کد خبر: ۳۵۵۱۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تب کریمه کنگو به استان مازندران رسید:
مدیر کل دامپزشکی استان مازندران گفت: در هیچ یک از این دو بیمار بطور مستقیم دام دخالت نداشته است و افراد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ آلوده به بیماری مبتلا شده‌اند ...
 

حکیم مهر - رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت از مثبت بودن نتیجه آزمایش دو بیمار مبتلا شده به تب کریمه کنگو در استان مازندران خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت با اشاره به مثبت بودن نتیجه آزمایش بیمار مبتلا شده در بیمارستان امام ساری گفت: بیماری که دیشب از کلاردشت در بیمارستان بستری شد معاینه شد و بیمار به تب کریمه کنگو مبتلاست.

وی افزود: بیمار مبتلا در بیمارستان امام ساری فعلا تحت درمان کادر پزشکی مجرب قرار دارد و اقدامات لازم در زمینه نگهداری از بیمار انجام شده است و با تیم تخصصی و کادر پرستاری هوشمند مراقبت می کنند.

گویا تصریح کرد: امیدواریم وضعیت بیمار بهتر شود.

وی در خصوص شناسایی موارد دیگر ابتلا انسانی به بیماری تب کریمه کنگو گفت: در مازندران مورد دیگری در شهرستان نوشهر مبتلاست و وضعیت با ثبات تر دارد اما وضعیت بیمار مبتلا در ساری بحرانی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیردار وزارت بهداشت تصریح کرد: داروها برای درمان موجود است و تامین داروها به اندازه کافی در سطح استان و کشور وجود دارد.

گویا در خصوص شناسایی بیماران و مبتلایان در کشور گفت: به غیر از دو مورد شناسایی شده در مازندران، 31 مورد شناسایی شد که تاکنون 3 مورد منجر به فوت شده است.

وی با بیان اینکه تب کریمه کنگو از بیماری های مهم است و خیلی از مردم فکر می کنند از راه گوشت منتقل می شود خاطرنشان کرد: اینگونه نیست و راه انتقال بیماری از راه گوشت نبوده، بلکه در اثر تماس با کنه در بدن دام و در اثر له کردن کنه با دست دامدار، فرد بیمار می شود و یا در صورتیکه فرد اقدام به ذبح دام کند، ترشحات خونی حیوان سبب ابتلا به بیماری می شود.

گویا همچنین در زمینه انتقال بیماری در بیمارستان است و اگر کادر درمانی حفاظت فردی نکنند با یک اشتباه بیماری منتقل می شود.

ابتلای دامدار 60 ساله نوشهری به تب کریمه کنگو

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به شناسایی دومین مورد بیماری تب کریمه کنگو در غرب استان، گفت: اکیپ‌های تخصصی تب کنگو به غرب مازندران اعزام شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط‌ عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، «دکتر قاسم جان بابایی» اظهار داشت: دامپزشکی که وظیفه نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی را برعهده دارد در زمینه اطلاع‌رسانی تب کریمه کنگو مسئول است؛ دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان متولی اصلی سلامت مسئول بوده نیز در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: با توجه به یک مورد بیمار مشکوک که در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری بستری است، مقرر شد تیم‌های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل شوند و ماموریت دارند تا جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم به مناطق غرب استان اعزام شود.

«دکتر سید رحیم سیدپور» مدیر شبکه بهداشت نوشهر نیز با اشاره به شناسایی و بستری شدن یک مورد مبتلا به تب کریمه کنگو در نوشهر، گفت: حدود 5 روز قبل یک مرد 60 ساله دامدار مشکوک به علائم این بیماری به بیمارستان نوشهر مراجعه کرد.

وی افزود: بلافاصله همکاران ما در بیمارستان درمان این بیمار را آغاز کردند و نمونه آزمایش آن به تهران ارسال شد.

سیدپور با اشاره به مثبت بودن جواب آزمایش این بیمار، گفت: درمان بیمار از چند روز قبل آغاز شده بود. هم اینک با ارائه آموزش های لازم کادر درمانی کاملا در یک فضای قرنطینه ای کار درمانی این بیمار را شروع کرده اند و جای نگرانی وجود ندارد .  این بیمار در مراحل اولیه بوده و در حال درمان است و بهبودی نسبی حاصل شده است و ظرف یکی دو روز آینده با درمان کامل مرخص می‌شود.

