کد خبر: ۳۵۴۶۱
تعداد نظرات: ۴ نظر
پنهان‌کاری ۹ ماهه سازمان محيط زيست:
بر اساس ادعای محیط‌بانان منطقه، لاشه این پلنگ ۳۵ روز پس از رهاسازی کشف شد اما مسئولان محیط زیست با جابه‌جا کردن ردیاب این پلنگ و ارائه مسیر حرکتی کاذب حیوان، مرگش را کتمان می‌کنند!
 

حکیم مهر - لاشه پلنگی که علیرغم مخالفتهای متخصصان شهریور ۹۵ در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود، ۳۵ روز پس از رهاسازی کشف شده اما مسئولان محیط زیست همچنان با جابه‌جا کردن ردیاب این پلنگ و ارائه مسیر حرکتی کاذب حیوان، مرگش را کتمان می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، به دنبال اظهارات ساعاتی پیش «سیدمجتبی حسینی» معاون محیط زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان در جمع خبرنگاران در تکذیب خبر مرگ هیرکان، توله پلنگ ماده‌ای که علی‌رغم مخالفت‌های متخصصان و فعالان حیات وحش، در 2 شهریور 95، به دستور معصومه ابتکار در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود، محیط‌بانان منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی  خبرگزاری تسنیم  خبر از کشف لاشه این ماده پلنگ دو ساله، 355 روز پس از رهاسازی دادند.

محیط‌بانان منطقه در واکنش به اظهارات ساعات گذشته مجتبی حسینی مبنی بر اینکه سیگنال‌های حیاتی ردیاب نصب شده بر گردن هیرکان، همچنان قابل دریافت است، می‌گویند: گردنبند ردیاب این پلنگ، پس از کشف   لاشه، از حیوان جدا شده و به دستور یک مقام مسئول توسط محیط‌بانان در منطقه جابه‌جا می‌شود تا مسیر حرکت ثبت شده، مستندی کاذب برای زنده بودن هیرکان به دست مسئولان بدهد .

در ادامه،‌ تصاویری از گردنبند ردیاب هیرکان که شماره تلفن همراه وحید خیرآبادی رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان گلستان بر آن حک شده و توسط محیط‌بانان در اختیار  خبرگزاری تسنیم  قرار گرفته را مشاهده   می‌کنید .

 

محیط‌بانان با اظهار بی‌اطلاعی از علت دقیق مرگ این ماده پلنگ، خبر از دریده شده بودن لاشه در زمان کشف داده و می‌گویند: اجازه کالبدگشایی داده نشده و لاشه به مدت سه ماه در فریزر دفتر پارک ملی گلستان   نگهداری و سپس به دستور مجتبی حسینی در منطقه دفن شد .

محیط‌بانان، علت اصلی پنهان کردن خبر مرگ هیرکان را تلاش مسئولان محیط زیست استان برای رهاسازی ورکان، برادر هیرکان عنوان کرده و بر این باورند خبر کشف لاشه هیرکان، رهاسازی ورکان را که مسئولان برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت.

بدین ترتیب، تعاملات و مشارکت‌ها میان مسئولان محیط زیست و نهادهای زیست محیطی خارج از کشور در نصب گردنبند ردیاب و رهاسازی هیرکان که اکنون نصب ردیاب و رهاسازی ورکان، برادر هیرکان را هم در برنامه دارند،‌ شبهات ایجاد شده مبنی بر دخیل بودن انگیزه‌های مالی یا معنوی حاصل از این همکاری در اصرار مسئولان محیط زیست بر این پنهان‌سازی و عوامفریبی قابل تامل خواهد بود.

به منظور جلوگیری از ضایع شدن حقوق محیط‌بانانی که در برابر این عوامفریبی، دست به افشاگری زده‌اند،  خبرگزاری تسنیم، ورود نهادهای نظارتی به پرونده پنهان کردن مرگ هیرکان را توصیه می‌کند. گونه‌ای ارزشمند و در خطر انقراض که عمر دو ساله خود را در قفسی غیراستاندارد و بدون آموختن مهارت‌های لازم برای بقا در طبیعت گذرانده بود و با رهاسازی غیرمنتظره و شبهه‌ابرانگیزی در سفر معصومه ابتکار به استان گلستان، به سوی مرگ هدایت شد .

