کد خبر: ۳۵۵۵
حکیم مهر -  مسوولان گروه صنعتی ایران خودرو آمادگی خود را برای همکاری در فعالیت های آموزشی و آگاهسازی حفاظت از یوز ایرانی اعلام کرده اند.
از این پس مشتریان این گروه خودروساز لوح فشرده آشنایی با یوز ایرانی و پوستری با عکس این گونه جانوری در خطر انقراض را همراه خودرو خود دریافت می کنند.
یوز ایرانی گونه‌ای از یوزپلنگ است که در معرض انقراض قرار گرفته و اکنون تنها چند ده قلاده از آن در ایران یافت می‌شود.
نتایج جدیدترین تحقیقات نشان می‌دهد که بین 70 تا 100 یوز پلنگ در مناطق خارتوران در شهرستان شاهرود، نای‌بندان در طبس و دره‌انجیر در بافق وجود داشته باشد. شهرستان‌های زرند، نائین و جاجرم نیز نقاط دیگری است که احتمال حضور یوز در آنان می‌رود. گرچه مقامات رسمی می گویند که هم اکنون 10 زیستگاه برای یوز ایرانی وجود دارد.
زیستگاه‌های یوز در ایران به علت پیشروی بیابان‌ها و تبدیل شدن بخشی از زمینهای زیستگاه به زمینهای کشاورزی و مسکونی شدن بخشی دیگر و همچنین از بین رفتن مراتع توسط دامهای اهلی و در نتیجه کاهش تعداد آهو و گوزن که از منابع غذایی یوزها هستند کاهش یافته‌است.
سازمان محیط زیست با همکاری سازمان ملل متحد از سال 2001 پروژه حفاظت از یوز ایرانی را آغاز کرده است.
اقدام گروه صنعتی ایران خودرو برای آگاهسازی مشتریان خود از پروژه حفاظت از یوز ایرانی پس از آن صورت می گیرد که گروه خودروسازی سایپا با همکاری سازمان محیط زیست ، برای حمایت از آهوی ایرانی برنامه ای 5 ساله را در دست اجرا دارد.
فعالیت های آموزشی و احیای زیستگاه های آهوی ایرانی از جمله اقداماتی است که توسط سایپا در جهت حمایت از این گونه در معرض خطر صورت می گیرد.
بدین ترتیب دو گروه بزرگ خودروسازی ایران وارد فعالیت های زیست محیطی شده اند که اقدامی خوشایند برای دوستداران و فعالان این حوزه به شمار می آید.
 
نظر شما
ادامه