مدیرشبکه بهداشت و درمان نوشهر توصیه کرد افراد به محض ابتلای به این علائم در صورتی که با شتاب به مراکز درمانی مراجعه و از خود درمانی بپرهیزند کنترل و درمان این افراد به آسانی ممکن است .

سید پور گفت: شبکه بهداشت و درمان شهرستان نیز بر اساس ضوابط و دستورالعمل های توصیه های بهداشتی در بعد مقابله ، پیشگیری و مهار شیوع احتمالی این بیماری در سطح منطقه اقدامات خوبی انجام داده ضمن آنکه نشست های فراوانی نیز با دیگر ادارات بهداشتی از جمله شبکه دامپزشکی شهرستان برگزار کرده است .

اعزام کارشناسان اداره کل دامپزشکی مازندران به شهرستان کلاردشت

اداره کل دامپزشکی مازندران برای پی گیری از آخرین اقدامات پیشگیرانه انجام شده برای مقابله با شیوع احتمالی این بیماری تعدادی از کارشناسان را به شهرستان کلاردشت فرستاده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، معاون سلامت اداره کل دامپزشکی مازندران مسئول اعزامی به شهرستان کلاردشت گفت:‌ یکی از اهداف بازدید از این منطقه تهیه گزارشی از آخرین اقدامات انجام شده دربعد پیشگیری و مقابله با شیوع احتمالی این بیماری دراین منطقه بوده است.

«دکترعبدالرضا حسین زاده» افزود: نتایج بازدید و بررسی های انجام شده از وضعیت دامداری ها، کشتارگاه ها و قصابی های منطقه از طریق روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان برای انتشار در سایت های خبری معتبر در اختیار خبرنگاران قرار خواهد گرفت.

رئیس شبکه دامپزشکی چالوس و کلاردشت نیز هفته پیش دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت که با توجه به اهمیت پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری تب کریمه کنگو امسال سعی شد نست به سال گذشته در چندین مرحله فضاهای محل سکونت دام ها سمپاشی شود.

«علی صفر رضوی زاده» افزود:‌‌ با توجه به شروع فصل گرما و گسترش فعالیت کنه های عامل بیماری و احتمال بروز بیماری تب کریمه کنگو و ضرورت پیشگیری، عملیات سمپاشی بدن دام ها و جایگاه های نگهداری دام به صورت رایگان آغاز شد.

وی با بیان این که تاکنون هیچ موردی از این بیماری دام های سبک و سنگین در شهرستان های چالوس و کلاردشت مشاهده نشده است تصریح کرد : با برنامه ریزی برای افزایش 20 درصدی سمپاشی رایگان در این 2 شهرستان شاهد بروز بیماری مشترک تب کریمه کنگو نخواهیم بود.

رضوی زاده خاطر نشان کرد: در سال گذشته سمپاشی بدن 30 هزار دام سبک و 10 هزار دام سنگین و 80 هزار متر مربع جایگاه های نگهداری دام در چالوس برای پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو به طور رایگان انجام شد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان چالوس و کلاردشت به مردم توصیه کرد: فرآورده های گوشتی را از مراکز مجاز که روی آن برچسب دامپزشکی نصب و مهر این سازمان شامل تاریخ تولید، انقضاء و محل کشتار درج شده است، تهیه و گوشت را حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.

رضوی زاده با اشاره به افزایش 35 درصدی واکسیناسیون تب برفکی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل افزود: تاکنون 9 هزار 304 گاو و 20 هزار و 192 راس گوسفندو بز ، علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند.

وی همچنین گفت: امسال بیش از 18 هزار دام سبک و سنگین در مقابل بیماری آبله و شاربن در چالوس و کلاردشت تاکنون واکسینه شده و این روند ادامه دارد.

