کد خبر: ۳۵۵۲۴
 

حیوانات نمی توانند به ما بگویند که چه زمانی در حال درد کشیدن هستند، بنابراین صاحبان آنها و دامپزشکان باید براساس نشانه هایی مشخص، به ناراحتی حیوانات پی ببرند. اما تشخیص میزان درد در حیوانات، حالا بسیار ساده تر از قبل شده است؛ زیرا محققان دانشگاه کمبریج با استفاده از نرم افزار تشخیص چهره، قادر به تعیین میزان درد در گوسفندان هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دیجیاتو، هنگامی که یک گوسفند درد می کشد، حالات چهره ای قابل پیش بینی از خود به نمایش می گذارد. در واقع، محققان اخیراً از سیستمی به نام  «Sheep Pain Facial Expression Scale» رونمایی کرده اند که به راحتی، میزان درد گوسفندان را شناسایی می کند. با این همه، آموزش دادن انسان ها برای خواندن این حالات چهره، می تواند زمان بر باشد و اینجاست که کامپیوترها وارد صحنه می شوند.

محققان به همین جهت کامپیوتری را برنامه ریزی کرده اند تا براساس تکنیک های تشخیص چهره انسانی، حالات صورت گوسفندان را شناسایی کند. در گزارش تیم دانشگاه کمبریج آمده: «رویکرد چند مرحله ای ما با تشخیص صورت گوسفندان آغاز می شود و سپس به تعیین نقاط عطف چهره، هنجار سازی و استخراج ویژگی های چهره منتهی می شود . »

سیستم کامپیوتری مورد اشاره تا به امروز قادر تشخیص صورت و سپس تخمین میزان درد در 9 نژاد مختلف از گوسفندان بوده است. دقت نهایی این سیستم، به 67 درصد می رسد که با تقسیم تعداد تشخیص های درست کامپیوتری بر تعداد کل گوسفندان مورد آزمایش قرار داده شده به دست آمده است. این نتایج مسلماً چندان حیرت انگیز نیستند اما تیم محققین باور دارد که با افزایش دقت و اطلاعات، می توان گستره این سیستم را به حیوانات دیگر مانند موش، خرگوش و اسب هم افزایش داد.

منبع :  Engadget
 
 
نظر شما
ادامه