کد خبر: ۳۵۵۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر
مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمد جانباز» افزود: مسئولین فنی در حین انجام خدمت گزارش این تخلف را به ما دادند اما پیش از آن نیز همکاران حراست پیگیر آن بودند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: انتشار خبر کشف ۱۳۰ تن گوشت قرمز قاچاق مشکوک به فساد توسط کارکنان دامپزشکی استان هرمزگان از سوی مدیر کل امنیتی و انتظامی استانداری هرمزگان بهانه‌ای شد تا برای بررسی صحت و سقم خبر، به سراغ مدیر کل دامپزشکی استان هرمزگان برویم. «دکتر محمد جانباز» می‌گوید که این محموله ۲۰۰ تن بوده و از آنجا که مشکوک به قاچاق است، تا زمان محرز شدن این مساله، امکان انجام آزمایش روی آن را نداریم. وی از عملکرد مسئولین فنی استان راضی است اما کمبود نیرو را سد محکمی در برابر ارائه خدمات می‌داند.

حکیم مهر: آقای دکتر، جزئیات مربوط به کشف این محموله گوشت قاچاق چیست؟

طبق گزارش‌های ارسالی از سوی مسئولین فنی و نظارتی که همکاران از یک محموله مشکوک انجام دادند، مقداری گوشت تخلیه شده در چند سردخانه کشف شد. زمانی که همکاران برای نظارت اعزام شدند، مشاهده کردند که کارتن‌های بسته‌بندی محموله در یکی از کانتینرها شرایط غیرعادی دارد. به نحوی که به هم ریخته بوده و از یک کارتن نیز خونابه سرریز شده بود. با این شواهد مسجل شد که برخی از این گوشت‌ها دیفراست شده بودند. در ادامه زمانی که همکاران به اسناد و لیبل کارتن دقت کردند، متوجه شدند که مشخصات روی کارتن با محتویات داخل آن همخوانی ندارد. به علاوه چینش گوشت‌های داخل کارتن نیز نشان دهنده این بود که به جای گوشت گرم، گوشت منجمد داخل آن قرار گرفته بود.

مجموع این موارد این ظن را به وجود آورد که این محموله قاچاق است. بلافاصله با همکاری تعزیرات همکاران سر صحنه حاضر شدند و دستور پلمب این سردخانه‌ها صادر شد. روز چهارشنبه سردخانه‌ها با دستور قضایی تعزیرات پلمب و محموله‌های مشکوک روز پنج شبنه برای تجمیع به یکی از سردخانه‌های بزرگ منتقل شدند. در ادامه زمانی که این محموله از طریق باسکول وزن شد، متوجه شدیم که حجم آن نزدیک به ۲۰۰ تن است.

حکیم مهر: این محموله هم‌اکنون در چه وضعیتی است؟

 مراحل بررسی مستندات در حال انجام و گزارش‌های آن نیز در حال ارسال است تا در نهایت نتیجه قطعی اعلام شود.

حکیم مهر:‌ یعنی فساد این محموله هنوز اثبات نشده است؟

برخی از محصولات این محموله از نظر ظاهری دارای خونابه هستند. بعضی گوشت‌ها نیز تیره شده است اما چون کل محموله مظنون به قاچاق است، ما آن را آزمایش نکرده‌ایم. لذا در این شرایط نمی‌توانیم فساد آنها را تایید کنیم. به لحاظ قانونی در خصوص بررسی سلامت این محموله، فعلاً تا دستور مقام قضایی کاری انجام نمی‌دهیم.

حکیم مهر: در کل چند سردخانه پلمب شده‌اند؟

 ۳ سردخانه پلمب شدند و گوشت‌های ۲ سردخانه کوچکتر به سردخانه بزرگتر منتقل شدند.

