کد خبر: ۳۵۵۳۵
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محسن شانقی» افزود: باید یک ماده ازسوی مجلس تصویب شود که این پول را از کارفرما به حساب دولت بریزند و دولت آن را به اداره کل بازگرداند و اداره کل هم به مسئول فنی پرداخت کند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: اگرچه غالب ادارات کل دامپزشکی کشور با مساله کمبود نیرو در چارت سازمانی خود مواجه هستند، اما مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خوشحال از این است که به زودی این مشکل را از سر راه برمی‌دارد. «دکتر محسن شانقی» از نحوه اجرای ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی گلایه دارد و نظام ثبت را عملاً شکست خورده می‌داند.

حکیم مهر: آقای دکتر، وضعیت دامپزشکی در استان مرکزی چگونه است؟

طبق ارزیابی سازمان در سال گذشته، دامپزشکی استان مرکزی نمره قبولی را کسب کرده است. اما متاسفانه یک مشکلی که عموما در همه استان‌ها نیز به چشم می‌خورد، بحث همیشگی اعتبارات است. در بحث وضعیت نیرو نیز مانند سایر استان‌ها با مشکلات زیادی روبرو هستیم. اما خبر خوش در زمینه کمبود نیروها این است که در سال ۹۴ موفق شدیم ۴۰ نفر از سهمیه سازمان را از طریق آزمون استخدامی به استان مرکزی جذب کنیم تا شروع به کار کنند.

حکیم مهر: این افراد هم‌اکنون جذب شده‌اند؟

هنوز جذب نشده‌اند. آزمون برگزار شده و مصوبه در حال انجام است که ان شاالله شرایط مهیا شود تا امسال سر کار حاضر شوند. در واقع این ۴۰ نفر معادل ۱۰ درصد نیروهای کل کشور هستند که ما توانستیم آنها را به استان جذب کنیم. اضافه شدن این افراد به بدنه اداره کل، تحرک خوبی را ایجاد خواهد کرد. ناگفته نماند که در بحث اعتبارات هم سال گذشته توانستیم دومین دستگاه استان باشیم که اعتبارات خود را افزایش دادیم.

حکیم مهر: افزایش اعتبار دقیقا چقدر بود؟

سال گذشته توانستیم طبق گزارش سازمان مدیریت استان، ۵۰ درصد اعتبارات اداره کل را افزایش دهیم و دومین دستگاهی بودیم که بیشترین اعتبار را به ما دادند. درست است که در گذشته اعتبارات ما واقعا پایین بود اما به هر حال این امکان هم وجود ندارد که به یکباره اعتبارات چند برابر شود. اگر از سال‌های گذشته، هر سال می‌توانستند مثلا ۳۰ درصد به اعتبارات اداره کل اضافه کنند، الان وضعیت خیلی بهتر از این بود.

حکیم مهر: شما چطور توانستید این کار را انجام دهید؟

با رایزنی‌هایی که انجام دادیم و جلساتی که با سازمان مدیریت برگزار کردیم، این اتفاق در بحث اعتبارات هزینه‌ای افتاد. این رقم کمک خوبی برای اداره کل به شمار می‌رود.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که اکثر ادارات کل با آن مواجه هستند، خالی بودن پست‌های سازمانی آنهاست. آیا شما هم با این مشکل مواجه هستید و آیا نیروهای جدید می‌توانند در این عرصه راهگشا باشند؟

اداره کل دامپزشکی استان مرکزی هم مانند همه استان‌های دیگر، پست‌های خالی زیادی دارد که رقم آن به نزدیک ۵۰ درصد می‌رسد. اما نیروهای جدید، تا حد زیادی می‌توانند مشکل پست‌های خالی سازمان را حل کنند. درواقع این ۴۰ نفر به معنای ۴۰ پست سازمانی هستند و از این نظر برای ما اهمیت زیادی دارند.

حکیم مهر: آقای دکتر حقوق این ۴۰ نفری که به اداره کل اضافه می‌شوند، از کدام منبع تامین می‌شود؟ آیا با همین اعتباراتی که دارید باید آن را پرداخت کنید یا محل دیگری برای آن پیش‌بینی شده است؟

طبق صحبتی که با سازمان مدیریت داشتیم، قرار است که برای این ۴۰ نفر اعتبار جداگانه‌ای برای ما در نظر بگیرند. سازمان مدیریت تمهیداتی دیده است که بودجه را جدا بدهد تا از اعتبارات موجود ما کسر نشود.

حکیم مهر: وضعیت بخش خصوصی دامپزشکی در استان مرکزی به چه شکل است؟ چقدر با این بخش تعامل دارید؟

در استان مرکزی نیروهای پیشکسوت و کارآمد خوبی در بخش خصوصی داریم که این مهم باعث شده تعامل مناسبی با فعالان بخش خصوصی داشته باشیم. اما به صورت کلی بخش خصوصی در بخش گزارش‌دهی بیماری‌ها خیلی با ما همکاری نمی‌کنند. دلیل آن هم می‌تواند بحث کاهش جمعیت دام و معضلات اقتصادی باشد. در کل مشکلی با بخش خصوصی نداریم و با نظام دامپزشکی هم تعامل مثبتی داریم.

