کد خبر: ۳۵۴۹۲
 

سرپرست شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه با بیان اینکه این بیماری در حد یک فرضیه و شک است، گفت: تا زمانی که جواب آزمایش‌ها نیامده ما وجود بیماری تب کریمه کنگو در شهرستان کهگیلویه را رد و یا تأیید نمی‌کنیم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، از امروز صبح شایعاتی مبنی بر مرگ مشکوک زن 19ساله مبتلا به تب کریمه کنگو ساکن بخش چاروسا از توابع شهرستان کهگیلویه در فضای مجازی سبب تشویش و نگرانی‌هایی در سطح شهرستان شده بود.

چهارشنبه عصر یک زن باردار از اهالی بخش چاروسای به درمانگاه قلعه رئیسی این بخش مراجعه و با توجه به اورژانسی بودن وضعیت وی به بخش اورژنس بیمارستان امام خمینی دهدشت اعزام و سپس در بخش زایشگاه این بیمارستان بستری می‌شود.

با توجه به تشخیص تیم پزشکی و احتیاج این بیمار به پلاکت خون، از یاسوج برای وی پلاکت ارسال و بین ساعت 16 تا 17 نوزاد با زایمان طبیعی به دنیا می‌آید اما با توجه به خونریزی شدید و وضعیت اورژانسی مادر، این بیمار ساعت 19 توسط بلگرد به بیمارستان نمازی شیراز اعزام می‌شود.

بیمار در بیمارستان شیراز تحت مراقبت قرار می‌گیرد اما متاسفانه بعد از 2 مرتبه احیاء در این بیمارستان فوت می‌کند و با توجه به علائمی که در این بیمار مشاهده می شود، پزشکان بر اساس معاینات بالینی فرض را بیماری تب کریمه کنگو می‌گذارند و چند آزمایش بر روی بیمار انجام م‌ دهند که تا الان بیماری تب کریمه کنگو از طرف آزمایشگاه تأیید نهایی نشده است.

سرپرست شبکه بهداشت شهرستان کهگیلویه در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تا زمانی که جواب آزمایش‌ها نیامده ما وجود این بیماری را رد و یا تأیید نمی‌کنیم.

«دکتر کورش داوری» با بیان اینکه برخی از علایم بیماری‌های بارداری با تب کریمه کنگو مشترک هستند، افزود: مجموعه تیم درمانی فرض را بر بیماری تب کریمه گنگو گذاشته اما هیچ مرجع آزمایشگاهی تا الان آن را تأیید نکرده است.

وی با بیان اینکه تا زمانی که یافته‌های آزمایشگاهی آن را تأیید نکنند این بیماری در حد یک فرضیه و شک است، گفت: به واسطه حساسیت موضوع با همکاری فرمانداری و ادارت مربوطه 6 کمیته برای آمادگی در برابر هر گونه حادثه تشکیل داده‌ایم.

داوری با بیان اینکه اقدامات لازم برای پیشگیری انجام شده است، افزود: روستای محل سکونت و خانه این بیمار سم پاشی و مورد بررسی قرار گرفت و هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشد که این یکی از دلایل رد این فرضیه است.

وی با بیان اینکه حال نوزاد این زن 19 ساله خوب است و الان در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان نگهداری می شود، عنوان کرد: در صورتی که مادر نوزاد بیماری تب کنگو داشت باید علائم تب نیز در کودک مشاهده می شد اما خوشبختانه حال نوزاد خوب و نشانه بیماری را ندارد.

رئیس بیمارستان امام خمینی دهدشت نیز با بیان اینکه این بیماری تأیید نشده، افزود: با توجه به وجود برخی علائم و نشانه ها در این بیمار به آن مشکوک هستیم و اقداماتی را برای پیشگیری انجام دادیم که در صورت احتمال بتوانیم میزان انتقال را کاهش دهیم.

«دکتر سید امیر مولائی فر» با بیان اینکه 8 نفر از پرسنل ما با این بیمار تماس مستقیم داشته اند و الان همه آنها در حال انجام وظیفه هستند و هیچ مشکلی ندارند، گفت: برای انجام اقدامات پیشگیرانه به مدت چند ساعت زایشگاه بیمارستان را تعطیل و پس از ایزوله نمودن آن را دوباره فعال کردیم.

وی با بیان اینکه این شک از نوع بالینی است، تصریح کرد: باردار بودن این بیمار تشخیص را سخت می کند زیرا بریخ علائم شبیه تب کریمه کنگو است.

مولائی فر با بیان اینکه ما به این مورد به چشم یک مانور احتمالی نگاه می کنیم، گفت: تا جواب آزمایش ها مشخص نشود آن را تأیید نمی کنیم اما آمادگی هر گونه احتمالی را داریم و اقدامات لازم انجام شده است.

اورنگ ایلامی 

موضوع مرگ مشکوک مادر باردار کهگیلویه و بویراحمدی در دست بررسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه موضوع مرگ مشکوک مادر باردار کهگیلویه و بویراحمدی در دست بررسی است، گفت: نمونه‌گیری‌های لازم در زمینه تشخیص ابتلاء بیمار به تب کریمه کنگو صورت گرفته و نتیجه نهایی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود.

«دکتر اورنگ ایلامی» با تأکید بر رعایت نکات بهداشتی و همچنین توجه به اطلاع‌رسانی‌های صورت گرفته، اظهار داشت: موضوع مرگ مشکوک مادر باردار 19ساله در بخش چاروسای قلعه‌رئیسی از توابع شهرستان کهگیلویه در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد در حال بررسی است.

وی افزود: این مادر باردار، در تاریخ 10 خرداد 96 با علائم تب، سردرد و خون‌ریزی از بینی به مرکز بهداشتی-درمانی شهر قلعه‌رئیسی مراجعه و توسط پزشک و مامای مرکز معاینه شده و اقدامات اولیه پزشکی مورد نیاز را دریافت کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: این زن باردار به تشخیص پزشک معالج، برای فرآیند تکمیلی درمانی به بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت اعزام شد و در آنجا نیز تیم پزشکی شرایط این مادر باردار را مورد بررسی دقیق قرار داده و اقدامات درمانی لازم را انجام دادند.

ایلامی ابراز کرد: با توجه به شرایط خاص بیمار، نوازد وی در بیمارستان دهدشت به سلامت متولد شد و با توجه به ضرورت دریافت خدمات تخصصی بیشتر، از طریق آمبولانس هوایی به همراه پزشک متخصص زنان به یکی از بیمارستان‌های شهر شیراز اعزام و متاسفانه با وجود تلاش‌های صورت گرفته فوت شد.

وی با بیان اینکه نمونه‌گیری‌های لازم در زمینه تشخیص ابتلاء بیمار به تب کریمه کنگو صورت گرفته و پس از اعلام نظر نهایی به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: حوزه سلامت استان کهگیلویه و بویراحمد این اطمینان خاطر را به مردم شریف هم‌استانی می‌دهد که آمادگی کامل درمانی در این زمینه در سطح استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: از هم‌استانی‌های عزیز خواهشمندیم از خرید هر نوع گوشت غیربهداشتی در مسیرهای پرتردد استان و یا سایر مراکز غیربهداشتی عرضه گوشت جدا خودداری و به هشدارهای بهداشتی ارائه شده همکاران ما در حوزه معاونت بهداشتی توجه ویژه داشته باشند.

ایلامی همچنین از مردم خواست ترجیحا گوشت‌های خریداری شده را پس از نگهداری 24 ساعته در یخچال استفاده و در حد امکان از برخورد با خون و ترشحات حیوانی پیشگیری کنند.
 
 
نظر شما
ادامه