کد خبر: ۳۵۵۴۸
 

مسئله سم‌پاشی دامداری‌ها با توجه به شیوع تب کریمه کنگو، قابل توجه است اما بدلیل هزینه‌های سنگین که این کار برای دامداری‌ها دربر دارد، آنها زیربار چنین اقدامی با هزینه خود نمی روند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، سم‌پاشی برای دامداری‌ها یکی از الزامات است و دامداری ها به طور معمول باید هر ۱۵ روز یکبار سم‌پاشی کنند اما این در حالی است که نه دامداران به خاطر هزینه‌های سنگین سم پاشی زیر بار این کار می‌روند و نه همچون سابق سم دولتی به دامداری ها اختصاص می‌یابد.

توزیع سم دولتی در دامداری ها اگر چه کم و بیش در این سال ها صورت گرفته است اما مدیر کل دامپزشکی استان اصفهان نیز تخصیص کم اعتبارات طی سال های گذشته را یکی از دلایلی دانست که توزیع سم برای دامداری ها را با مشکل مواجه کرده است.

«دکتر شهرام موحدی» با اظهار اینکه به دلیل کمبود بودجه نتوانستیم به مقدار نیاز سم خریداری و بین دامداری ها توزیع کنیم، گفت: سال گذشته ۲۸ هزار گاو و گوساله علیه کنه سمپاشی شده است.

وی بیان داشت: در سطح استان اصفهان نزدیک به ۳۸۰ هزار راس گاو و گوساله داریم.

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان همچنین به سم پاشی جایگاه های نگهداری دام اشاره کرد و گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۶۹۰ هزار متر مربع و در سه ماه نخست امسال ۲۴۰ هزار متر مربع از مساحت این جایگاه ها علیه کنه سم پاشی شد.

وی اظهار کرد: بسیاری از دامداران و متولیان گاوداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی استان اصفهان به صورت شخصی اقدام به سمپاشی علیه کنه کرده اند که در آمار اداره کل دامپزشکی استان وجود ندارد.

موحدی با اشاره به اینکه از سوی اداره کل دامپزشکی استان تامین سموم مورد نیاز جهت سمپاشی دامداری ها براساس اعتبار تخصیص یافته انجام می شود، تصریح کرد: اعتبار تخصیص یافته به این بخش، بسیار کم است و جوابگوی نیازها نیست.

وی افزود: برای تامین سموم مورد نیاز جهت سم پاشی دامداری ها و جایگاه های نگهداری دام، مدیریت بحران و مدیریت برنامه ریزی استانداری اصفهان قول مساعد داده اند.

۶۰ در صد واحدهای دامداری استان اصفهان خصوصی است

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه اقدامات مناسبی از سوی این اداره کل برای بهسازی اماکن نگهداری دام در استان انجام شده است، گفت: ۶۰ درصد واحدهای دامداری استان خصوصی است و سمپاشی این مراکز در زمان‌های مختلف انجام می شود.

وی افزود: مشکل ما دامداری های سنتی است که ممکن است به رعایت نکات بهداشتی کم توجهی کنند.

موحدی با اشاره به اینکه در ماه رمضان مصرف فرآورده های خام دامی افزایش می یابد، افزود: برای جلوگیری از بروز هرگونه بیماری که از طریق فرآورده های دامی غیربهداشتی منتقل می شود، طرح ویژه کنترل و نظارت بر مراکز تولید، توزیع و عرضه فرآورده های دامی استان اصفهان اجرا شده است.

وی افزود: براساس این طرح ۳۵ گروه ثابت و ۳۰ گروه سیار بر این مراکز نظارت دارند.

۵ هزار دام سنگین در اصفهان سمپاشی شدند

مدیرکل دامپزشکی استان اصفهان با اشاره به اینکه ۱۰۵ بازرس در سطح استان اصفهان در طرح یاد شده مشارکت دارند، گفت: برای اجرای این طرح در شهرستان‌ها، افزون بر کارشناسان دامپزشکی از بخش خصوصی نیز استفاده کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سه ماه نخست سال جاری بدن پنج هزار راس گاو و گوساله در سطح استان در مقابله کنه سمپاشی شده است.

