کد خبر: ۳۵۵۳۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
رئیس سازمان نظام دامپزشکی:
«دکتر محمدرضا صفری» افزود: ۳۶ هزار عضو سازمان آماده پذیرش مسئولیت مدیریت حرفه­ای دامپزشکی از جمله صدور مجوز، واردات دارو، ثبت فرآیند دارو، واردات گوشت و فرآورده­ها هستند ...
 

حکیم مهر - رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران گفت: ۳۶ هزار عضو سازمان آماده پذیرش مسئولیت مدیریت حرفه ای دامپزشکی از جمله صدور مجوز، واردات دارو، ثبت فرآیند دارو، واردات گوشت و فرآورده ها هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمدرضا صفری» رئیس سازمان نظام دامپزشکی ج.ا.ا در سفر یک روزه به قزوین، مهمترین برنامه های امسال و ظرفیت های این سازمان برای پذیرش مسئولیت­های جدید و پوشش بیمه ای اعضاء را تشریح کرد.

سازمان نظام دامپزشکی کشور چه رسالتی دارد؟

سازمان نظام دامپزشکی یک نهاد غیر دولتی است که وظیفه اصلی آن نظام دادن به فعالیت های حرفه ای دامپزشکی و دفاع از حقوق کسانی است که در این حرفه هستند و نیز کسانی که از ما خدمات می گیرند.

البته یک بخش وظایف حاکمیتی است و بخش دیگر در بخش خصوصی است که باید کمک کنیم و در این راستا همکاران ما در مناطق مختلف کارهای کلینیکی انجام می دهند و در کنار آن وظیفه گزارش دهی از بیماریهای مختلف را هم بر عهده دارند.

آیا سازمان در خصوص تب کریمه کنگو فعالیتی دارد؟

در تب کریمه که علائم خاصی ندارد، کار ما آموزش و اطلاع رسانی برای رعایت ضوابط بهداشتی و قرنطینه ای است که همکاران موارد را به گروه هدف متذکر می شوند.

از آنجا که عامل انتقال این بیماری کنه است همکاران ما به اماکن دامی می روند تا به دامداران برای ضدعفونی راهنمایی لازم را ارائه کنند، بویژه مرحله ای که باید ویروس زدایی انجام شود و بار اصلی مسئولیت با کشتارگاه­هاست تا ضدعفونی شود زیرا این مناطق در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند و باید نظارت بر آنها بیشتر شود. نظارت در مراحل کشتار هم باید درست انجام شود، بویژه دوره ای که فرآورده های گوشتی در سردخانه می ماند و زمان ویروس زدایی در سردخانه که کار سختی است، بایستی نظارت و کنترل جدی شود.

در چه مناطقی تب کریمه بیشتر دیده می شود؟

باید گفت ویروس در همه مناطق کشور هست و منطقه ایران، ویروس آندمیک شده و در کشورهای همسایه و از جمله ایران این ویروس وجود دارد، اما رعایت اصول بهداشتی و ضوابط ابلاغی دامپزشکی در کشتارها بویژه کشتار نشدن دامها در خارج از مراکز بهداشتی بسیار مهم است و می تواند از بروز بیماری جلوگیری کند.

سازمان نظام دامپزشکی چه تعداد عضو دارد و در سال­های اخیر چه کارهایی در اولویت است؟

درحال حاضر این سازمان ۳۶ هزار عضو دارد و همکاران ما درقالب­های گوناگون فعالیت می کنند و دو کار اساسی را با پشتوانه قانون آغاز کرده ایم.

از سه سال پیش صدور انواع پروانه های بهداشتی مراکز تولیدی، دامداری ها، مرغداری­ها، آبزیان، پرورش اسب به این سازمان واگذار شده و تاکنون ۵۰ هزار فقره مجوز صادر شده است.

صدور مجوزهای الکترونیک چه مزایایی دارد؟

از ابتدای امسال همه مجوزهای صادر شده از سوی سازمان به صورت الکترونیک صورت می گیرد و همه کسانی که به دامپزشکی و این سازمان مراجعه می کنند، قادرند همه فرآیندهای صدور پروانه را رصد کنند و با این کار، سرعت کار بالا رفته و سلامت، شفافیت و کاهش هزینه ها محقق شده است.

امسال سرعت کار بیشتر شده و صدور انواع پروانه کلینیک آزمایشگاه، داروخانه، شرکت های متنوع در حوزه دامپزشکی توسط این سازمان انجام می شود و تائید صلاحیت حرفه ای دامپزشکی هم به استناد سه آیین نامه دولت آغاز شده که کار مهمی است.

در خصوص بیمه مسئولیت حرفه ای اعضای نظام دامپزشکی چه اقدامی شده است؟

در سال گذشته توانستیم از مجلس مصوبه ای بگیریم و بیمه مسئولیت حرفه ای همه فعالان دامپزشکی را عملیاتی کنیم که مجلس با نگاه خوبی آن را تصویب کرده است.

با این مصوبه همه اعضا ملزم به بیمه مسئولیت حرفه ای هستند و این بیمه به عنوان قرار تامین در دستگاه قضایی هم پذیرفته می شود و اگر یک همکار دامپزشک به هر علتی در حین کار با شکواییه ای روبرو شود، بیمه نامه اش می تواند وثیقه شود که دستورالعمل های آن ابلاغ شده است و به صورت یکپارچه از سطح ملی پیگیری می شود که این بیمه با هزینه کم محقق شده و مراحل اداری هم پیگیری می شود تا با پشتوانه نظام عملیاتی شود.

