کد خبر: ۳۵۳۶۷
 

ایجاد زنجیره در بخش‌های تولیدی به ویژه شیر و گوشت، می‌تواند مزایای بی‌شماری داشته باشد که هم به نفع تولیدکننده است و هم مصرف‌کننده.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی اصفهان، گفت: با توجه به اقدامات اولیه‌ای که صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان امسال، نخستین زنجیره تولید شیر کشور در استان اصفهان راه‌اندازی شود.

«هاشم نصراللهی» با اشاره به اینکه ایجاد زنجیره در بخش دام بسیار ضرورت دارد، افزود: از پنج حلقه مورد نیاز تاکنون سه حلقه تولید شیرخشک، خوراک دام و مکمل، بیش از ۷۵ درصد و دو حلقه دیگر نیز بالای ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی عنوان کرد: این زنجیره که در تولید فراورده‌های مختلف لبنی فعالیت خواهد کرد، با هدف افزایش صادرات بوده و مجوزهای لازم برای آن صادر شده است. البته برای این منظور، لازم است که سرمایه‌گذاران خارجی ورود کنند. زیرا برای تسهیل در امر صادرات و رقابت قوی‌تر، برندهای شناخته شده بهتر می‌توانند در بازار موثر باشند.

به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی کشاورزان و دامپروران صنعتی اصفهان، آخرین حلقه این زنجیره که باید تکمیل شود، بحث ساماندهی بهداشتی دامداری‌هاست. به این منظور با اجرای طرح‌های بیوگاز، ضمن تولید کود بهداشتی، استحصال گاز و تبدیل آن به انرژی الکتریسیته نیز امکان پذیر خواهد بود.

نصراللهی معتقد است: زنجیره‌های تولید، منفعت هر دو طیف مصرف‌کننده و تولیدکننده را دربر می‌گیرد. به همین دلیل لازم است که دولت، توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد. به عبارتی همانطور که به اجرای سیستم‌های نوین آبیاری یا توسعه گلخانه‌ها توجه می‌شود، لازم است که برای زنجیره‌ها نیز از صندوق توسعه ملی، مبلغی برای این منظور تعیین شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه وزیر جهاد کشاورزی نیز بر توسعه زنجیره‌ها تاکید دارد، بنابراین باید کاری کرد که سرمایه‌های جدید به این عرصه جذب شود، اما تا وقتی تسهیلات بانکی ۱۸ درصدی برای متقاضیان وجود دارد، سرمایه‌گذاران کمتری برای چنین بخشی، تمایل نشان می‌دهند.

نصراللهی تأکید کرد: البته به غیر از مسائل مالی، روند صدور مجوزهای لازم برای ایجاد زنجیره نیز مشکل دیگری است. اگر قرار باشد قیمت شیر، گوشت و دیگر محصولات پروتئینی مناسب بوده و دلال‌ها از بازار حذف شوند، باید گام‌های اساسی در راستای حذف بروکراسی‌های اضافی برداشته شود و تولیدکننده برای اخذ یک مجوز، ماه‌ها به انتظار ننشیند.

 
 
نظر شما
ادامه