کد خبر: ۳۵۵۳۹
 

در پی انتشار خبر مرگ هیرکان (پلنگ ماده) که سال گذشته در پارک ملی گلستان رهاسازی شده بود و عدم اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست همزمان با مرگ هیرکان، معصومه ابتکار با تاکید بر شناسایی مقصر این اتفاق گفت: با جدیت پیگیری می‌کنیم و هیچ قصدی برای پنهان کاری نداریم.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا،  در تابستان سال ۹۳، دو توله پلنگ نر  و ماده داخل کارتن پشت در محیط زیست شهرستان کردکوی استان گلستان گذاشته شد. کسی نمی‌دانست چه کسی و از کجا این دو قلاده پلنگ را به آنجا منتقل کرده است. این دو پلنگ هیرکان و ورکان نام گرفتند و در زمان پیدا شدن حداکثر دو ماهه بودند. آن‌ها بدون مادر اما با حساسیت‌ها و مراقبت‌های بسیار بزرگ شدند و در نهایت تصمیم گرفته شد که مقدمات رهاسازی آن دو در طبیعت فراهم شود. در ابتدای شهریور سال ۹۵ هیرکان (پلنگ ماده) که دارای شرایط بهتری نسبت به ورکان بود در پارک ملی گلستان آزاد شد اما کمتر از یک‌سال خبر مرگ این پلنگ منتشر شد.

این خبر را اسماعیل مهاجر- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان- در روز چهارشنبه (۱۰خرداد) تایید کرد و گفت: هم ‌اکنون هیرکان کشته ‌شده است. علت مرگ این حیوان از دو حالت خارج نیست؛ یا بعد از رهاسازی توسط شکارچیان انسانی کشته شده یا در جنگ بر سر قلمرو با حیوانات دیگر.

وی در جریان نشست خبری با اشاره به رهاسازی هیرکان اظهار کرد: رهاسازی در کل کشور ما برای اولین بار اتفاق افتاد و تجربه اول محیط زیست کشورمان بود.

او در مورد نحوه نگهداری هیرکان و ورکان گفت: در همان زمان در خصوص نگهداری آنها با متخصصان داخلی و خارجی مشورت شد و پرفسور آدرین و دکتر لنی هارد از طرف سازمان‌های بین‌المللی معرفی شدند و در مورد نحوه نگهداری و تغذیه به کارشناسان محیط زیست ما آموزش دادند. این آموزش‌ها به گونه‌ای بود که این پلنگ‌ها تا حد امکان به ‌صورت وحشی نگهداری شوند و از تماس انسانی جلوگیری شود.

مهاجر ارائه جزئیات مرگ هیرکان را به زمان حضور متخصصان خارجی موکول کرد و گفت: در روزهای آینده با حضور متخصصان خارجی و داخلی در مورد جزئیات کشته شدن هیرکان اطلاع رسانی دقیق خواهد شد.

معصومه ابتکار- معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست- در این باره به خبرنگار ایسنا می‌گوید: در مورد مرگ هیرکان هنوز نمی‌توانیم نظر قطعی اعلام کنیم اگر پنهان کاری صورت گرفته باشد، تخلف است و پیگیری می‌شود.

وی تاکید می‌کند: ابعاد این موضوع باید به طور کامل، روشن شود. به همین علت بخش‌های مختلف سازمان حفاظت محیط زیست به ویژه بازرسی و حراست به این موضوع پرداخته‌اند و در حال بررسی آن هستند. باید زمان بدهیم تا بخش بازرسی بتواند گزارش کاملی ارائه دهد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اگر محرز شود که پنهان کاری صورت گرفته و تخلف شده، حتما برخورد می شود، زیرا دروغ گویی کار بدی است. بررسی‌های سازمان حفاظت محیط زیست برای شناسایی مقصر است. دسترسی آزاد به اطلاعات و صداقت برای ما اصل است و همه ما تعجب کردیم که چنین مسئله‌ای مطرح شده، بنابراین آن را با جدیت پیگیری می‌کنیم و هیچ قصدی برای پنهان کاری نداریم و اطلاع‌رسانی نیز در  این زمینه صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست که در زمان رهاسازی هیرکان در شهریور ۹۵ گفته بود؛ در این سازمان اصل بر این است که این گونه ها به طبیعت بازگردند ولو اینکه درصد زنده ماندن آنها کم باشد معتقد است: آنچه اهمیت دارد؛ آنست که رهاسازی پلنگ یک آزمون در حوزه حیات وحش بوده که روی هیرکان انجام شده و اگر ۳۵ روز هم زنده مانده باشد به لحاظ تحقیقاتی کار ارزشمندی است البته اگر این عدد درست باشد.

ابتکار با بیان اینکه هنوز مدت زمان حیات هیرکان در طبیعت مشخص نیست، می‌گوید: دکتر مهاجر- مدیرکل محیط زیست گلستان- اظهار نظر دقیق دراین باره را به نظر شرکت آلمانی که کار تحقیقات را هدایت می کرد، موکول کرده است تا ارزیابی درستی در این زمینه ارائه شود.

وی تاکید می کند: اگر حتی حداقل زمان را برای زنده ماندن هیرکان در طبیعت در نظر بگیریم می‌دانیم که این رهاسازی آزمونی بوده و نفس آن ارزشمنداست که بدانیم حیوانی که در اسارت بزرگ شده چقدر می تواند در طبیعت دوام بیاورد؟ شاید بتوان یک آسیب‌شناسی انجام داد و دلیل اینکه نتوانسته بیشتر از این در طبیعت دوام بیاورد را کشف و بررسی کرد تا بدانیم که برای رهاسازی حیوان باید چه دقت‌ها و حساسیت‌هایی در نظر گرفته شود .
 
 
نظر شما
ادامه