کد خبر: ۳۵۴۷۵
 

عضو هیات علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه همه مردم در معرض بیماری تب کریمه کنگو هستند، راه های ابتلا به این بیماری را تشریح کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از گفتار نو، «دکتر احسان اله سخائی» متخصص بیماری های داخلی دام های بزرگ و استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان با بیان اینکه تب کریمه کنگو  (CCHF) یک  بیماری خونریزی دهنده تب دار حاد مشترک میان انسان و دام است، خاطرنشان کرد: این بیماری ویروسی غالبا از طریق گزش کنه به طیف وسیعی از دامها و انسان انتقال می یابد، بنابراین در فصول گرم سال شیوع بیشتری دارد.

وی افزود: به غیر از گزش توسط کنه، تماس خون، ترشحات بدن و لاشه دامهای آلوده با زخم های جلدی و مخاطات انسان نیز زمینه بروز بیماری را فراهم می آورد، شواهدی نیز در تایید انتقال ائروسل این بیماری در دست می باشد که پرهیز از تماس مسقیم با افراد مشکوک به بیماری را ضروری می نماید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص علائم این بیماری در دام های اهلی اظهار کرد: این بیماری در دام های اهلی هیچگونه علامت بالینی خاصی ندارد و خطر انتقال بیماری در حین ذبح و مدت زمان کوتاهی پس از آن تا قبل از شروع جمود نعشی در لاشه بسیار بالاتر است.

دکتر سخائی با اشاره به اینکه علائم بیماری در انسان شامل چند مرحله است، تشریح کرد: مرحله اول دوره کمون بیماری است که از زمان برخورد با ویروس تا هنگام بروز اولین علائم بالینی را شامل شده و معمولا حدود 1 تا 7 روز (متوسط 3 روز) به طول می انجامد. در مرحله دوم علائم به شکل تب، سردرد شدید، لرز، اسهال، استفراغ، حالت تهوع، درد عضلانی، گیجی نمود بالینی می یابد. در مرحله‌ سوم، بیماری به نقطه‌ی بحرانی خود نزدیک می‌شود و به‌صورت خون‌ریزی در نواحی مختلف بدن خود را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: افراد در معرض خطر به ترتیب کارگران کشتارگاه، قصاب ها، دامداران و صاحبان حیوانات، دامپزشکان، پرسنل بیمارستان ها و در مرحله آخر سایر افراد جامعه که از طریق خریداری گوشت ممکن است در معرض آلودگی قرار گیرند، می باشند.

عضو هیات علمی گروه علوم درمانگاهی دانشکده دامپزشکی دانشگاه شهید باهنر کرمان به راه هایی جهت پیشگیری از شیوع بیماری اشاره کرد و توجه به نکاتی را ضروری دانست و ادامه داد: در محیط دامداری از لباس های سفید آستین بلند و جهت انجام امور مربوطه از دستکش و چکمه استفاده نمایند.

دکتر سخائی اضافه کرد: به هیچ عنوان اقدام به جداسازی کنه از بدن دامهای مبتلا با دست و له کردن آنها نکنند. از هرگونه تماس دست و مخاطات با خون، فرآورده های خونی و ترشحات بدن دامهای مشکوک به شدت بپرهیزند.

وی بیان کرد: سایر افراد جامعه به دقت مواردی را رعایت نمایند از جمله، حتما گوشت مصرفی را از مراکز تحت نظارت اداره دامپزشکی تهیه نمایند. پس از خرید گوشت حداقل 24 ساعت آن را در یخچال نگهداری نموده و سپس اقدام به آماده سازی (حتی المقدور با دستکش) جهت مصرف نمایند. از ذبح دام در مراکز غیر مجاز به شدت بپرهیزند.

وی افزود: در برخورد با افراد مشکوک به بیماری ضمن رعایت فاصله، مراقب تماس احتمالی خون و ترشحات بدن آنها با زخم های احتمالی پوست و مخاطات خود باشند.

 
 
نظر شما
ادامه