حکیم مهر: آقای دکتر، فرمودید که گزارش اولیه این تخلف از سوی مسئولین فنی بوده است؟

مسئولین فنی در حین انجام خدمت گزارش تخلف را به ما دادند اما پیش از آن نیز همکاران حراست پیگیر آن بودند.

حکیم مهر:‌ آیا از عملکرد مسئولین فنی در استان راضی هستید؟ به هر حال عدم اجرای اصولی ماده ۱۹ آیین‌نامه بهداشتی سازمان دامپزشکی و به تبع آن عدم استقلال مالی مسئولین فنی،‌ همواره ترس اخراج شدن را برای آنها به همراه دارد. آیا این ترس مانع از انجام وظیفه آنها نشده است؟

البته که اجرای ماده ۱۹ یک اطمینان خاطر به مسئولین فنی می‌دهد. ما هم اعتقاد داریم که این اتفاق باید رخ دهد و وابستگی مسئول فنی به کارفرما حذف شود. در کل ما از عملکرد مسئولین فنی در استان راضی هستیم و بخش‌های زیادی را به آنها واگذار کرده‌ایم. آنها گزار‌ش‌های خود را به شکل مرتب ارسال می‌کنند، اما بالاخره احتمال دارد برخی جاها بحث وابستگی مالی آنها، ایجاد اختلال کند.

حکیم مهر: اتفاقات اخیر منطقه‌ای ممکن است در جهتی رقم بخورد که مبادلات تجاری ایران و قطر را تقویت کند. پیش از این رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی از آمادگی کشورمان برای تامین مرغ و تخم مرغ مورد نیاز قطر خبر داده و استان‌های جنوبی را مستعد این کار عنوان کرده بود. آیا استان هرمزگان این آمادگی را دارد؟

اگر اعلام نیاز کنند، بله. استان هرمزگان به عنوان آخرین خروجی کشور در این قسمت محسوب می‌شود و نظارت انتهایی بر محصولات صادراتی با ماست. محصولاتی که برای صادرات وارد استان می‌شوند، عموماً از استان‌های دیگر هستند که مجوزهای آن باید گرفته شود. کمااینکه مراحل پزشکی و بحث گمرکی هم در همان استان مبدا انجام می‌شود. هرمزگان مرز خروجی است و نظارت انتهایی در آن انجام می‌شود. درواقع ما نظارت را با داشتن گواهی‌های بهداشتی از استان‌های مبدا انجام می‌دهیم.

حکیم مهر: بحث نظارت به کنار، آیا ظرفیت صادرات به کشورهای همسایه را دارید؟

بله. استان هرمزگان این قابلیت را دارد. همین الان هم استان هرمزگان دام، پنجه پای مرغ،‌ میگو و... را صادر می‌کند؛ اما در نهایت مراحل بهداشتی ابتدایی محصولات با استان‌های مبدا است.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، استان‌های مرزی ایران در خصوص بحث بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو حساسیت‌های ویژه‌ای دارند. استان هرمزگان چه وضعیتی دارد؟

استان هرمزگان یکی از مبادی رفت‌و آمد دام‌های قاچاق است که این مساله ما را در معرض خطر این بیماری قرار داده است. تا جایی که عموما گزارش‌هایی در خصوص این بیماری داریم. امسال یک مورد فوت انسانی داشتیم. اقدامات خیلی خوبی هم برگزار و جلسات متعددی تشکیل دادیم اما در نهایت استان هرمزگان از مناطق خطر این بیماری محسوب می‌شود. با هماهنگی‌های صورت گرفته میان استانداری و سایر ارگان‌ها، مردم از مسائل بهداشتی آگاه و آنها را رعایت می‌کنند. با این حال هر لحظه احتمال خطر ورود دام قاچاق وجود دارد که امیدواریم با همکاری نیروی انتظامی بتوانیم رفت و آمد آنها را کمتر کنیم.

