کد خبر: ۳۵۳۷۷
تعداد نظرات: ۳ نظر
معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد شاهدی» افزود: گاهی فکر می‌کنیم که کشاورز و واردکننده ضرر نکند اما این درست نیست؛ ما باید سلامت‌محور فکر کنیم نه اقتصاد محور ...
 

حکیم مهر - معاون پژوهشی علوم محض و کاربردی فرهنگستان علوم در گفت‌وگو با حکیم مهر ضمن مثبت ارزیابی کردن شرایط کلی دامپزشکی در کشور، گفت: «اگرچه با گسترش دانشکده‌های دامپزشکی، آموزش در وضعیت مناسبی قرار دارد، اما در عمل سازوکارهای مناسب برای استفاده از رشته دامپزشکی و کشاورزی کم است.»

 «دکتر محمد شاهدی» ادامه داد: «فارغ‌التحصیل دامپزشکی به اندازه کافی داریم اما این افراد آنجا که باید، به کار گرفته نمی‌شوند، به این دلیل که سازوکارهای لازم برای به کار گیری این افراد ایجاد نشده است.»

وی وجود برخی موازی‌کاری‌ها در زمینه نظارت بر بهداشت مواد غذایی میان ارگان‌های متولی را یک مشکل بزرگ خواند و تصریح کرد: «این معضل آنگونه که باید مورد توجه قرار نگرفته است. البته ما از وزارت بهداشت به خاطر اقداماتی که در زمینه دارو و درمان و تلاش برای بهبود بیماری‌ها کرده تشکر می‌کنیم اما یک مشکل اساسی در این میان، مساله پیشگیری است. غذا، آب و همچنین هوای ما مشکل دارد و عواملی که باعث بیماری می‌شوند، در کشور فراوان است. اگرچه خیلی از این عوامل شناخته شده هستند، اما کمتر در جهت از بین بردن آنها حرکت کردیم.»
باید سلامت‌محور فکر کنیم، نه اقتصاد محور

این عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان ضمن انتقاد از کم بودن نظارت‌های دامپزشکی در تولید مواد غذایی،‌ خاطرنشان کرد: «متاسفانه گاهی اقتصاد بر سلامت پیشی می‌گیرد یا ترجیح داده می‌شود. در واقع به این فکر می‌کنیم که کشاورز و واردکننده ضرر نکند اما توجه نمی‌کنیم که سلامت انسان‌ها چگونه به خطر می‌افتد و این درست نیست. ما باید سلامت‌محور فکر کنیم نه اقتصاد محور.»

وی در پایان گفت: «برای رسیدن به این هدف، ۳ ارگان دامپزشکی، وزارت بهداشت که مسئول نظارت بر سلامت غذاست و وزارت جهاد کشاورزی که باید غذا را تولید کنند، مسئول هستند که نقش وزارت بهداشت و وزارت کشاورزی پر رنگ‌تر است.»

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
0
1
دامپزشکی با این مسئولین .......... اصلا نقشی تو سلامت نداره
نظام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
دامپزشکی خیلی ............ همه فارغاتحصیلاش بیچاره اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۰
0
0
خوندن دامپزشکی یه حرکت اشتباه بود مثل حرکت سال ......
نظر شما
ادامه