کد خبر: ۳۵۳۹۶
کاهش 36 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدانکاهش 36 درصدی ابتلا به بیماری تب مالت در استان همدان
 

بر اساس گزارش معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، افزایش 146 درصدی واکسیناسیون بروسلوز در سال 1395 نسبت به پیش بینی توسط اداره کل دامپزشکی استان همدان، یکی از عوامل مهم کاهش شیوع بیماری تب مالت انسانی در همین سال به میزان 47 در صد هزار نفر بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان همدان، «دکتر محمودرضا رسولی» مدیر کل دامپزشکی استان در جلسه هم اندیشی با معاونت بهداشتی که در سالن جلسات اداره کل دامپزشکی در خصوص بیماری تب مالت با حضور دکتر امیری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان، دکتر عطائی، معاون فنی مرکز بهداشت، مهندس بطائی، مهندس شجاعیان و مسئولین ادارات فنی اداره کل دامپزشکی استان همدان تشکیل شد گفت: بروسلوز یا تب مالت ‌ یکی‌ از مهمترین‌ بیماری های‌ قابل انتقال از حیوان‌ به انسان محسوب‌ می‌گردد و این‌ بیماری‌ با علائم سقط‌ جنین‌ در دام‌ و کاهش‌ تولیدات دامی باعث از دست‌ رفتن‌ ارزش‌ اقتصادی‌ دام های‌ مبتلا و همچنین‌ از طریق پخش عامل بیماری در محیط و فراورده های دامی از قبیل شیر باعث ابتلای‌ انسان‌ به‌ بیماری‌ ‌ تب مالت می گردد.

دکتر رسولی در ادامه افزود: دفع ترشحات آلوده رحمی باعث آلودگی محیط، مزارع و مراتع می شود که موجبات آلودگی سایر حیوانات و انسان را بوجود می آورد، همچنین عامل بیماری از طریق شیر و محصولات لبنی ( کره، پنیر ) یا محصولات گوشتی و حتی زخم و خراش پوست به انسان منتقل می شود.

وی گفت: این باکتری در محیط خاک و در دمای معمولی، 40 روز، در مدفوع و کف اصطبل در دمای سرد تا 120 روز و در ترشحات رحمی تا 200 روز زنده می ماند.

دکتر رسولی اظهار داشت: بنا به اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان میزان بروز این بیماری در انسان در سال 1395 کاهش محسوسی 36 درصدی نسبت به سال 1394 در سطح استان همدان داشته است.

این مقام مسئول گفت: پوشش خوب واکسیناسیون، تست و کشتار، راه اندازی پیش سرد کشتارگاه های دام و برخورد با متخلفین خرید و فروش دام از علل این کاهش محسوب می شود.

وی رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم بر شمرد و افزود: آموزش دامداران، واکسیناسیون دام ها از مهمترین راههای پیشگیری از بروز بیماری محسوب می شوند.

دکتر امیری، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان نیز در این جلسه ضمن تقدیر از انجام فعالیت های موثر اداره کل دامپزشکی استان همدان در خصوص مبارزه و پیشگیری با بیماری تب مالت در حیوانات که باعث کاهش چشمگیر بیماری در جامعه انسانی استان شده است گفت: آمار ابتلا انسانی به بیماری تب مالت در استان رو به کاهش است و از 91 در صد هزار سال 1393 و 69 در صد هزار در سال 1394 به 47 در صد هزار در سال 1395 رسیده است.

وی همکاری های بین بخشی و تعامل سازنده ادارات دامپزشکی شهرستان ها با مراکز بهداشت را یکی دیگر از عوامل موثر کاهش این بیماری دانست.

 
 
نظر شما
ادامه