تشکیل جلسه اضطراری دانشگاه علوم پزشکی مازندران برای مهار تب کریمه کنگو

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از تشکیل جلسه اضطراری با مدیرکل دامپزشکی استان مازندران و بررسی و تصمیم برای مهار بیماری "تب کریمه کنگو" در مازندران خبرداد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر قاسم جان بابایی» گفت: دامپزشکی که وظیفه نظارت بر سلامت دام و جلوگیری از انجام ذبح غیر بهداشتی را به عهده دارد در زمینه اطلاع رسانی تب کریمه کنگو مسئول است و نیز دانشگاه علوم پزشکی که به عنوان متولی اصلی سلامت مسئول است در این زمینه اقداماتی انجام داده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: با عنایت به یک مورد بیمار مشکوک که در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری بستری است، مقرر شد تیم های مشترک تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی مازندران و اداره کل دامپزشکی استان تشکیل و ماموریت دارند تا جهت اطلاع رسانی و آموزش مردم به مناطق غرب استان اعزام شود.

جان بابایی گفت: از فرمانداران، بخشداران و دهیاران درخواست می کنیم تا برای اطلاع رسانی و در اختیار گذاشتن امکانات آموزشی به تیم‌های اعزامی، زمینه لازم را برای آموزش به جمعیت هدف و دامداران فراهم کنند.

وی با بیان اینکه مقرر شد تا اطلاع ثانویه نقل و انتقال دام در سطح استان بدون اخذ مجوز از دامپزشکی ممنوع باشد، افزود: از نیروهای انتظامی تقاضا داریم تا نسبت به این موضوع حساس بوده و اکیداً جلوگیری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه در این جلسه مقرر شد شورای سلامت در مرکز استان و سایر شهرستان ها، با برنامه ریزی لازم اقدامات پیشگیرانه را برای مهار تب کریمه کنگو به وسیله نیروهای واحدهای بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران و دامپزشکی استان انجام دهند.

وی با اشاره به تلاش برای کنترل این بیماری در غرب استان، اظهار کرد: 10 اکیپ 2 نفره برای هریک از شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت به منظور کمک به انجام عملیات سمپاشی دام ها توسط فرمانداری در اختیار دامپزشکی قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از شرایط انتقال آن از طریق تماس با گوشتی است که به طور غیربهداشتی ذبح شده و در این شرایط دست زدن به دام آلوده هم ناقل بیماری است. لذا مقرر شد از انجام کشتار محلی دام خودداری و تمامی کشتار ها در کشتارهای مجاز انجام شود.

جان بابایی به روش های ابتلا به این بیماری اشاره کرد و گفت: گزش کنه یا له کردن آن با دست بدون پوشش، تماس مستقیم با خون، ترشحات و مواد دفعی دام های آلوده، تماس مستقیم با گوشت حیوانات و دام های آلوده و تماس مستقیم با خون و ترشحات بیمار از عوامل مبتلا شدن به این بیماری هستند.

وی شروع ناگهانی با تب بیشتر از 38 درجه، سردرد شدید، درد عضلانی، تب، لرز، درد عضلانی (بخصوص در پشت و پاها)، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، حالت تهوع و استفراغ، خونریزی بینی و لثه و دستگاه گوارش، خون ریزی زیرجلد پوست و وجود خون در مدفوع و ادرار را از علائم مهم در بیماران عنوان کرد و گفت: مردم از خرید گوشت های بازرسی نشده بدون مهر دامپزشکی و غیر از محل های تحت نظارت دامپزشکی خودداری کنند.

جان بابایی با عنوان این مطلب که متأسفانه دام بیمار بدون علامت است، اظهار کرد: گوشت تازه خریداری شده باید حداقل 24 ساعت در یخچال نگهداری و از خوردن گوشت، جگر، دل و قلوه خام و نیم پخته پرهیز شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خطاب به دامداران بیان کرد: از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام خودداری و منازل، اصطبل‌ها را جهت کاهش کنه‌ها سمپاشی و جایگاه دام را از محل زندگی خود جدا کنند.

وی در پایان از کارگران کشتارگاه‌ها خواست تا احتیاط لازم را جهت جلوگیری از تماس بدن با گوشت، ترشحات و خون دام ها از طریق حفاظت شخصی به عمل آورند و از فعالیت بدون پوشش های محافظ بهداشتی در محل های کشتار پرهیز کنند.