به گزارش تسینم، مرداد 93 افرادی ناشناس دو توله پلنگ ایرانی را در مقابل ‌‌‌اداره محیط زیست کردکوی رها کردند. این دو توله پلنگ که هیرکان و ورکان نام گرفتند به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل و به مدت دو سال توسط مسئولان این اداره نگهداری شدند اما با وجود اینکه متخصصان حیات وحش، معتقد بودند با فنس کشی ساده و اختصاص فضایی مناسب می توان این دو پلنگ ارزشمند را طی چند ماه با زندگی در طبیعت سازگار و سپس در صورت اطمینان از توانایی ادامه حیات آنها در طبیعت، مورد رهاسازی قرارداد، دوم شهریور 95 معصومه ابتکار در سفر خود به استان گلستان، در اقدامی غیرمنتظره دستور رهاسازی هیرکان را صادر کرد و مقرر شد ورکان هم در آینده‌ای نزدیک در طبیعت رها شود تا  بار مسئولیت نگهداری از این دو گربه سان و اندک هزینه ایجاد فضایی مناسب از شانه‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای همیشه برداشته شود.

 
 

رهاسازی «هیرکان» علمی بود/ چشم طمع به «ورکان» دارند

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان با بیان اینکه رهاسازی «هیرکان» ماده پلنگ، در پارک ملی گلستان علمی بوده، گفت: عده‌ای به «ورکان» چشم طمع دارند که این آرزو راه به جایی ندارد .

سال ۹۳ بود که از طریق پیامک به مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گلستان وجود هیرکان و ورکان (دو توله پلنگ ماده و نر) در کارتن در مقابل درب محیط‌زیست شهرستان کردکوی اطلاع داده می‌شود.

هرچند در سه سال گذشته پیگیری‌ها برای شناسایی ارسال‌کنندگان آن پیام بی‌نتیجه ماند اما زندگی هیرکان ورکان یکی‌دوماهه با این پیام وارد فصل جدیدی شد و این دو توله پلنگ به‌جای زندگی در جنگل‌های هیرکانی در محیط‌زیست استان گلستان نگهداری شدند.

پس از دو سال نگهداری در قفس، درنهایت سوم شهریورماه سال گذشته باوجود مخالفت‌های عده‌ای از کارشناسان، هیرکان (پلنگ ماده) با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، در پارک ملی گلستان رهاسازی شد.

در روزهای اخیر صحبت‌های ضدونقیضی راجع به مرگ هیرکان منتشر شد و حتی اوایل هفته معاون محیط طبیعی حفاظت محیط‌زیست گلستان خبر مرگ پلنگ ماده را تکذیب کرد اما بعدها تصاویری در برخی خبرگزاری‌ها منتشرشده که مرگ هیرکان را در ۳۵ روز اولیه پس از رهاسازی خبر می‌داد و برخی منابع از پنهان‌کاری محیط‌زیست گلستان و دفن لاشه هیرکان در ارتفاعات «آلمه» در پارک ملی گلستان خبر داده بودند.

انتشار اخبار ضدونقیض بهانه‌ای شد تا با مدیرکل محیط‌زیست گلستان به گفت‌وگو بنشینم و «اسماعیل مهاجر» از حتمی بودن مرگ هیرکان و علمی بودن رهاسازی ماده پلنگ خبر داد و معتقد بود عده‌ای به ورکان چشم طمع دارند و نزدیک مشخص شدن هیئت دولت جدید علیه سازمان حفاظت محیط‌زیست جوسازی می‌کنند.

این روزها خبرهای ضدونقیضی از هیرکان مخابره می‌شود، بالاخره این ماده پلنگ زنده است یا به گفته عده‌ای هیرکان فقط ۳۵ روز در طبیعت دوام آورده و ۹ ماه است که ردیابش جابجا می‌شود؟

قطعاً هیرکان زنده نیست چند روز قبل قلاده‌اش پیداشده است اما اینکه علت مرگ این ماده پلنگ چه بود توسط شکارچی غیرمجاز و یا به دلیل رفتن در قلمرو حیوانات دیگر کشته‌شده این موضوع مشخص نیست؛ اما اینکه می‌گویند تنها ۳۵ یا ۳۸ روز زنده بوده صحت ندارد، چون اسناد و مدارک (عکس‌ها و مسیرهای ردیابی شده از قلاده هیرکان) چیز دیگری را نشان می‌دهد.

