کد خبر: ۳۵۴۰۱
تعداد نظرات: ۵ نظر
 

مقاله دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی شبستر در ششمین کنفرانس بین‌المللی شیمیایی، کشاورزی، زیست‌شناسی و علوم محیط ‌زیست کشور فرانسه ارائه شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبسترنیوز، مقاله «سروناز گیاهی» دانشجوی دکتری دامپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر با عنوان «بررسی ایزوانزیم  m2 – پیرووات کیناز و هلیکوباکتر هلیکوباکتر پیلوری (عامل اصلی زخم معده در انسان) در بیماران مبتلا به سرطان کولورکتال در رشت» در ششمین کنفرانس بین‌المللی شیمیایی، کشاورزی، زیست‌شناسی و علوم محیط ‌زیست کشور فرانسه در روزهای ۲۵ و ۲۶ آوریل ۲۰۱۷ ارائه شد.

گیاهی در این مقاله که به راهنمایی دکتر بهراد عشرتخواه عضو هیات علمی واحد شبستر تهیه ‌شده بیان کرده است: سرطان روده بزرگ که همچنین به نام‌های سرطان کولون، سرطان سیگموئید، سرطان رکتوم یا چنگار روده بزرگ نیز شناخته می‌شود چهارمین سرطان شایع در ایران است. این بیماری به دلیل رشد غیرطبیعی سلول‌ها اتفاق می‌افتد که می‌توانند به بافت‌های دیگر بدن حمله کنند یا در آنها تکثیر یابند.

نشانه‌های این بیماری ممکن است شبیه به سایر بیماری‌ها نظیر عفونت­ها، هموروئید و بیماری­های التهابی روده باشد. از علایم آن می­توان کرامپ یا گرفتگی معده، مدفوع خونی، کاهش قابل ملاحظه وزن، احساس خستگی، یبوست، تهوع و استفراغ، گاز معده و نفخ و حتی کم خونی را نام برد.

در این پژوهش ارتباط بین هلیکوباکتر پیلوری و  m2-pk (پیروات کیناز) مثبت در افراد مبتلا به سرطان روده بزرگ مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه مورد شاهدی که در آن دو گروه شامل ۵۰ نفر بیمار مبتلا به سرطان روده بزرگ و ۵۰ نفر شاهد، مورد مطالعه قرار گرفتند. نمونه خون و مدفوع این افراد برای اندازه­گیری آنتی بادی اختصاصی ضد هلیکوباکتر پیلوری و مقدار ایزوآنزیم  m2-pk به روش الایزا مورد آزمایش قرار گرفت.

نتایج این پژوهش نشان داد ۳۲ درصد از افراد شاهد و ۶۸ درصد بیماران سرطانی آنتی بادی مثبت ضد هلیکوباکترپیلوری داشتند و در ۲۲ درصد افراد شاهد و ۹۱درصد بیماران سرطان روده بزرگ میزان ایزو انزیم  m2-pk مثبت شد، و ارتباط معنی­داری بین سرطان روده و هلیکوباکتر پیلوری و ایزو انزیم  m2- pk مثبت مشاهده شد(۰۰۱۷/۰ =p). نتایج این مطالعه نشان داد که ارتباط معنی داری بین هلیکوباکترپیلوری و ایزوآنزیم  m2- pk مثبت با سرطان روده بزرگ وجود دارد. لذا رعایت اصول پیشگیری از عفونت­های هلیکوباکتر پیلوری در راستای کاهش وقوع سرطان کولورکتال قابل توصیه است.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
3
مقاله چه ربطی به دامپزشکی دارد؟؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۷
1
2
اگر چه هر تحقيق و پژوهشى ارزش خود را دارد، اما به نظر بنده شايسته است همكاران هيئت علمى دانشكده هاى دامپزشكى به تحقيق در مورد هزاران مشكل حوزه دامپزشكى همت گمارند. اين بخش عمده اى از رسالت ما به عنوان دامپزشك كادر هيئت علمى است.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۰۹
1
2
جالب بود ولی غیر مرتبط با دامپزشکی .
عبدالله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۲
1
1
سلام
تبریک میگم به امید موفقیت های بالاتر
طولی نمیکشه مورد بعدی این موفقیت هم گزارش میشه
بلکه بالاتر از این از همینجا قول میدم
جمیله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۳۰
1
0
دقیقا این مقاله هیچ ربطی به دامپزشکی نداره، چطور استاد عشرت خواه این مقاله رو قبول کردن ................
نظر شما
ادامه