حکیم مهر:‌ تعداد مبتلایان استان هرمزگان به تب کریمه کنگو چند نفر بود؟

حدود ۴ نفر مشکوک اعلام، یک نفر مثبت تشخیص داده و مابقی منفی شدند که متاسفانه همان یک مورد نیز فوت شد.

حکیم مهر: نظر شما در خصوص فعالیت‌های پایگاه خبری حکیم مهر چیست؟

عملکرد حکیم مهر بسیار خوب است، چراکه اخبار را به صورت آنلاین از مسئولین یا خبرگزاری‌های دیگر منتشر می کند. بنده نیز به محض ورود به اداره، حکیم مهر را مطالعه می‌کنم تا در جریان آخرین اتفاقات کشور در زمینه دامپزشکی باشم.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

استان هرمزگان یک استان حساس برای واردات و صادرات است. انتظار ما این است که تمام ارگان‌ها و مسئولین محترم، همکاری لازم را با دامپزشکی هرمزگان که یک استان سلامت محور است و به نوعی ملی به حساب می‌آید، انجام دهند.

ما از لحاظ سلامت نیاز به حمایت بیشتر داریم. همانطور که در سوالات شما در خصوص ظرفیت‌های این استان برای صادرات بود، واقعیت این است که ما این قابلیت را داریم اما حجم نیروهای ما متناسب با ظرفیت کار نیست. چارت سازمانی ما نیازمند نیروهایی حدود ۲ برابر نیروهای کنونی است. این یکی از معضلاتی است که شاید در کیفیت کار اختلال ایجاد کند. البته به مدد تلاش همکاران، تا این لحظه خدمات را به خوبی ارائه کرده‌ایم اما نیاز داریم که با حمایت سازمان دامپزشکی و مسئولین استان، قدرتمندتر شویم.

حکیم مهر: اتفاقا یکی از مدیران کل دامپزشکی استان‌ها می‌گفتند که در اداره کل، ۷۰ درصد پست خالی دارند. آیا وضعیت هرمزگان هم به همین وخامت است؟

ما از ۲۸۱ نیروی تعریف شده برای اداره کل، تنها ۱۱۷ نفر موجودی نیرو داریم که جزء‌ چارت سازمانی است.

حکیم مهر: در این شرایط از توان بخش خصوصی استفاده می‌کنید؟

بله. در بحث‌ واکسیناسیون استفاده زیادی از بخش خصوصی می‌کنیم و نزدیک به ۶۰ درصد برخی واکسن‌ها را از توان این بخش کمک می‌گیریم. نظارت بر سردخانه‌ها، کشتی‌ها، پرورش ماهی در قفس و ... به عهده مسئول فنی خصوصی است و ما فقط نظارت عالیه می‌کنیم. اگر قرار بود همه این کارها را خودمان انجام دهیم، ‌به هیچ عنوان عملیاتی نبود. ما از بخش خصوصی حداکثر استفاده را می‌کنیم اما برای همان نظارتی که می‌خواهیم انجام دهیم نیرو کم داریم. 

حکیم مهر: ممنون از زمانی که در اختیار ما قرار دادید.
 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
0
گوشت گرم درکارتن؟ قبلا حراست پیگیر چه بود؟ گوشت اگر گرم باشه گه فاسد میشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۱
0
0
لا اقل نمی گفتید که مسوولین فنی لو داده اند.همون پرسنل و حراست کافی بود.با این صحبتها و با توجه به نوع اشتغال مسوولین فنی در استانتان اذیت خواهند شد.از حکیم مهر تقاضا داریم پیگیر تکلیف گوشتها و وضعیت اشتغال مسوولان فنی باشند ..............................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۲
0
0
فحوای صحبت‌ها مشخص میکنه که نه حراست ونه مسولین فنی نقشی نداشتند در کشف محموله. داستان چیز دیگری ست که معنولا در استان های مرزی بوفور دیده میشه. زیاد به مغزتان فشار نیارید. ................................. دیدم که میگم.
نظر شما
ادامه