کد خبر: ۳۵۶۲۴
 

در ادامه راه اندازی آزمون های جدید در آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، با تلاش کارشناسان بخش بیوتکنولوژی توانمندی انجام آزمایشات تشخیص ویروس کم خونی عفونی جوجه (CAV ) نیز امکان پذیر شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، رئیس آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: بیماری کم خونی عفونی جوجه ها (CIA ) اغلب در جوجه های 2 تا 3 هفته تظاهر بالینی به شکل کم خونی آپلاستیک و مرگ دارد؛ اما نکته ای که اهمیت این بیماری را بسیار زیاد می نماید این است که جوجه های بزرگ تر به شکل عفونت تحت بالینی دچار شده که همراه با تضعیف معنی دار سیستم ایمنی آن ها می باشد.

«دکتر مهران قائمی بافقی» در ادامه توضیحات خود یادآور شد: در این حالت حساسیت جوجه ها به بیماری های مختلف افزایش محسوسی یافته و تنها پاسخ ضعیفی به واکسیناسیون ایجاد می گردد و با توجه به اهمیت این ویروس مرموز، ایجاد توانمندی ردیابی آن در آزمایشگاه مرکزی اداره کل مد نظر قرار گرفت.

وی اظهار داشت: ردیابی این ویروس به دو روش Conventional PCR  و Real Time PCR  با استفاده از واکسن CAV  به عنوان کنترل مثبت انجام شده و پس از راه اندازی اولیه، آزمایش بر روی تعدادی از نمونه های بالینی طیور نیز انجام شد که موارد مثبتی در گله های طیور استان مشاهده شده است.

 
 
نظر شما
ادامه