کد خبر: ۳۵۶۱۸
تعداد نظرات: ۴ نظر
استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر مهدی سلطانی» گفت: متاسفانه گاهی یکسری اقداماتی را تحت عناوین تحقیق و پژوهش انجام می‌دهیم و به طور غیرعمدی باعث گسترش عوامل بیماری‌زا در داخل کشور می‌شویم ...
 

حکیم مهر - استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از برخی سهل انگاری ها در حوزه پژوهش و تحقیق، بیان داشت: گاهی یکسری اقداماتی را تحت عناوین تحقیق و پژوهش انجام می دهیم و باعث می شویم تا عوامل بیماری زا در داخل کشور توسعه و گسترش پیدا کند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از رادیو گفتگو، برنامه "گفت و گوی علمی" رادیو گفت و گو با موضوع تهدیدات زیستی در حوزه شیلات و با حضور دکتر قلی زاده فعال در حوزه شیلات، مشاور در حوزه های تولید، پرورش و راه اندازی واحدهای آبزی پروری و مسئول ارتباط با صنعت دانشگاه دماوند و «دکتر مهدی سلطانی» استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و متخصص بیماری های آبزیان به روی آنتن رفت .

دکتر سلطانی با اشاره به تهدیدات زیستی در حوزه شیلات بیان کرد: چالش هایی که صنعت شیلات با آن مواجه است اگر از منظر پدافند عامل به آن توجه داشته باشیم، می تواند قابل توجه باشد .

وی یکی از چالش ها را بیماری های آبزیان معرفی کرد و اظهار داشت: از جمله مشکلاتی که در این رابطه صنعت شیلات را تهدید می کند. برخی از بیماری ها برای آبزیان است که از آنها با عنوان بیماری های با اهمیت اقتصادی و خسارت زا نام می بریم مانند برخی از بیماری های ویروسی .

وی توضیح داد: این بیماری ها هم می تواند انتقال افقی داشته باشند و هم انتقال عمودی. در انتقال افقی، انتقال از طریق آب و تجهیزات و وسایل می تواند صورت بگیرد از جمله از طریق انسان. لذا متناسب با توسعه صنعت، تمهیدات لازم را برای پیشگیری از این نوع تهدیدات باید چاره اندیشی کرد .

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران با ابراز تاسف از برخی سهل انگاری ها در حوزه پژوهش و تحقیق بیان داشت: متاسفانه گاهی یکسری اقداماتی را تحت عناوین تحقیق و پژوهش انجام می دهیم و به طور غیر عمدی باعث می شویم تا عوامل بیماری زا در داخل کشور توسعه و گسترش پیدا کند .

وی با اشاره به احداث آزمایشگاه ویروس های ماهیان در شمال کشور به عواقب برخی از پژوهش ها در این آزمایشگاه اشاره کرد و هشدار داد: آزمایشگاه ویروس های ماهیان در قلب قطب آبزی پروری کشور در شمال کشور ایجاد کرده اند، در حالیکه این آزمایشگاه باید در سازمان دامپزشکی ایجاد می شد تا تمهیدات لازم را داشته باشد و بعد به بهانه اینکه می خواهند کار پژوهشی انجام دهند، این ویروس ها دارد در صنعت توسعه پیدا می کند و برای کشور ایجاد مشکل می کند و این هم یک نوع تهدید است، ولو اینکه غیرعمدی باشد .

در ادامه دکتر قلی زاده با اشاره به آمار مصرف آبزیان در ایران و جهان عنوان کرد: آمار جهانی مصرف آبزیان حدود ۲۰ کیلوگرم است و آمار داخلی ما حدود ۹ کیلوگرم است. البته این عدد در سال ۵۷ حدود ۱,۵ کیلوگرم بوده است و به این معنا است که رشد خوبی داشته ایم اما تا رسیدن به متوسط جهانی هنوز فاصله داریم .

وی مسئله اقتصاد را به عنوان عاملی تعیین کننده در ایجاد گونه های جدید آبزیان دانست و گفت: بعضی از گونه هایی که ما در داخل کشور داریم اگر اقتصادش جواب ندهد به طور طبیعی هم در داخل و هم در خارج حذف می شود با در نظر گرفتن زاویه اقتصادی با ضمن حفظ اصولی که در سازمان محیط زیست حاکم است و سازمان دامپزشکی حساسیت لازم را دارد طبیعتا باید برای پایداری اقتصادی وارد گونه های جدید شویم .

وی افزود: به طور مثال یکی از تهدیداتی که الان داریم تنوع کم گونه های پرورشی ما است. در شرایطی که تنوع کمی داریم به طور طبیعی اگر گونه ای مورد خطر قرار گیرد آینده آن گونه از نظر اقتصادی می تواند مزارع را تحت تاثیر قرار دهد .

مشاور در حوزه های تولید پرورش و راه اندازی واحدهای آبزی پروری با بیان اینکه یکی از محورهای اصلی توسعه شیلات، آبزی پروری در قفس است، در عین حال توصیه کرد: این محور معمولا در سواحل است از طرف دیگر تهدید آب و خشکسالی را داریم وقتی این دو منظر را توجه می کنیم می بینیم در سواحل جنوب قفس برای پرورش ماهی می زنید از طرف دیگر این قفس هم می تواند روی محیط های طبیعی که زادگاه ماهی ها است اثر بگذارد و هم بر روی آب شیرین کن ها که تامین کننده آب مصرفی هستند، اثر گذار باشد. کنش اینها باید خیلی جدی تر دیده شود و از نگاه اداری به نگاه فنی برسیم و یکپارچه عمل کنیم .

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
0
0
معاون پژوهشی دانشکده، دکتر شریفی هستند
پاسخ ها
حکیم مهر
| Finland |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۳
با سلام و تشکر،
اصلاح شد.
سعید حسینی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۴
1
0
با سلام.
آقای دکتر سلطانی، شما متخصص شیلات هستید یا دامپزشک؟ در دوره ی کوتاه تحصیل، چند واحد راجب آبزیان مطالعه کردید. اگر کشور بخواهد تخصصی جلو رود، بهتر است هر شخصی در تخصص خود پیش رود. اگر در زمینه بیماری های آبزیان فعالیت دارید، بهتر نیست بقیه عرصه ها را خالی کنید تا افراد شایسته در موقعیت مناسب قرار گیرند.
دانشجو تخصص-بهداشت ابزیان94 تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
0
1
دکتر سلطانی در زمینه ابزیان از خیلی از شیلاتی ها و کسانی که دکترای شیلات دارند قابل مقایسه و حتی بالاتر است
در زمینه بهداشت و بیماری ابزیان هم که جز اساتید برتر در سطح ملی و بین المللی هستند
نظر شما
ادامه