کد خبر: ۳۵۵۱۴
 

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان گفت: کشتارگاه دیواندره غیرمجاز نیست فقط اصول و استانداردهای بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود و ما نمی‌توانیم به خاطر منفعت چند قصاب سلامت یک شهر را به خطر بیندازیم و تأکید داریم که این کشتارگاه باید تعطیل شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از کُردتودی، «دکتر مجتبی ورمقانی» در خصوص بیماری تب خونریزی کریمه کنگو، اظهار داشت: این بیماری یک بیماری مشترک بین انسان و دام بوده و از فرد مبتلا به فرد دیگر نیز قابل انتقال است.

وی افزود: بیماری تب خونریزی کریمه کنگو هیچ علایمی در دام ندارد اما در انسان با علایمی نظیر؛ تب ناگهانی، بدن درد، سردرد، کوفتگی، بی‌اشتهایی، کبودی روی بدن، خونریزی و ... همراه است.

ورمقانی ابراز داشت: در استان کردستان با توجه به مجموعه اقداماتی که انجام شده است در خصوص این بیماری هیچ‌گونه جای نگرانی وجود ندارد و تا این لحظه هیچ موردی از بیماری تب خونریزی کریمه کنگو در استان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان کردستان ادامه داد: در یکی از استان‌های همجوار کردستان که مواردی از این بیماری مشاهده شده است دامپزشکی استان بلافاصله تمامی روستاهای استان را که در همجواری این استان قرار دارند به طور کامل سمپاشی کرد تا جای هیچگونه نگرانی وجود نداشته باشد.

وی بیان کرد: بیشترین افرادی که در خطر ابتلا به این بیماری هستند کارکنان کشتارگاه‌های دام، قصاب‌ها و دامداران هستند و در این رابطه آموزش‌های لازم به تمامی کسانی که در ارتباط با دام هستند داده شده است.

ورمقانی با اشاره به موضوع مطرح‌شده که کشتارگاه دیواندره غیرمجاز است، گفت: کشتارگاه دیواندره غیرمجاز نیست فقط اصول و استانداردهای بهداشتی در آن رعایت نمی‌شود و ما نمی‌توانیم به خاطر منفعت چند قصاب سلامت یک شهر را به خطر بیندازیم و تأکید داریم که این کشتارگاه باید تعطیل شود و اگر هم بنا به مصلحت‌هایی تعطیل نشد همکاران ما به صورت شبانه‌روزی در آنجا در تمام مراحل کشتار نظارت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه یکی از نکات اصلی در پیشگیری از بیماری تب خونریزی کریمه کنگو رعایت اصول بهداشتی است، گفت: در هیچ یک از میادین دام فروشی استان اجازه لاشه فروشی داده نخواهد شد و گوشتی هم که در قصابی‌ها به فروش می‌رسد باید دارای مهر دامپزشکی باشد.

مدیرکل دامپزشکی کردستان در ادامه با اشاره به بیماری بروسلوز (تب مالت)، اظهار داشت: این بیماری که مشترک بین دام و انسان است در تمام کشور وجود دارد و در چند استان درصد ابتلای انسانی آن بالا بوده که کردستان یکی از این استان‌ها است.

وی با بیان اینکه این بیماری قابل ریشه‌کنی نیست، افزود: هر سال دامپزشکی کردستان تنها 30 تا 40 درصد جمعیت دامی استان را علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون می‌کرد اما امسال تاکنون 90 درصد جمعیت دامی استان علیه این بیماری به صورت رایگان واکسیناسیون شده است و این اقدام به نوبه خود در کشور بی‌نظیر است.

وی در پایان تأکید کرد: مردم کردستان در خصوص بیماری تب خونریزی کریمه کنگو هیچ نگرانی‌ای نداشته باشند و اگر مورد مشکوکی را مشاهده کردند به مراکز دامپزشکی استان گزارش دهند تا اقدام سریع انجام شود.

 
 
نظر شما
ادامه