کد خبر: ۳۵۵۲۵
علت تلفات در واحدهای پرورش کرم ابریشم استان خراسان رضوی مشخص شدعلت تلفات در واحدهای پرورش کرم ابریشم استان خراسان رضوی مشخص شد
 

کارشناس بررسی و مراقبت بیماری های کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: علت تلفات در واحدهای پرورش کرم ابریشم استان در بهار سال جاری بیماری «پبرین» بوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، «دکتر محمدرضا شریعتی» گفت: پبرین یکی از مهم ترین و خطرناک ترین بیماریهای کرم ابریشم بوده و بروز آن موجب لطمه اقتصادی فراوانی به صنعت نوغان­داری می گردد. امکان ابتلای کرم ابریشم به این بیماری در تمام مراحل زندگی آن وجود دارد و تنها بیماری است که از طریق تخم منتقل می شود.

وی گفت: از علائم بیماری پبرین رشد لاروها در سنین اولیه نامنظم شده و پوست اندازی آنها با اشکال مواجه می شود.

دکتر شریعتی افزود: عامل بیماری پبرین علاوه بر انتقال از طریق تخم، از راه دستگاه گوارش و تغذیه برگ آلوده نیز انتقال می یابد. کرم­هایی که در دوره کرم بالغ به بیماری مبتلا گردند، امکان زنده ماندنشان تا مرحله تنیدن پیله و حتی تا شفیرگی نیز وجود دارد.

کارشناس بررسی و مراقبت بیماری های کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: به منظور پیشگیری از بروز این بیماری ضروری است کشاورزان تخم نوغان مورد نیاز خود را از مراکز رسمی خریداری نمایند؛ همچنین لازم است سالن های پرورشی و ابزار مورد استفاده در زمان قبل و حین پرورش به دقت ضدعفونی شوند.

لازم به ذکر است در استان خراسان رضوی در بهار سال 1396 بیش از 5200 جعبه تخم نوغان توزیع شده است که بیشترین تلفات از شهرستان های تربت حیدریه ، زاوه، خوشاب، کوه سرخ کاشمر و درگز گزارش شده است.
 
 
نظر شما
ادامه