کد خبر: ۳۵۵۶۶
 

آنتی بیوتیک ها در درمان آلودگی های باکتریایی بسیار موثر هستند. اما استفاده گسترده از مواد آنتی بیوتیک در پزشکی و کشاورزی موجب افزایش فزاینده مقاومت باکتری ها در مقابل آنتی بیوتیک ها شده است. در سال ۲۰۱۴، سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که بشریت به سمت دوران پسا باکتری حرکت می کند، دنیایی که در آن آنتی بیوتیک دیگر موثر نخواهد بود و حتی یک آلودگی یک دقیقه ای هم می تواند یک زندگی را تهدید کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، اکنون پژوهش های امیدوارکننده که در آن، فلزات و اسیدهای آلی را به عنوان یک جایگزین مناسب برای آنتی بیوتیک ها با هم ترکیب می کنند، در انستیتو تکنولوژی تکنیون راه اندازی شده است. این پژوهش به سرپرستی استادیار آدد لووینسن در دانشکده پزشکی راپاپورت تکنیون انجام گرفته است و به تازگی در مجله nature scientific reports  چاپ شده است.

تا به امروز جایگزین های بی شماری برای آنتی بیوتیک در سراسر جهان توسط پژوهشگران مورد آزمایش قرار گرفته است. دو مورد از این جایگزین ها فلزاتی چون نقره، روی و مس (که در مصر و یونان باستان برای درمان عفونت و تصفیه منابع آب مورد استفاده قرار می گرفتند)، و استفاده از اسیدهای آلی مانند اسید مواد غذایی هستند که به عنوان یک ماده نگهدارنده در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرد.

"لووینسن" و تیمش، در پژوهش خود اسیدهای آلی و فلزات را در یک غلظت پایین با یکدیگر ترکیب و مشاهده کردند که این ترکیب در از بین بردن باکتری های بیماری زایی چون وبا، سالمونلا و سودوموناس به شدت تاثیرگذار هستند؛ این ترکیب هم چنین می تواند باکتری هایی را که محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، طالبی و سیب را مورد حمله قرار می دهند نابود کنند.

لووینسن می گوید: "ترکیب کردن این دو نوع ماده بسیار موثرتر از زمانی است که هرکدام از آن ها را جداگانه به کار بندیم، به این کار، مهار سینرژیک می گویند، از این ترکیب غلظت های بسیار پایین فلزات و اسیدهای آلی، می توان به عنوان نگهدارنده مواد غذایی استفاده کرد و آن را بر روی محصولات کشاورزی اسپری کرد."

او اضافه کرد که غلظت پایین در ترکیب این مواد، پیام مثبت بسیار مهمی را برای سلامت انسان و محیط زیست در بر دارد.

مترجم: بهاران پدرام

منبع: ساینس دیلی
 
 
نظر شما
ادامه