با دریافت مصوبه بزودی شورای حل اختلاف دامپزشکی در تهران آغاز به کار می کند که از کارهای مهمی است که حمایت قضایی هم از دامپزشکی صورت گرفته و فعالیت­ها شتاب می گیرد.

در دو سال گذشته برای ساماندهی فعالیت سازمان نظام دامپزشکی چه کارهایی شده است؟

فعالیت­های گسترده ای برای ساماندهی سازمان شروع شده که ادامه می یابد و بحث های حقوقی هم تثبیت شده و اطلاع رسانی به اعضا برای ۳۶ هزار عضو با رسانه ها جدی گرفته شده به طوری که در اسفند ماه در ارزیابی انجام شده در میان ۱۸ دستگاه برتر کشور در توسعه فنآوری و انفورماتیک قرار گرفتیم.

چه بخش از امور تصدی گری دامپزشکی می تواند به سازمان و بخش خصوصی سپرده شود؟

البته تاکنون کارهای خوبی شده و بخشی از کارهای دامپزشکی واگذار شده مطابق قانون اساسی کشور و قوانین بالادستی و سند چشم انداز و برنامه توسعه و تاکید رهبری باید کار مردم به مردم سپرده شود و مشارکت نهادهای تخصصی در امور مربوط به خودشان بنای توسعه را محقق می کنند و دولت باید در بستر حاکمیتی بماند و کار به مردم نخبگان و خبره ها سپرده شود.

چه خدمات و فعالیت­هایی می تواند به بخش خصوصی سپرده شود؟

سازمان دامپزشکی کارهای عملیاتی زیادی را واگذار کرده و کارهای زیادی هم مانده که می تواند واگذار شود، اما آنچه انتظار داریم سپرده شود تا توسعه شتاب بیشتری گیرد واگذاری امور مدیریت حرفه ای دامپزشکی است، از جمله در واردات دارو، فرآیند ثبت داروها و واردات گوشت و فرآورده ها و بسیاری از اموری که دیگر نیاز نیست دامپزشکی انجام دهد، ما آماده همکاری برای اجرا هستیم.

در این زمینه همه فعالیت­ها احصا شده که بخش بسیار بزرگی است و ما ۳۶ هزار عضو کارشناس داریم با نیم قرن سابقه که ظرفیت ارزشمندی است و حتی بسیاری از امور آزمایشگاهی می تواند از دامپزشکی به این سازمان واگذار شود و دولت به کارهای حاکمیتی که زمین مانده بیشتر برسد.

این که بتوانیم صدور پروانه حرفه ای در بخش تولید و صنف را داشته باشیم، نشان می دهد کارهای مهمی را توانسته ایم عملیاتی کنیم.

البته در حوزه آموزش عالی با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی خوشبختانه ۵ دانشکده جدید راه اندازی نشد زیرا برای ما مهم است تا ظرفیت حرفه دامپزشکی در پذیرش دانشجو رعایت شود.

همچنین تدریس محتوای آموزش عالی دامپزشکی امسال برای اولین بار با کمک وزارت علوم و دانشگاه تهران در ۵ گرایش آغاز شده و مسیر بخوبی طی می شود؛ هر چند تا وضعیت ایده آل راه طولانی است، اما با عزم جدی در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

باور داریم که مطابق قانون اساسی کشور و اسناد بالادستی و سند چشم انداز و برنامه های توسعه و تاکید رهبری باید کارها به مردم سپرده شود و مشارکت مردم و نهادهای تخصصی در امور مرتبط با خودشان بنای توسعه است؛ دولت باید در امور حاکمیتی و نظارتی وارد شود و کار را به نخبگان و کارشناسان جامعه بسپارد تا کارها شتاب گیرد.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
دانشجوی دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
واقعا دستتون درد نکنه
مچکریم
مچکریم
دارم اشک شوق میریزم
خدایا شکرت خدایا شکرت
حالا من دانشجوی دامپزشکی باخیال راحت میرم سر کار
هاهاها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
چه عجب!!این .... یه زمانی کارخانه تولید دیپلم داشت،فرت و فرت دیپلم بی سواد می ریخت بیرون .بدون اینکه ببینه به درد می خوره یا نه.الان هم شروع کرده به تولید بی رویه فارغ التحصیل بیکار.والا خیانت هم حدی داره!!!یه احمق هم می دونه وقتی یه چیزی مازاد نیاز باشه،باید کم تولید یا عرضه بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
هیچ کار خاصی انجام نشده. چهار تا کنگره به درد نخور و چند تا تشکر از همدیگه و چند تا کلاس به بهانه بازآموزی و اینا که نشد کار. 36 هزار عضوشان هم که فعال نیستن اینقدر میگن عضو زیاد داریم!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
سازمان دامپزشکی و نظام هیچ سودی برای مردم ... ندارند ............................... اگر می توانید ماده 19 را اجرا کنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
0
نظام دامپزشکی ............................ فقط بلده پول بگیره و هیچ کاری نکنه.این هم وضعیت دامپزشک هست.
نظر شما
ادامه