حکیم مهر: آیا با فعالان بخش خصوصی جلسه مشترک هم برگزار می‌کنید؟

امسال که هنوز نه، اما سال گذشته با کلینیسین‌ها، داروخانه‌دارها، شرکت‌های پخش و مایه‌کوبی‌های بخش خصوصی جلسات مختلف داشتیم. نظام دامپزشکی هم در همه این جلسات حضور داشته و یک یا ۲ جلسه هم با حضور مسئولین سازمان دامپزشکی برگزار کرده‌ایم. محور عمده این جلسات هم در خصوص مشکلات موجود از جمله شیوه‌نامه‌ها و ... بوده است. امسال هم برنامه داریم با توجه به شیوه‌نامه‌ای که برای درمانگاه‌ها، بیمارستان‌ها و مایه‌کوبی‌ها ابلاغ شده است، در بحث اجرای این شیوه‌نامه‌ها با نظام دامپزشکی هم وارد مذاکره شویم، کمااینکه در بحث اجرا هنوز موفق نبوده‌ایم.

حکیم مهر: بحث ماده ۱۹ آیین‌نامه نظارت بهداشتی سازمان دامپزشکی مدت‌هاست که تصویب شده، اما همچنان رنگ اجرا به خود ندیده است. نظر شما در این خصوص چیست؟

هدف اصلی ماده ۱۹ استقلال مالی مسئولین فنی بود. یکی از دغدغه‌های بخش دولتی این بود که مسئول فنی که به صورت مستقیم از کارفرما حقوق می‌گیرد، قادر نیست نظارت بهداشتی خود را آن­گونه که باید انجام دهد. این افراد هر جا هم که بخواهند به صورت جدی وارد عمل شوند، بحث تهدید شغل و بیکاری آنها وجود دارد که این مساله باعث می‌شود در مباحث بهداشتی مجبور به عقب نشینی شوند. اجرای این ماده هدفی بود که سازمان چندین سال به دنبال آن بود و در نهایت موفق به تصویب آن شد که این کار بسیار بزرگی بود، اما متاسفانه درعمل به درستی اجرا نشد. یعنی هم سازمان دامپزشکی و هم نظام دامپزشکی نتوانستند به درستی آن را اجرا کرده و آن استقلال مالی که عملاً به دنبال آن بودند را به وجود آورند.

استان مرکزی یکی از استان‌هایی بود که نظام ثبت را که از سال ۸۸ ابلاغ شد، اجرا کرد. خیلی از استان‌ها اما آن را سلیقه‌ای اجرا کردند و همین باعث شد نتوانند در عمل موفق باشند. در نهایت آن را به نقطه‌ای رساندند که به نظر من چیزی جز شکست نیست.

سال گذشته نیز کارفرمایان با مباحث اقتصادی روبرو شدند و ادعا می‌کردند که از عهده تامین هزینه‌ها برنمی‌آیند و جلسات متعددی برگزار کردند. یک هیات ۷ نفره تشکیل شد و در نهایت دستورالعمل دیگری ابلاغ شد که به نظر من آن هم خیلی راهکار اساسی به شمار نمی‌رود و اجرای آن نیز مشکل است. کمااینکه استقلال مالی را نیز ایجاد نمی‌کند. از آنجا که اجرای آن سخت است احتمالا شرایط را بهتر از گذشته نمی‌کند. هم‌اکنون نیز به گردن مدیران کل افتاده و برای ما چالش ایجاد می‌کند. چرا که تمام مباحث مالی و بیمه‌ای را باید خودمان پیگیری کنیم و این به عنوان دستگاه حاکمیتی برای ما سخت است که به بخش غیر دولتی ورود پیدا کنیم.

به نظر من اگر واقعا قصد اجرای ماده ۱۹ را داریم، سازمان دامپزشکی باید آن را مانند ماده ۵ اجرا کند. ماده ۵ به این شکل است که عوارض از کشتارگاه‌ها اخذ و به ناظران ذبح شرعی پرداخت می‌شود. این عوارض به حساب دولت می‌رود و بعد به استان‌ها برگشت می‌خورد و به حساب ناظران ذبح شرعی واریز می‌شود. ماده ۱۹ هم اگر بخواهد موفق باشد باید به این شکل اجرا شود.

مثلاً به جای اینکه کارفرما مستقیماً یا به صورت قراردادی مبلغی را به حساب مسئول فنی واریز کند، باید یک ماده ازسوی مجلس تصویب شود که این پول را از کارفرما به حساب دولت بریزند و دولت بر حسب درآمد هر استان یا تعداد نفرات، آن را به اداره کل بازگرداند و اداره کل هم به مسئول فنی پرداخت کند. با این برنامه استقلال مالی هم حفظ می‌شود و کارفرما نمی‌تواند به بهانه‌های مختلف مسئول فنی را تحت فشار قرار دهد. با شیوه کنونی اما استقلال مالی ایجاد نمی‌شود.

