه در ۳ مسیر زمینی از 15 استان کشور بازدید و با ارایه‌دهندگان خدمات دامپزشکی در عرصه‌های مختلف اجرایی، پژوهشي و آموزشی در بخش‌های دولتی و غیردولتی و همچنين ذي‌نفعان (دامداران، مرغداران و...)، مصاحبه و گفت‌وگو كردند.

حکیم مهر: نتیجه چه بود؟ آیا در این ارزیابی به تعداد مراكز آموزشي دامپزشكي و تعداد فارغ‌التحصيلان آنها نيز پرداخته شده است؟

ارزیابی فراتر از عملکرد سازمان دامپزشکی کشور بود. به عنوان نمونه در این ارزیابی در مورد تعداد دانشكده‌هاي دامپزشكي و فارغ‌التحصیلان آنها این نتایج به دست آمد:

در مورد تعداد فارغ‌التحصیلان جدید دامپزشکی کنترل لازم به عمل نمی‌آید. این موضوع نگرانی اصلی در مورد آینده دامپزشکی در كشور بوده و می‌تواند منجر به افت کیفیت آن در کوتاه مدت شده و تأثیر منفي در دهه‌های آینده داشته باشد. تعداد 11 دانشکده دامپزشکی دولتی و 8 دانشکده دامپزشکی غيردولتي در ایران فعال هستند. البته این تعداد دانشكده‌ها مربوط به بازه زمانی انجام مطالعه بوده و درحال حاضر اين تعداد به 23 دانشكده افزايش يافته است. حدود 900 فارغ‌التحصیل دامپزشکی در سال وجود دارد. تعداد بیش از نیاز دامپزشکان فارغ التحصيل در حال حاضر نیز یک معضل است. کمااینکه این موضوع تأثیر بسیار منفی روی کیفیت خدمات دامپزشکی خواهد داشت. چرا که جايگاه، منزلت و اعتبار دامپزشكان را نزد ذي‌نفعان مرتبط کاهش داده، دامپزشكان درآمد پائین‌تری خواهند داشت و برخلاف اخلاق حرفه‌ای به تجارت تمایل پیدا خواهند کرد.

حکیم مهر: راهکار پیشنهادی شما برای برون‌رفت از شرایط فعلی چیست؟

تعداد زیاد دانشکده‌ها و فارغ‌التحصیلان دامپزشکی در مقایسه با نیازها، یک نقطه ضعف محسوب شده و توصیه می‌شود با انجام نيازسنجي تعداد دانشکده‌ها و فارغ‌التحصیلان رشته دامپزشكي به میزان متناسب با نیاز کشور، سریعاً کاهش یابد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.


انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
|
Saudi Arabia
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
1
3
تنها چیزی که من هیچوقت از حکیم مهر ندیدم رسوندن حرف دامپزشکان به گوش مسئولان عالی رتبه بوده. این افرادی که مورد مصاحبه قرار میگیرن به هیچ وجه قدرت گره گشایی ندارن که اگر داشتن تا امروز نتیجه ای از گوشزد هاشون بدست میومد. نه رییس سازمان نه رییس نظام نه وزیر کشاورزی که حال و احوال گندم را خوب میداند، بروید با دکتر روحانی مصاحبه کنید. ایشان رای بالایی از جامعه دامپزشکی گرفتند. باید مشکلات را ریز به ریز بدانند و با دستور عاجل حلشان کنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
1
0
حکیم مهر عزیز ممنون از پیگیریهایی گه در زمینه افزایش دانشکده های دامپزشکی انجام میدید، اما فکر نمکنم با مصاحبه با افرادی مثل دکتر مشکوة و یا دکتر نادعلیان که البته منکر زحمات این عزیزان نیستیم، گره از کار دامپزشکان باز شود. من فکر می کنم باید مسئله در سطح کلانتری مطرح شود مثل رایزنی با وزارت علوم و یا از طریق نمایندگان مجلس که مسلما نیاز به همکاری بخش های مختلف دامپزشکی دارد. ولی ما از شما به عنوان یکی از قابل اطمینان ترین بخش های دامپزشکی عاجزانه خواهشمندیم تمام تلاش خود را جهت حل این مشکل مرحمت بفرمایید تا به امید خدا یکی از بزرگترین مشکلات دامپزشکی کشورمان که همان افزایش بی رویه دانشکده های دامپزشکی و کاهش آنها است هر چه سریع تر حل و فصل شود تا دامپزشکان نفس راحتی بکشند و لااقل یکی از صدها دغدغه دامپزشکان بطرف شود. حقیر فکر میکنم شما با داشتن پتانسیل های لازم و حمایت همه جانبه دامپزشکان بتوانید در این راه قدمهای خوبی بردارید. باز هم سپاسگذارم.
محسن مشكوة
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
1
1
با عرض سلام و ادب. سازمان دامپزشكي كشور همواره در ارتباط با توسعه بي رويه دانشكده هاي دامپزشكي، افزايش ظرفيت پذيرش دانشجو و نگراني ناشي از تعداد بيش از نياز فارغ التحصيلان دامپزشكي، هشدارهاي لازم را داده است، اما به دليل اينكه آموزش دامپزشكي در زير مجموعه هاي وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامي قرار مي گيرد و هر يك از اين مجموعه ها منافع و سياست هاي خود را دنبال مي كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
یک بام و دو هوا یعنی همین که شما میفرمایید . هرجا اشکالی وجود دارد تقصیر دیگران است .... شما یک منفعت طولانی مدت را با همکاری وزارت علوم و دانشگاه آزاد دارید به تهدید بدل میکنید . برای من خجالت آور است که پیشکسوت این رشته در همین سایت اعلام میکنند برخی از فارغ التحصیلان فرق گوسفند و بز را نمیدانند . متاسفانه شما هیچ راهکاری برای این آشفته بازار ندارید .... به عنوان پیشنهاد عرض میکنم برای فارغ التحصیلان این رشته کارورزی شش ماهه در زمینه ای که میخواهند فعالیت کنند برگزار کنید . آزمون مهارت از این افراد بگیرید و هزار راه دیگر که جلوی آموزش بی کیفیت توسط دانشگاه ها گرفته شود .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
تا زمانی که آموزش دامپزشکی زیر نظر وزارت علوم صورت بگیرد در بر همین پاشنه خواهد چرخید و این وضعیت ادامه خواهد داشت وزارت علوم در هیچ رشته ای نیازسنجی نمی کند و همه ما شاهد افزایش فارغ التحصیلان بیکار در همه رشته ها هستیم. روند جاری در جذب دانشجو و افزایش فارغ التحیلان بیکار قطار ترمز بریده ای است که نگه داشتن آن عزم جدی و عمل می طلبد و با حرف درست نشده و نخواهد شد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
اینطور که دکتر مشکوه گفته ،سازمان دامپزشکی در همه زمینه های مرتبط با این موضوع مصاحبه ناتوان و بی اراده است. ........................ بنابر این توصیه اینست که در مورد این موضوع بسیار مهم یا افراد مرتبط مصاحیه شود. البته سازمان قدرت داره ولی از قدرت خود بیخبرو یا عمدا خود را اینگونه معرفی می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
