کد خبر: ۳۵۵۹۷
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور:
«دکتر عباس عباسی» گفت: توصیه می‌شود هموطنانی که اقدام به ذبح قربانی در محیط خارج از کشتارگاه می‌کنند، از دامپزشکان برای حضور در زمان ذبح دعوت به عمل آورند تا اقدام به معاینه دام قبل و بعد از ذبح کنند ...
 

حکیم مهر - مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور گفت: گوشت گوسفندی و گوساله‌ای که تحت نظر سازمان دامپزشکی ذبح شده، دارای معاینه و مهر دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضاء و تحت نظارت حمل شده است و مصرف‌کنندگان بدون نگرانی می‌توانند آنها را خریداری کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر عباس عباسی» مدیر کل دفتر نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور در ارتباط با نگرانی‌های احتمالی درباره ابتلا به ویروس کشنده "تب کریمه کنگو" با مصرف گوشت قرمز اظهار کرد: با وجود اینکه عامل بیماری تب کریمه کنگو از کنه‌های آلوده ایجاد می‌شود و  دام و دامدار را مورد تهاجم قرار می‌دهد و باعث آلودگی می شود، اما در صورت مصرف و خرید گوشت قرمز از کشتارگاه های تحت نظارت سازمان دامپزشکی مشکلی برای مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت.

وی افزود: کشتارگاه‌هایی که تحت نظر سازمان دامپزشکی کشور قرار دارند گوشت ذبح شده را به مدت 24 ساعت در سردخانه و در دمای صفر تا 4+ درجه قرار می‌دهند که این امر منجر به رفع آلودگی های احتمالی می‌شود. گوشت ذبح شده با فعل و انفعالاتی که در این وضعیت در آن انجام می‌شود   PH  آن به صورت اسیدی در آمده و آلودگی‌های احتمالی و ویروس موجود آن عقیم می‌شود.

عباسی با اشاره به اینکه مردم گوشتی را که مهر سازمان دامپزشکی بر روی آن وجود دارد یا از مراکز دارای پروانه هستند بدون هیچ‌گونه نگرانی می‌توانند خرید کنند، گفت: گوشت گوسفندی و گوساله‌ای که تحت نظر سازمان دامپزشکی ذبح شده، دارای معاینه و مهر دامپزشکی، تاریخ تولید و انقضاء و تحت نظارت حمل شده است و مصرف‌کنندگان بدون نگرانی می‌توانند آنها را خریداری کنند.

مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، ادامه داد: برخی از هموطنان نیز که اقدام به ذبح قربانی در محیط خارج از کشتارگاه می‌کنند باید حتما نکات بهداشتی لازم را رعایت کنند و به آنها توصیه می‌شود که دام را از محیطی تهیه کنند که مورد تایید دامپزشکی باشد و از دامپزشکان برای حضور در زمان ذبح دعوت به عمل آورند تا اقدام به معاینه دام قبل و بعد از ذبح کند.

وی افزود: افرادی که دام را در محیطی غیر از گشتارگاه ذبح می‌کنند باید گوشت دام را به مدت 24 ساعت در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنند.

مردم از کنار خیابان گوسفند نخرند

عباسی ادامه داد: به شهروندان توصیه می‌شود که به هیچ وجه گوشت و دام  مورد نیاز خود را از اماکن غیرمجاز و افرادی که کنار خیابان ایستاده و اقدام به فروش دام زنده می‌کنند، خریداری نکنند و در صورت مشاهده آنها را به سازمان دامپزشکی یا شهردای ها  معرفی کنند تا این گوشت‌ها به مصرف مردم نرسد.

مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور همچنین در خصوص مصرف جگر گفت: جگر باید حتما به مدت 48 ساعت در دمای صفر تا 4+ نگهداری شود، بر این اساس به مردم توصیه می‌شود که به جد از مصرف جگر نیم‌پز یا خام خودداری شود.

وی یادآور شد: در صورتی که افراد به جگرکی مراجعه می‌کنند حتما توصیه شود که جگر به طور کامل پخته شود تا خطرات احتمالی آن رفع شود. با توجه به اینکه فعالین این صنف محصولات خود را در دمای یخچال نگهداری می‌کنند خطرات کمتری در این ارتباط وجود دارد اما برای حفظ سلامت افراد بهتر است که نکات بهداشتی لازم را با جدیت بیشتر رعایت شود.

عباسی همچنین درباره مصرف گوشت قرمز در رستوران‌ها  گفت: به رستوان ها و مراکز عرضه و تهیه غذا تاکید شده که حتما گوشتی را تهیه کنند که به نحوی تحت نظر دامپزشکی بوده باشد زیرا این امر برای سلامت خود و مردم مشکل آفرین است.

وی همچنین با توصیه به خانم‌های خانه‌دار گفت: به افرادی که در منزل اقدام به خرد کردن گوشت می‌کنند توصیه می‌شود که از دستکش استفاده کنند.

مدیر کل نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی سازمان دامپزشکی کشور، در پایان صحبت‌های خود گفت: مردم می‌توانند گزارش تخلفات احتمالی درباره ذبح دام و عرضه گوشت را  به سامانه تماس تلفنی سازمان دامپزشکی به شماره  1512 اطلاع دهند .
 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بازنشسته
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
لطفا ادرس گوشتهای کشتارگاهی را در ......... اعلام فرمایند چون اکثر مردم از کنار جاده و باغات گوشت میخرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
اونهایی که از کنار خیابان گوشت می خرند،به هر چی مبتلا بشن،تقصیر خودشونه.اونجایی که به اصطلاح نظارت دامپزشکی هست هزار برنامه درمیاد و اعتماد کامل به این گوشت ها نیست چه برسه به گوشت های ذبح شده در کنار خیابان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
زیاد به نظارت های دامپزشکی اعتماد نکنید.بدون اینکه به گوشت خریداری شده دست بزنید،گوشتی که در نایلون گذاشته شده رو یه روز در یخچال نگهداری کنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
اگر دامپزشکی نظارت داشت کار به اینجا نمیرسید- دامپزشکی یک سازمان رها شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
البته ................ حتما درست است؟!!راستی از ماده ی ۱۹ نظارت چه خبر؟آیا از دید جنابعالی اجرا بشه خوبه؟ آیا اصلا احتیاجی به این کارها نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
با کدام امکانات یا کدام نیروی با انگیزه با کدام نظارت .اصلا شما به این رها سازی می گید نظازت و خصوصی سازی!؟؟ ........................
نظر شما
ادامه