بیماران مبتلا به تب کریمه کنگو در مازندران از دام آلوده نشدند

مدیر کل دامپزشکی استان مازندران در اطلاعیه ای اعلام کرد: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران ۲ تن از دامداران مازنی به ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو مبتلا و تحت مراقبت ویژه به سر می برند که طی بررسی بعمل آمده توسط کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان مازندران در هیچ یک از این دو بیمار، بطور مستقیم دام دخالت نداشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از اداره کل دامپزشکی استان مازندران، «دکتر سید حسین رضوانی» در این اطلاعیه با اشاره به ۳ روش انتقال این بیماری افزود: اولین روش ابتلاء به این ویروس، تماس مستقیم فرد با خون یا ترشحات بدن حیوان یا لاشه‌ی حیوان آلوده به ویروس است، در روش دوم، فرد به‌طور غیرمستقیم توسط کنه‌ای آلوده‌ای می‌شود که از خون حیوان آلوده تغذیه کرده باشد که این روش در بین حیوانات اهلی و انسان‌ها شیوع بالایی دارد و در روش سوم، ویروس از انسان به انسان منتقل خواهد شد، بنابراین فرد سالم با تماس مستقیم با خون یا ترشحات بدن فرد بیمار به این ویروس مبتلا می‌شود که سرایت آن در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی احتمال بیشتری دارد.

وی در خصوص وجود دو بیماری که توسط دانشگاه علوم پزشکی مازندران تحت مراقبت ویژه قرار دارند گفت: با بررسی های بعمل آمده، مشخص شده این دو دامدار عزیز مازنی از روش دوم به این بیماری مبتلا شده و دام بطور مستقیم در سرایت بیماری به این دو شهروند مازندرانی نقشی نداشته است.

رضوانی اظهار داشت: تب خونریزی‌ دهنده‌ی کریمه‌ کنگو (CCHF )، یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان به شمار می‌رود و این بیماری توسط کنه منتقل می‌شود که همه‌گیری بالایی هم دارد و با توجه به فصل گرما و فعالیت کنه ها، انتظار میرود افراد خصوصاً دامداران و روستائیان عزیزی که در حاشیه جنگل زندگی می کنند علاوه بر رعایت بهداشت فردی نسبت به سمپاشی روی بدن دام و اماکن دامی خود برای مقابله با این کنه ها اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند و در صورت عبور از مراتع یا مناطق جنگلی یا مزارع قسمتهای پایینی بدن خود را پوشانده تا از گزش کنه در أمان باشند.

مدیر کل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: به محض دریافت گزارشاتی مربوط به شیوع این بیماری در استان، اقدامات پیشگیرانه در دستور کار دامپزشکی قرار گرفت و با تهیه و توزیع رایگان سم و مواد ضد عفونی کننده و همچنین پوستر و پمفلت های آموزشی بین روستائیان عزیز تلاش می کنیم تا با مبارزه با عامل انتقال این بیماری که یک انگل خارجی محسوب می شود، درصد بروز و شیوع این بیماری مشترک بین انسان و حیوان را به حداقل برسانیم.

ایشان به حساسیت این ویروس به گرما و سرما اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: باید لاشه دام کشتار شده به مدت 24 ساعت و جگر و قلب دام کشتار شده حداقل به مدت 48 ساعت در دمای معمولی صفر تا 4 درجه سانتیگراد یخچال نگهداری شود و با توجه به حساس بودن ویروس این بیماری به دماهای پایین، پس از اطمینان به از بین رفتن ویروس، گوشت این دام‌ها وارد چرخه مصرف انسانی شود و همچنین گوشت و بخصوص جگر را مغز پخت نموده و از مصرف نیم پز آنها خودداری نماییم.

وی در پایان ضمن درخواست نهایت همکاری دهیاران با اکیپ های عملیاتی دامپزشکی تصریح کرد: انتظار می‌رود مردم در هنگام خرید گوشت قرمز از ممهور بودن آن به مهر بهداشتی دامپزشکی و داشتن تگ بهداشتی اطمینان کامل حاصل کرده و در صورت امکان، فراورده‌های خام دامی مورد نیاز خود را به صورت بسته بندی کد‌دار و تحت نظارت بهداشتی دامپزشکی تهیه کنند.