«موسی رهنمایی قائم مقام» نظام صنفی کشور در امور دام هم در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه توزیع سم دولتی به ۱۰ تا ۱۵ سال پیش بر می گردد و در سال های اخیر این سهمیه به دامداری ها خیلی کاهش یافته است، تصریح کرد: دامداری های سنتی در سال بین یک تا دو بار سمپاشی می‌کنند.

«دکتر محمد ترابی» یکی از دامپزشکان اصفهانی، نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر، با اشاره به اینکه دامداری های سنتی چون درآمد پایینی دارند، کمتر زیر بارسم پاشی می روند، اعلام کرد: دامداری های سنتی لازم است تا مهر و آبان اقدام به سم پاشی کنند.

وی بیان داشت: دامداری های صنعتی کمتر در معرض خطر تب کریمه کنگو هستند.

برگزاری سه جلسه استانی تخصصی در اصفهان در رابطه با تب کنگو

مدیر بحران و پدافند غیرعامل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان نیز در ارتباط با این بیماری در گفت و گو با رسانه ها اظهار داشت: از ابتدای مشاهده مواردی از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، تاکنون سه جلسه استانی تخصصی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی پیرامون این بیماری و راه‌های پیشگیری و کنترل آن در استان اصفهان برگزار شده است.

«علیرضا کیخایی» اظهار کرد: آموزش مردم از طریق رسانه ها، نحوه استفاده از مواد پروتئینی و گوشتی و راه های جلوگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو و هماهنگی های بین سازمانی برای کنترل بیماری و نظارت بر کشتارگاه‌ها از اقدامات اساسی در راستای مقابله با تب کریمه کنگو است.

وی اعلام کرد: نحوه اعزام بیمارِ مشکوک از یک مرکز بیمارستانی به مراکز دیگر و هماهنگی برای تامین دارو و هماهنگی لازم در خصوص انجام آزمایشات تشخیصی بیماری، آموزش مردم در خصوص خرید فرآورده های گوشتی از مراکز مجاز و نحوه مصرف این فرآورده‌ها و نحوه برخورد پرسنل مراکز درمانی با موارد ابتلا مطابق با دستورالعمل های کشوری از دیگر اقدامات است.

مدیر بحران و پدافند غیرعامل مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان، افزود: همچنین به همه کشتارگاه ها توصیه شد قبل از توزیع گوشت در سالن‌های پیش سرد قرارداده شود تا در صورت وجود ویروس در گوشت از انتقال بیماری پیشگیری شود.

وی اظهار کرد: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، یک بیماری تب‌دار حاد و خونریزی دهنده است که به وسیله کنه یا تماس با ترشحات خونی و آلوده دامی به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری مخصوص حیوانات است ولی موارد تک گیر و ناگهانی این بیماری در انسان‌ها نیز اتفاق می افتد.

تب کریمه کنگو مرگ و میر بالایی دارد

کیخائی با بیان اینکه این بیماری، مرگ و میر بالایی دارد و بالاخص همه‌گیری‌های داخل بیمارستانیِ آن شایع است، گفت: قرمزی و درد چشمی، درد عضلانی، تب و لرز، سردرد شدید، اسهال، استفراغ و مدفوع خونی، خونریزی از مخاط‌ها و خونریزی از بینی، پتشی در پوست، ضعف و گیجی از علائم این بیماری است.

وی تصریح کرد: این بیماری می تواند از طریق گوشت حیوانات اهلی به واسطه قصابان و رابطان فرآورده‌های گوشتی، دامداران و واسطه‌های گوشت به خانواده‌ها و مصرف کنندگان گوشت در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی سرایت ‌کند.

حال با توجه به اینکه آمار ابتلا به این بیماری در استان اصفهان طی هفته های اخیر رو به افزایش گذاشته است، ضروری است مسئولان دامپزشکی با تصمیمی فوری مبنی بر توزیع سم دولتی در دامداری ها از افزایش آمار در بین دام و انسان بکاهند و تلفات جانی و مالی ناشی از این بیماری را با اقدام به موقع خود، مهار کنند.

 
 
نظر شما
ادامه