اسناد شما چه زمانی را نشان می‌دهد؟

هم‌اکنون امکان تعیین زمان و علت مرگ هیرکان میسر نیست. تنها پس از حضور کارشناسان بین‌المللی و موسسه تولیدکننده قلاده و بازخوانی در نرم‌افزار پاسخ به این سؤال‌ها امکان‌پذیر است.

سؤال اساسی اینجاست پلنگی که دو سال محصور بوده و شیوه زندگی‌اش مبتنی بر طبیعت نبوده، چطور رهاسازی شد؟ چه منطقی پشت این کار بود؟

پس از رهاسازی توله پلنگ‌ها و نتیجه ندادن پیگیری برای یافتن ارسال‌کننده پیام، چون تجربه نگهداری از حیات‌وحش را در ایران و استان نداشتیم و اصلاً نمی دانستیم از آن‌ها چگونه باید حفاظت کنیم و چه رژیم غذایی برای هیرکان و ورکان مناسب است. به همین دلیل از متخصصان داخلی و خارجی مشورت گرفتیم. پرفسور آدریین و خانم دکتر لنی هارت که برای روی فک‌های خزری سال‌ها کارکرده‌اند، آموزش‌ها و مشاوره‌های لازم در خصوص نگهداری و رژیم غذایی توله پلنگ‌ها را به ما دادند. در مورد رهاسازی هم از متخصصان داخلی و خارجی و اساتید بزرگ محیط‌زیست طبیعی و حیات‌وحش مانند دکتر کیابی و قائمی مشورت گرفتیم. رهاسازی هیرکان کاملاً علمی بود.

اما بسیاری از کارشناسان این حوزه با رهاسازی هیرکان در طبیعت مخالف بودند؟

رهاسازی موافق و مخالف بسیار داشت. اما اکثر متخصصان بین‌المللی و داخلی معتقد بودند یک ساعت زندگی در طبیعت برای پلنگ‌ها بهتر از ۱۰۰ سال زندگی در اسارت است.

مگر چند هیرکان در طبیعت ایران وجود دارد؛ چرا برای حفظ نسل پلنگ‌ها از توان تخصصی و امکانات به‌روز استفاده نشد؟

ما از متخصصان داخلی و بین‌المللی کمک گرفتیم. نصب قلاده یکی از همان امکانات به‌روز بود. بعلاوه اینکه پلنگ گونه حمایت‌شده است و در تمام زیستگاه‌های گلستان پلنگ وجود دارد.

طبق آخرین سرشماری‌های انجام‌شده (دو یا سه سال قبل) ۲۵۰ قلاده پلنگ در زیستگاه‌های استان وجود دارد، حدود ۳۰ یا ۳۵ تا در پارک ملی گلستان سرشماری شده‌اند.

ورکان و هیرکان شکار و تغذیه زنده را آموزش‌دیده بودند، هدف از این آموزش‌ها و تربیت‌ها، رهاسازی آن‌ها در طبیعت بود؛ در دولت یازدهم تحویل حیات‌وحش به باغ‌وحش تعطیل شد.

اما دو سال شیوه زندگی هیرکان مبتنی بر طبیعت نبود. چرا ابتدا در یک فضای بزرگ‌تر و محصور در طبیعت هیرکان را رها نکردید؟

این نظریه و تئوری علمی هم مطرح شد؛ مثلاً در یک فضای یک کیلومتری فنس کشی شده هیرکان را رها کنیم این کار نیاز به هزینه و تجهیزات داشت. در سازمان چنین اعتباری وجود نداشت و کسی هم همت نکرد، ما هم در فشار بودیم.

چه فشاری؟

ما ۲۷ ماه از این دو پلنگ شبانه‌روزی حفاظت کردیم کمپین‌های زیادی برای تحویل این پلنگ‌ها به پارک طبیعت و باغ‌وحش تشکیل شد. فقط یک نمونه آن ۹۳/۶/۳۰ «کمپین حامیان توله پلنگ‌ها» با حدود ۳۰۰ امضاء به دست خانم ابتکار رسید. از یک‌سو هزینه نگهداری و تغذیه هیرکان و ورکان بالابود و از سوی دیگر با فشار کمپین‌ها برای رهاسازی مواجه بودیم. این تمام ماجرا نبود هیرکان (پلنگ ماده) سن زادوولدش شروع‌شده بود و باید تعیین تکلیف می‌شد.

