کد خبر: ۳۵۳۶۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت: برای نخستین بار اجرای طرح رایگان واکسیناسیون تب‌مالت در 90 درصد روستاهای کردستان آغاز شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر مجتبی ورمقانی» در رابطه با واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز در استان کردستان، اظهار داشت: بیماری تب مالت یا بروسلوز به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مشترک انسان و دام است که سویه انسانی آن را برسولوز و سویه فعال‌شدن باکتری در دام را تب مالت می‌نامند.

به گفته ورمقانی، بیماری تب‌مالت یا بروسلوز به دلیل ایجاد مشکلاتی از جمله سقط جنین در دام، کاهش تولید شیر و از دست رفتن ارزش اقتصادی دارای اهمیت ویژه‌ای است و علاوه بر بعد اقتصادی، از نظر اینکه بیماری مشترک بین انسان و دام است حساسیت ویژه‌ای دارد.

وی اظهار داشت: بیماری تب‌مالت یا بروسلوز موجب تحمیل هزینه‌های اضافه بر دولت‌ها و همچنین افت چشمگیری در سرمایه‌های انسانی کشورها خواهد شد.

سالانه حدود 20 هزار نفر در ایران مبتلا به تب مالت می‌شوند

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان افزود: این بیماری در اکثر کشورهای دنیا گزارش شده است و در ایران نیز جزء بیماری‌های بومی ایران است.

ورمقانی تصریح کرد: در ایران سالانه حدود 20 هزار مبتلا به این بیماری می‌شوند و به لحاظ درگیری مبتلایان به این بیماری، رتبه چهارم را در جهان دارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران به عنوان کشوری که بیشترین میزان بیمار را دارد و پراکندگی این بیماران، 70 تا 90 درصد در روستاها و بقیه در محیط شهری گزارش شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان عنوان کرد: به دلیل اینکه در روستاها زنان خانه‌دار روستایی در امور شیردوشی و نگهداری دام فعال هستند این بیماری بیشترین میزان بروز را در بین زنان روستایی دارد.

وی با اشاره به تمرکز اداره‌کل دامپزشکی کردستان بر روی زنان روستایی، افزود: بیش از 80 درصد از افرادی که بیمار می‌شوند سابقه ارتباط با دام را دارند و تمرکز ما بر روی زنان روستایی است زیرا بخش عمده زنان روستایی از لحاظ دانش و نحوه پیشگیری از این بیماری آگاهی کاملی ندارند.

ورمقانی تصریح کرد: در بقیه مبتلایان به این بیماری، از جمله مواردی که فرد را درگیر می‌کند مصرف شیر و فرآورده‌های شیری غیر پاستوریزه و محلی است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: کارشناسان دامپزشکی استان همواره مردم را برای عدم استفاده از شیر و فرآورده‌های شیری که از لحاظ غذایی امنیت ندارند، آگاه می‌کنند.

کردستان جزو استان‌های اول درگیر بیماری تب مالت است

وی تصریح کرد: استان کردستان و استان‌های شمالغرب کشور جزو استان‌های نخست درگیر در کشور از لحاظ تب مالت است و یکی از دلایلی که آمار مبتلا در این استان‌ها بالا است، علاقه به مصرف شیر و لبنیات محلی است.

ورمقانی عنوان کرد: مردم اطلاعات کافی در رابطه با راه‌های انتقال بیماری ندارند و تردد و چرای غیرمجاز دام در بین مرزهای مشترک که عامل مهمی در ابتلای دام‌ها به بیماری‌های مختلف است، از دیگر عوامل شیوع این بیماری محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان با اشاره به کنترل صددرصدی این بیماری در استان، اظهار داشت: یکی از راه‌های اصلی کنترل بیماری در انسان، واکسیناسیون دام است که در گذشته به دلیل نبود اعتبار برای واکسینه‌کردن دام‌ها نتوانسته‌ایم این بیماری را به طور کامل کنترل کنیم.

وی افزود: اگر چه اداره کل دامپزشکی هر ساله به صورت گسترده کار واکسیناسیون را انجام می‌دهد اما به دلیل نبود اعتبار کافی، کل استان زیرپوشش قرار نگرفته است.

ورمقانی تصریح کرد: سال گذشته آمار واکیسناسیون را در استان افزایش دادیم که موجب کاهش تعداد مبتلایان به بیماری تب‌مالت شده است.

وی افزود: بر اساس گزارشات دانشگاه علوم پزشکی کردستان، در سال 93 تعداد مبتلایان به این بیماری یک هزار و 611 نفر و در سال 95 این میزان به 900 نفر کاهش یافته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان عنوان کرد: در سال‌جاری با توجه به اهمیت این بیماری در زمینه سلامت انسانی و اقتصاد کشور، اداره‌کل دامپزشکی با همکاری سازمان دامپزشکی کشور، استانداری و دانشگاه علوم پزشکی تمام توان عملیاتی خود را برای نخستین بار به منظور افزایش حجم واکسیناسیون را در استان بکار گرفته است.

پارسال طرح واکسیناسیون تب مالت در 50 درصد روستاهای کردستان انجام شد

ورمقانی اظهار داشت: ما در سال گذشته با مراجعه به حدود 50 درصد از روستاهای استان کردستان، واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز با اعتباری در حدود 500 میلیون تومان انجام دادیم.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری نیز برنامه اداره‌کل بر این است که این میزان واکسیناسیون علیه بیماری بروسلوز را به حدود 90 درصد برسانیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان یادآور شد: این واکسیناسیون کاملا رایگان بوده و کاملا در مسیر منویات مقام معظم رهبری در ارتباط با اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

ورمقانی در پایان گفت: 30 اکیپ در بخش دولتی و خصوصی از اواخر فروردین‌ماه سال‌جاری کار واکسیناسیون علیه بیماری تب مالت را آغاز کرده و پیش‌بینی می‌شود تا مردادماه امسال این طرح به تمام رسد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر سید عبدالباسط پیریونسی از مریوان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
حضور مدیر کل محترم دامپزشکی استان کردستان در دور افتاده ترین روستاهای شهرستان مریوان(طینال و میدول و تازآباد صوفی بله با فاصله رفت و آمد ۷ ساعت تا مرکزشهر )، و استفاده از تمام ظرفیت نیروی انسانی شاغل در شبکه شهرستان مریوان جهت اجرای ضربتی برنامه واکسیناسیون، دال بر عزم جدی بر مبارزه با بیماری هاست .به امید خدا و با تلاش تمام پرسنل دامپزشکی استان اعم از خصوصی و دولتی وضع بهتر خواهد شد.
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
0
واقعا با اقدامات خوب مدیرکل دامپزشکی کردستان شاهد کنترل بیماری ها هستیم
نظر شما
ادامه