سازمان دامپزشکی برای منافع خودش داره محافظه کاری میکنه .................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
پیرو صحبت های استاد محترم دکتر وجگانی دامپزشکان نه تنها از پزشکان در سطح پایین تری قرار ندارند که حتی در علوم پایه قویتر هم هستند پس با احترام به خودمان و خودباوری و همبستگی باید مانع تضییع حقمان شویم و خودمان را ارزان نفروشیم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
از نشریه وزینه حکیم که امروز مورد مطالعه اغلب همکاران است انتظار دارم مطالب ارایه شده زیر را در راستای تنویر احتمالی افکار عموم همکاران منتشر کند:
۱. اقتدار سازمان دامپزشکی فدای استمرار مانایی مدیران ان شده است نه منافع خود سازمان چون خود سازمان از نظر مالی و پرسنلی در وضعیت نامناسبی است.
۲. عنوان پست را ببینید " ساماندهی بخش خصوصی..." .............................
۳.برای برادرم آقای دکتر مشکات احترام بسیار قایلم اما ایشان تجربه درمان و درمانگاه و نسخه نویسی ندارند .................................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
0
واقعا جاى
تاسف داره كه تأسيس دانشكده دامپزشكى بدون هيچ اعمال نظرى از سازمان دامپزشكى انجام مى شه
بر خلاف وزارتخانه بهداشت كه در مورد تاسيس دانشكده پزشكى نظارت مى كنه و اجازه تاسيس مى ده
سازمان دامپزشكى هيچ قدرت نداره
اين نشانه اين است كه سازمان دامپزشكى در جايگاه نامناسبى تو وزارتخانه جهاد قرار دارد
محسن مشكوة
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
با عرض سلام و ادب، به استناد ماده 21 قانون افزايش بهره وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي، مصوب 1389 مجلس شوراي اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري و كليه دانشگاهها و موسسات آموزش عالي غيردولتي موظفند تعداد، رشته و تركيب جنسيتي دانشجويان رشته هاي تحصيلي دانشگاهها، مراكز و موسسات آموزش عالي مرتبط با كشاورزي، منابع طبيعي و دامپزشكي خود را قبل از اعلام و پذيرش بر اساس نياز سنجي و مديريت منابع انساني كه توسط وزارت جهاد كشاورزي انجام مي شود، ساماندهي نمايند. بر اين اساس شوراي راهبردي در سازمان تحقيقات، آموزش و ترويج كشاورزي (تات) و كميته هاي تخصصي از جمله كميته تخصص دامپزشكي با حضور نمايندگان وزارتخانه ها، سازمان ها و انجمن ها و تشكل هاي ذي ربط تشكيل شده است و در سه سال اخير تلاش مي كند تا اين وضع نابسامان را ساماندهي كند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
اقدام در جهت بهبود نیازمند قدری همت اراده و دانش و ..... است ... در سازمان که یافت می نشود ... امیدوارم در جایی یافت شود ... وزارت علوم هم که تکلیفش معلوم است .. باید گفت وزارت بی علوم ......
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۸
0
0
بنده ضمن تشکر و قدردانی از آقای دکتر مشکات که در حمایت از بخش خصوصی و کلینیکال، سهم بسیاری داشته و دارند و انسانی فرهیخته و اخلاق گرا هستند
باید عرض کنم؛
متاسفانه سازمان دامپزشکی کشور، بسیار بسته، ایزوله و سنتی فعالیت دارد. به شدت در این سیستم نگاه سنتی، بروکراتیک و اداری حاکم است و غیر از بقای طولانی مدت مدیران سنتی و غیرخلاق، متاسفانه درهای سازمان را برای مشارکت بخش خصوصی، نهادهای مدنی و تشکل های غیردولتی، ارائه و طرح های واگذاری مردمی، ارتباط با صنعت و تجارت، بسته اند.
بنده واقعا آقای دکتر مشکات را بنا به دلایلی که طی 6 سال گذشته اطلاع داشته و دارم از این لیست مدیران جدا می کنم و معتقدم سازمان دامپزشکی کشور
نیازمند یک خانه تکانی اساسی به خصوص در فرهنگ سازمانی، مدیریت منابع انسانی، مدیریت دانش و ارتباطات است.
با تشکر
مصطفی قلاوند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
0
اگر لیست سوالات مطرح شده رو بتونید در اختیار عموم قرار بدید ممنون میشم
نظر شما
ادامه