کد خبر: ۳۵۳۷۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خبر داد:
«دکتر فاطمه نوروزیان» اظهار داشت: تا روشن شدن نتیجه آزمایش نمی‌توان از ابتلای قطعی وی به بیماری تب کریمه کنگو سخن گفت ...
 

حکیم مهر - یک قصاب به دلیل ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو در بندر عباس جان خود را از دست داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از تجارت جنوب، طبق گزارشات اولیه رسیده، چند نفر در بندرعباس به بیماری تب کریمه کنگو ابتلا پیدا کرده و جان خود را از دست داده اند. برای روشن شدن ماجرا با «دکتر فاطمه نوروزیان» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تماس حاصل کردیم و جزئیات را از وی جویا شدیم.

دکتر نوروزیان مرگ یک قصاب در این رابطه را تایید کرد و گفت: این بیماری بومی استان هرمزگان است و از دام، گوشت و ترشحات آن قابل انتقال است.

وی افزود: با این حال هر سال هشدارهای جدی در این رابطه صادر می شود و شهروندان باید بسیار نسبت به آن آگاه باشند.

نوروزیان قصابان، دامپزشکان، خانم های خانه دار که گوشت تازه را بدون دستکش پاک می کنند را مهم ترین گروه های در خطر عنوان کرد و گفت: توصیه می کنیم گوشت را حتما ۲۴ تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری و سپس تکه تکه کنید و جگر، دل و قلوه حتما باید ۴۸ ساعت توی یخچال بماند.

وی گفت: در ضمن پزشکان هم احتمال دارد از بیماران بگیرند و باید عرض کنم که متاسفانه این بیماری درمان خاصی ندارد و اکثراً کشنده است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان خطاب به شهروندان بیان داشت: گوشت را حتما از قصابی های مجاز خریداری کنید و توجه داشته باشید گوشت مهر دامپزشکی داشته باشد

وی ورود دام ناسالم از کشورهای همسایه را نه تایید و نه تکذیب کرد و گفت: جزئیات بیشتر این ماجرا به زودی به شهروندان اطلاع داده خواهد شد، اما نگرانی وسیعی در این باره وجود ندارد.

گفتنی است حیدری پوری، مدیر کل جهاد هرمزگان نیز این خبر را تایید کرده بود .

تکمیلی: ابتلای قصاب فوت شده به تب کریمه کنگو هنوز تایید نشده است

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مرگ قصاب بندرعباسی به دلیل ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کنگو کریمه در دست بررسی است و منتظر اعلام نتیجه نهایی آزمایش هستیم .

«دکتر فاطمه نوروزیان» در گفت و گو با خبر هرمزگان افزود: این فرد با علائم شبیه بیماری تب کنگو کریمه به یکی از بیمارستان های بندرعباس مراجعه کرد و پس از چند روز با رضایت شخصی خود از بیمارستان مرخص شده است.

وی ادامه داد: بیمار برای ادامه درمان به بیمارستانی در یزد مراجعه کرده که پس از چند روز بستری در یزد به کما رفته و فوت کرد.

این مسئول با بیان اینکه تا روشن شدن نتیجه آزمایش نمی توان از ابتلای قطعی وی به بیماری تب کریمه کنگو سخن گفت، بیان داشت: با توجه به شغل این فرد و برخی علائم نزدیک به بیماری تب کنگو کریمه، شاید این بیمار بر اثر ابتلا به این بیماری جان باخته است که برای تایید صحت آن باید منتظر نتیجه نهایی آزمایشات باشیم.

وی اضافه کرد: دفن بیماران فوت شده بر اثر تب کریمه کنگو تابع شرایط خاص  است که شهروند یاد شده با تدابیر ویژه و با حضور ناظران و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی و جدا از سایر اموات به خاک سپرده شد.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه این بیماری در این استان بومی است و در همین فصل مواردی رخ می دهد، خاطرنشان کرد: تب خونریزی‌ دهنده کریمه-کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده ‌است که از طریق گزش کنه و یا تماس با خون یا ترشحات یا لاشه دام و انسان آلوده منتقل می‌شود.

به گفته نوروزیان بیماری تب کنگو که با سردرد شدید، تب، درد عضلانی و خونریزی زیر جلدی همراه است، اگر به سرعت تحت درمان‌های اختصاصی از طریق داروهای ضدویروسی قرار بگیرد، در برخی موارد قابل درمان خواهد بود.

وی گروه های در معرض خطر این بیماری را دامداران، چوبداران، دامپزشکان، کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان، کارکنان کشتارگاه، کارکنان رستوران ها و کبابی ها و همچنین پزشکان و پرستاران معرفی کرد و گفت: به منظور پیشگیری از این بیماری، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی، دوری از تماس بدن با ترشحات و خون دام، خودداری از کشتار دام در محلهای غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محل های مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، توصیه می شود.

در اظهارات رییس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان دو نکته قابل تامل وجود دارد که اولینِ آن، ترخیص بیمار از بیمارستان با وجود اذعان به مراجعه وی با علائم بیماری خطرناک تب کریمه کنگو و دوم سفر درمانی بیمار یاد شده به یزد است که نشانه ی داستان همیشگی نارضایتی از خدمات بهداشتی و درمانی در هرمزگان است.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۴
0
1
مگر جان انسانها وبهداشتشون به دامپزشکی ربط داره؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۵
واقعا که،درسته که توایران چند نفر سواستفاده چی دامپزشکی رو از پزشکی جدا کزدن .ولی دامپزشکی از خود پزشکی هم پزشکی تره.اگه پیشگیری در خط اول نباشه توخط آخر درمان با تبهای خوتریزی دهنده چکار میشه کرد. هیجی واقعا هیچی .اونوقت دامپزشکی تو وزازت کشاورزی دازه چکار میکنه. خدا عالمه!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۶
0
0
اگه دامپزشکی از جهاد جدا بشه دیگه جهاد حرفی برای گفتن نداره
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
0
0
دامپزشکی خط مقدم بهداشته متاسفانه پیشگیری را ول کردن دو دستی محکم چسبیدن به درمان با آن هزینه های سرسام آورش. واقعا دامپزشکی چه ارتباطی با جهاد داره یکی بگه؟ ولی ارتباطش به وزارت بهداشت همین بیماریها میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
در پاسخ ناشناس اول بگم که اینقدر کارهای مهم تر و....در هرمزگان هست که فوت همه قصابهای بندرعباسی همزیاد اهمیتی ندارد
نظر شما
ادامه