کد خبر: ۳۵۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه با توصیه به پرهیز از خوردن مواد لبنی غیر پاستوریزه گفت: به دلیل ضعف نظارت بسیاری از شیرهای آلوده دوباره به چرخه مصرف وارد شده و عامل اصلی انتقال بیماری تب مالت می‌شود.

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام در خصوص بیماری شایع تب مالت مشترک بین انسان و دام، گفت:عامل این بیماری باکتری و بیشتر از طریق فراورده‌های لبنی به ویژه پنیر و شیر خام و غیر پاستوریزه به انسان منتقل می‌شود.
مدیر موسسه تغذیه، سلامت و توسعه با انتقاد از عدم نظارت در ایستگاه‌های تجمع شیر گفت: در ایستگاه‌های خرید، زمانی که شیرهای آلوده به باکتری تب مالت یا میکروب‌های دیگر برگردانده می‌شود، همین شیرهای آلوده دوباره در مغازه‌ها به صورت فله‌ای، ماست و یا دیگر فراورده‌ها به مردم عرضه می‌شود.
وی تاکید کرد: بیشترین نحوه انتقال بیماری تب مالت از این طریق است و استفاده از مواد لبنی پاستوریزه و استریلیزه کمک شایانی در جلوگیری از ابتلا به این بیماری خواهد کرد.
شیخ‌الاسلام گفت: باور اشتباه مردم به جوشاندن شیر پاستوریزه است و اعتقاد دارند شیرهای پاستوریزه مواد نگهدارنده دارد، در حالی که انجام این کار موجب از بین رفتن تمام ویتامین‌های شیر و رسوب شدن پروتئین موجود در آن می‌شود.
وی با بیان اینکه 25 درصد مردم به وجود موادنگهدارنده در شیر پاستوریزه باور دارند، اضافه کرد: متاسفانه برخی پزشکان هم به اینکه شیر پاستوریزه نباید جوشانده شود اشراف ندارند.
وی با انتقاد از نحوه نظارت بهداشتی به دام‌های بیمار و فراورده‌های آن در کشور گفت: بسیاری از دامهای مبتلا در مرحله شیر دهی قرار دارند با این حال شیر و فراورده‌های لبنی آنها هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و از همین مسیر باعث انتقال بیماری می‌شود.
شیخ‌الاسلام افزود: سالهای گذشته سازمان دامپزشکی آمار همه دامهای مبتلا را به تفکیک استانها داشت و اقدام به ذبح دام‌های آلوده می‌کرد که همین مسئله موجب افزایش قاچاق به دیگر استانها و شیوع بیشتر بیماری شد بنابراین نظارت کافی در مرزها برای ورود و خروج این نوع دامها ضروری است.
وی گفت: سرانه مصرف لبنیات در کشور 10 برابر کمتر از برخی کشورهای پرمصرف است بنابراین باید تلاش شود همین میزان کم به صورت عاری از مواد آلوده به دست مصرف کننده برسد.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
hamid
|
-
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۶/۳۰
0
0
امیدوارم ریاست محترم سازمان پاسخگوی فقط همین مورد باشند
شهرام
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۳
0
0
از اينكه افرادي كه هيچ اطلاعاتي از دامپزشكي و فعاليت هاي گسترده ي آن ندارند اظهار نظر مي كنند متاسفم .
نظر شما
ادامه