کد خبر: ۳۵۵۵۲
 

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری گفت: بیشتر بیماری‌های دامی که در استان وجود دارد دارای منشاء خارج از استان است و برخی بدون اطلاع دام بیمار را وارد استان می‌کنند و باعث شیوع بیماری می‌شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر عبدالمحمد نجاتی» با اشاره به اهمیت وجود قرنطینه با شرایط استاندارد برای جلوگیری از ورود بیماری به استان از طریق دام اظهار داشت: از مهمترین قسمت‌های دامپزشکی که از آن غفلت شده پست‌های قرنطینه است که برخی به اشتباه مفهوم قرنطینه را جلوگیری از ورود و خروج دام می‌دانند.

وی با اشاره به مفهوم قرنطینه افزود: قرنطینه به معنای واقعی باید جای مشخصی برای نگهداری دام‌های بدون گواهی حمل، محصولات و فرآورده‌های خام دامی ضبط شده، آزمایشگاه و غیره داشته باشد تا بتواند به نحو احسن رسالتش را انجام و در صورتیکه قرنطینه‌ها فاقد این شرایط هستند مربوط به مشکلات ساختاری است.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری بیان کرد: عدم آگاهی دامداران از برخی بیماری‌ها و روند امور دامپزشکی باعث شده تا برخی از آنها از استان‌های دیگر بدون اخذ گواهی سلامت دام در پست‌های قرنطینه با مشکل مواجه شوند.

نجاتی با بیان اینکه کشتارهای غیرمجاز احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: شهروندان از رفت و آمد در محل‌های کشتار غیرمجاز، له کردن کنه‌ها با سنگ و یا انگشت و تماس بدن با ترشحات و خون دام خودداری کنند.

وی با اشاره به اهمیت ضدعفونی کردن محل نگهداری دام و خود دام‌ها تصریح کرد: تاکنون 2 هزار لیتر سم برای اجرای عملیات سمپاشی اماکن نگهداری دام و مناطق دارای آلودگی زیاد ضدکنه بین شبکه‌های دامپزشکی شهرستان‌ها توزیع شده است.
 
 
نظر شما
ادامه