شناسایی دو مورد مشکوک دیگر‌ تب کریمه کنگو در نوشهر

فرماندار نوشهر از آغاز سم‌پاشی دامداری‌های بخش کجور برای مقابله با تب کنگو خبرداد و گفت: یک مورد قطعی و دو مورد مشکوک به تب کریمه کنگو در نوشهر بستری شده‌اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «علی شادمان»‌ با اشاره به مشاهده سه مورد قطعی ‌و مشکوک مبتلا به تب کریمه کنگو در شهرستان نوشهر و بستری شدن آنها در بیمارستان اظهارکرد: بعد از مشاهده و تایید این سه مورد در دو روستای بخش کجور و روستای ورازان که جزو شهرستان نور است اما با این شهرستان هم مرز است و قرمز شدن وضعیت، بلافاصله جلسه فوق العاده با حضور مسئولان استانی و شهرستانی، علوم پزشکی، جهاد کشاورزی و دامپزشکی برگزار شد.

وی افزود: بعد از ظهر 14خردادماه جلسه فوق العاده پیشگیری از تب کریمه کنگو نیز با حضور مسئولان مربوطه و دهیاران بخش کجور در بخشداری کجور برگزار شد و در این جلسه بر لزوم پیشگیری از این بیماری و نکات مهم مقابله با کنه تب کریمه کنگو تاکید شد.

 فرماندار نوشهر با تاکید بر لزوم پیشگیری و اولویت قرار دادن آن از سوی مردم گفت: در این جلسه از مسئولان استانی و شهرستانی کمک خواسته شد تا امکانات آفت زدایی را در اختیار منطقه قرار دهند و به تمامی دهیاران نیز آموزش های لازم داده شد.

شادمان با اشاره به آغاز سم پاشی دامداری برخی روستاهای بخش کجور از صبح امروز 15خردادماه تصریح کرد: سم پاشی در دامداری‌های دو روستای چورن و گتکش آغاز شده است و در مرز روستای ورازان نیز که با شهرستان نوشهر در بخش کجور هم مرز است سم پاشی در حال انجام است.

وی خاطر نشان کرد: در مرحله نخست این چند روستا و روستاهای اطراف آن با کمک دامپزشکی  سم پاشی صورت می‌گیرد و در مراحل بعدی سایر روستاها پوشش داده می‌شود.

فرماندار نوشهر تاکید کرد: در این جلسه به دهیاران سفارش شد که تمامی دامداران منطقه را برای آفت زدایی توجیه کنند و همراهی لازم را داشته باشند.

شادمان در پایان گفت: از همه دامداران و مردم درخواست می‌شود نکات بهداشتی را رعایت کنند و به محض مشاهده بیماری در دام و انسان به مسئولان شبکه بهداشت و دامپزشکی اطلاع دهند.

شناسایی 8 بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو در استان مازندران

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی هشت فرد مشکوک مبتلا به تب کریمه کنگو در این استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، «دکتر فرهنگ بابامحمودی» سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از شناسایی هشت فرد مشکوک به تب کریمه کنگو در استان خبر داد و افزود: تاکنون ابتلای فقط دو مورد از این افراد توسط انستیتو پاستور تائید شده است و بیماران در حال درمان در بیمارستانهای نوشهر و امام خمینی ساری هستند.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ مورد مرگ ناشی از تب کریمه کنگو در استان مشاهده نشده و مردم ضمن رعایت دستورالعملهای بهداشتی، بدون توجه به شایعات فضای مجازی، هرگونه اخبار موثق در این مورد را با تائید دانشگاه علوم پزشکی مازندران و از طریق صدا وسیمای استان پیگیری کنند.

بابامحمودی با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو از 18 سال پیش نخستین مرتبه در سیستان وبلوچستان به دلیل مجاورت با مرزهای شرقی کشور مشاهده شده است و در مازندران نیز از 7 سال پیش نمونه هایی از این بیماری به ثبت رسیده است، گفت: هرجا که دام و کنه وجود داشته باشد احتمال وجود این بیماری وجود دارد و دامداران از ورود بدون لباس ایمن به این مراکز خودداری کننند.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
در توضیحات مدیرکل محترم دامپزشکی عنوان شده "با توجه به حساس بودن ویروس به دمای پایین "که لازم به توضیح است دلیل نگهداری لاشه کشتاری در سرمای 2-4 درجه ،طی شدن مرحله ریگور یا جمود نعشی و پایین آمدن phو غیرفعال شدن ویروس تب کریمه کنگو می باشد نه حساس بودن به سرما
نظر شما
ادامه