حکیم مهر:‌ نظر شما در مورد پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

از آنجاکه حکیم مهر صرفا به صورت تخصصی در زمینه دامپزشکی فعالیت می‌کند، برای ما بسیار خوب است. کمااینکه مباحث و اخبار حوزه‌های مختلف دامپزشکی را منعکس کرده و از این طریق اطلاع‌رسانی‌های لازم را انجام می‌دهد.

همکاران دامپزشک حکیم مهر را می‌بینند، اخبار آن را مقایسه می‌کنند و نظر می‌دهند. اما گاهی ما با اطلاعاتی روبرو می‌شویم که از سایت‌های مختلف نقل می‌شود. از آنجاکه خبرگزاری‌های دیگر به صورت تخصصی فعالیت نمی‌کنند، واقعیت‌ها را به شکل دیگری نشان می‌دهند و این‌ها را باید به شکلی کنترل کرد.

در کل حکیم مهر سایت خوبی است و بنده هر زمان برنامه تلگرام را باز می‌کنم، اولین کاری که انجام می‌دهم خواندن حکیم مهر است. با وجود حکیم مهر، دیگر نیازی به تماشای تلویزیون و حتی مطالعه نیست. همین که روزی نیم ساعت حکیم مهر را مطالعه کنیم، درست مانند پیک نیمروزی اطلاعات زیادی را کسب می‌کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر میرزایی رییس نظام دامپزشکی استان مرکزی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
سلام اقای طاهر میرزایی من به عنوان رییس نظام دامپزشکی استان مرکزی اماده ام راجع به ماده 19 وبخش خصوصی اطلاعات دقیق تری در اختیار شما قرار دهم
ناشناس
|
Germany
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
وقتی حقوق ملت درمیان باشد دولت اهمیتی نمی دهد و دنبال سوت زدن خودشه ولی خدا نکنه مطالبات دولت و مالیات و پول آب و برق و غیره به تاخیر بیفته!رگ گردن شدیدا کلفت می کنه ....................... وقتی دولت هنوز توانایی اجرای ماده 19 رو نداره این نشان از بی توجهی و بی اهمیتی دولت به بهداشت مردم هست.فکر نکنید از نسل سوخته برای شما،چیزی خواهد ماسید!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
صحبتهای مدیر کل محترم ارزشمند است اما این مدل استخدام در قانون کار و استخدام تعریف نشده است.مسوول فنی یا باید پیمانکاری و شرکتی باشد(نظام سبز سابق) یا باید کارمند دولت باشد و یا مانند اوضاع فعلی کارگر باشد.
متاسفانه با شرایطی برای سازمان دامپزشکی پیش آمده است تصویب نوع جدیدی از استخدام در مجلس غیر ممکن است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۶
0
0
با سلام.کلیت صحبتهای آقای دکتر شانقی صحیح است منتهی مشکل اینجاست که بخشهایی از سازمان دامپزشکی متاسفانه بدلایل مشخصی و مشخصا مدیرانی که باید خود از ارایه دهندگان چنین لوایحی باشند مسئولین فنی بهداشتی را از پیگیری آن بر حذر می دارند و الا راهکار اساسی این مهم با مصوبه مجلس بصورت اساسی حل خواهد شد.
مسئول فنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
یعنی تا حالا کسی به ذهنش نیومده؟!باید کسانی که از اجرا نشدن این ماده سود می برند از میان برداشته شوند.
از ماست که بر ماست
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
0
0
متاسفانه امروز وضعیت به گونه ای شده که پول و زوز حرف اول را می زند که هر دو در دست کارفرمایان و کارخانه داران تولید کننده بزرگ موجود می باشد. و با این دو مؤلفه اساسی حتی اراده اصلاح وضع موجود را هم از مدیران و مسؤولین سازمان دامپزشکی می گیرند. وگرنه خود مسؤلین سازمان می دانند که اجرای ماده 19 و ایجاد استقلال مالی برای مسؤلین فنی بهداشتی که از فاکتور های مهم و اساسی حفظ بهداشت مواد غذایی و صیانت از سلامت جامعه می باشد، به سادگی آب خوردن است.ایکاش زمانی برسد که مدیران و مسیؤولان لایق به معنی واقعی در سازمان بکار گماشته شوند تا تمام هم شان حفظ و صیانت از سلامت جامعه باشد نه حفظ و صیانت از منافع فلان فرد یا گروه صاحب قدرت و نفوذ
نا شناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۷
1
0
همیشه نظرات دکتر شانقی خوب و با بصیرت بود ایشان در مقام معاونت ان اداره کل و امروز مدیر کل استان مرکزی خدمات شایسته ای به ان استان داشته اند.امید دارم پیوسته موفق و پیروز باشند .
نیابتی
دامپزشک بدبخت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
انچه که واضح و اشکار است ................................ پس بهتراست سازمانی که جز ضرر باری مردم ندارد حذف شود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۸
0
0
سازمان دامپزشکی رها شده و بی قانون است مردم ..... دبل به چه بستهاند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
0
0
س.باز یاس وناامیدی تواین کانال موج میزند....
نظر شما
ادامه