خاطرم هست چند گزارش (حداقل چهار یا پنج گزارش) از آخرین سیگنال‌های دریافت شده از قلاده هیرکان منتشر شد، اما به‌یک‌باره این گزارش‌ها متوقف شد .

بله سیگنال‌هایی که قلمرو هیرکان را مشخص می‌کردند نشان داده‌اند پلنگ ماده در دره آلمه در پارک ملی گلستان یک قلمرو حدود سه هزار و ۱۰۰ هکتاری را برای خود تعیین کرده بود و در این مسیر در حال حرکت بوده است.

یعنی ممکن است شبهات در خصوص پنهان‌کاری محیط‌زیست و مرگ هیرکان در همان ۳۵ روز درست باشد و لاشه آن دفن شده باشد؟

شبهات در خصوص مرگ شاید درست باشد، شاید هم نادرست. تاکنون لاشه هیرکان پیدا نشده و فقط قلاده‌اش را یافته‌ایم. ما را متهم به پنهان‌کاری و پرده‌پوشانی می‌کنند اما کار ما علمی بود و از همان اول هدف ما کسب تجربه و اعلام نتایج علمی بود اصلاً با همین هدف برای هر قلاده چهار هزار یورو هزینه کردیم؛ البته دو هزار یورو هم تخفیف گرفتیم.

به‌صراحت اعلام می‌کنم عده‌ای به دنبال غوغا سازی و هوچی گری در آستانه تعیین هیئت دولت هستند و چشم طمع به ورکان دارند تا با بردنش به باغ‌وحش یا پارک طبیعت به نوایی برسند که این آرزو راه به‌جایی ندارد، چراکه به‌زودی ورکان را در زیستگاه خودش رهاسازی می‌کنیم.

به‌زودی مثلاً چه زمانی؟

شاید در هفته محیط‌زیست.

یعنی ۱۶ تا ۲۲ خرداد امسال؟

بله. البته اگر متخصصان بین‌المللی تا آن زمان به ایران بیایند و با نصب سیستم ردیاب به نرم‌افزار و تجزیه‌وتحلیل زمان و علت مرگ هیرکان مشخص شود.

ورکان را هم مثل هیرکان رها می‌کنید یا برنامه دیگری دارید؟

در مورد هیرکان هم ما به دفتر حیات‌وحش سازمان نامه زدیم و از آن‌ها امکانات و تجهیزات خواستیم تا فرضیه علمی (نگهداری در محدوده یک هکتاری محصور) را پیاده‌سازی کنیم اما هیچ جوابی به ما ندادند. انتظار داریم آن‌ها که وظیفه پشتیبانی و اجرایی دارند توجه و اهتمام بیشتری داشته باشند؛ این انتقاد به سازمان حفاظت محیط‌زیست هست چراکه باید امکانات و تجهیزات را به استان‌ها بدهد. بازهم تأکید می‌کنم ما دو راه بیشتر نداشتیم یا باید هیرکان را تحویل باغ‌وحش می‌دادیم و یا در طبیعت رهاسازی می‌کردیم.

در مورد ورکان هم چیزی تغییر نکرده است اگر سازمان بودجه بدهد و استان تأمین اعتبار کند فنس کشی انجام می‌دهیم. باید ارتفاع فنس بیشتر از ۶ متر باشد و دوبل انجام شود چراکه پلنگ قدرت پریدن تا ۶ متر ارتفاع را دارد.

حرف پایانی؟

در محیط‌زیست مخفی‌کاری نداریم؛ پلنگ گونه حمایت‌شده است و گونه در حال انقراض نیست. رهاسازی هیرکان علمی بود و هر تئوری علمی هم آزمون‌وخطاست. رهاسازی هیرکان نخستین تجربه ما بوده و نتیجه آن را به‌عنوان تئوری ارائه می‌دهیم تا در تجربه‌های بعدی با مسائل و مشکلات کمتری مواجه باشیم .

 
 
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
0
0
مگه پلنگ موش آزمایشگاهی است که یک عده ای روی آن آزمایش انجام بدن. این گونه در بسیاری کشورهای آسیایی منقرض شده است و بسیاری کشورها به دنبال احیای آن هستن. واقعا جواب این عوام فریبی اینه که بگید تحت آزمایش بوده؟ کدوم آزمایش؟ پنهان کاری با وجود آن همه انتقادی که خوب هم به خاطرم هست بر سر رها سازی این حیوان نگون بخت صورت گرفت. واقعا که پاسخ گویی تان نوبر است. افراد پنهان کاری که همیشه زیر بار مسئولیت شان شانه خالی کردند ..................
زینب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
0
0
آیا تمام حیوانات اهلی و وحشی پلنگ و سگ و گربه آهو وگوزن و
غیره که دراین سرزمین هستند آمریکا آفریده همه باید کشته شوند
آیات حرمت حیوانات که خداوند در قرآن گفته چه می شود در این
ماه رمضان قرآن را می خوانید معنی آن را بخوانید.
امام حسن( ع) امام ما والگوی ما هستند .ما مسلمان هستیم ما
انسان هستیم.صبر خدا اندازه ایی دارد.
خدایا به حق بزرگیت وعظمتت قسمت می دهم به مخلوقاتی که آفریدی رحم کن.
نگذار مورد ظلم وستم قرارگیرند. الهی آمین.
سعید جباری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۱
0
0
آقای حسینی عزیز.
اول این که حق با شماست. همین الان عده ای که در سالیان گذشته مجوزهای قرق شبانه روزی در مناطق حفاظت شده صادر می کرده اند، حالا حامی هیرکان و ورکان شده و دم از آسیب دیدن محیط زیست و ضرورت ورود قضایی به این پرونده و مسئولان و مسببان آن می زنند که آدم یاد پرونده های جرائم سیاسی می افتد.
اما
2- فرضیه رهاسازی در طبیعت را باید تست می کردید. این حق سازمان و کارشناسان است تا با تست عملی (هرچند درباره گونه خاص پلنگ) بالاخره ببینند قابل بقا در طبیعت است یا خیر؟! ولی مسئله مهم که امروز باید پاسخ علمی (و نه هوچی گری و سیاسی بازی) به آن داد این است که متغیرهای ثابت و وابسته شما در کنترل و حیات هیرکان در پارک گلستان چه بودند؟ آیا شرایط لازم برای این تحقیق مهیا شد؟ ناظران علمی و فنی چه داده هایی کسب کرده اند؟ آیا روند این تحقیق در کنترل و محیط پژوهش قرار داشته یا صرفا گونه رها شد به امید خدا؟!
سوم این که چرا محیط زیست گلستان به عنوان مجری این برنامه و مسئول حفاظت، برنامه ای برای دخلیل کردن و مشارکت سمن ها، کارشناسان عمومی، مستندسازان برای حقیقت یابی در طول تحقیق فراهم نکرد؟
آیا مستندسازی و ثبت رکوردهای مسیر حرکت هیرکان موجود است؟
آخر این که حقیقتا کنترل و مدیریت چنین پروژه هایی بسیار سخت، سنگین، هزینه زا و گاهی بی نتیجه است و متاسفانه در دهه اخیر نیز مردم و مخاطبان ما عادت یافته اند که به هر اتفاق منفی ای صرفا واکنش اتهامی و تهاجمی نشان بدهند. علیرغم این استان گلستان می توانست با کمترین هزینه و کمی برنامه ریزی و زحمت، شبکه ای از سمن ها و گروه های داوطلب و حامیان را برای حمایت از فضاسازی این پلنگ ها، تحقیق و اداره سایت مذکور تشکیل دهد و نتایج مثبتی حاصل شود.
به هرشکل امیدواریم این درس عبرتی باشد برای جدیت بیشتر ارگان ها و مشارکت دادن بخش مردمی و خصوصی در مدیریت پروژه ها.
ضمنا ورکان باید در شرایط تحت کنترل بهتری رهاسازی شود.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۲
0
0
چقدر زیبا ودلنشین گفتید.درس عبرتی می باشد.ولی
آیا کسانی هستند که عبرت بگیرند؟
نظر شما
ادامه