کد خبر: ۳۵۶۲۵
 

اگرچه مسئولان قطری برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز مردم این کشور، به تکاپو افتاده‌اند، اما در این میان از انتشار خبرهایی که بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد، دریغ نمی‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایانا، روز گذشته بلومبرگ اعلام کرد که شرکت قطر ایرویز باید ۶۰ پرواز انجام دهد تا گاو‌های ۵۹۰ کیلویی‌ای را که ممتاز خیاط، رئیس هولدینگ پاور اینترنشنال در استرالیا و آمریکا خریداری کرده، به قطر انتقال دهد. در بخش دیگری از این خبر آمده است که بخش عمده‌ای از شیر تازه و محصولات لبنی مورد استفاده جمعیت بیش از یک میلیون نفری دوحه تا یک هفته پیش از طریق عربستان تامین می‌شد، اما شیر عربستان پس از قطع ارتباط کشورهای عربستان و متحدانش با قطر، در این کشور کمیاب شده است.

نقطه عطف موضوع، دقیقا همین‌جاست. به عبارتی قطری‌ها تا قبل از ایجاد تنش، لبنیات مورد نیاز خود را از شرکت معروف عربستانی به نام "المراعی" تامین می‌کردند. این شرکت، یکی از بزرگ‌ترین برندهای تولید مواد غذایی از جمله لبنیات در خاورمیانه محسوب می‌شود. اتفاقا بزرگ‌ترین بازار مصرف آن نیز قطر بود که اکنون از این امتیاز بی‌بهره است. بنابراین به نظر می‌رسد قطری‌ها برای اثبات قدرت تجاری خود و همچنین لجبازی با عربستانی‌ها لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهان خود برداشته‌اند.

رئیس مرکز اصلاح‌نژاد دام کشور، ضمن اشاره به این موضوع که واردات چهار هزار راس به قطر، ممکن است جنبه تبلیغاتی داشته باشد، به ایانا گفت: پرسش اینجاست که اگر ظرفیت نگهداری از این تعداد دام شیری در قطر وجود داشته، چرا تا به حال چنین اقدامی صورت نگرفته است؟

«محمدرضا ملاصالحی» افزود: حتی اگر فرض را بر این بگیریم که چنین اتفاقی بیفتد؛ حال پرسش اینجاست که این تعداد دام شیرده، در کدام مکان نگهداری می‌شود؟ علوفه مورد نیاز آن ها چگونه تامین خواهد شد؟ و در نهایت شیرخام تولید شده را به کدام صنعت فراوری می‌فرستند؟

به گفته وی، آب و هوای قطر، شرایط ایده‌آلی برای پرورش گاو هلشتاین نیست؛ به ویژه اگر این حیوان از مناطقی مانند استرالیا یا آمریکا وارد شود. البته ناگفته نماند که کشورهای عربی، تدابیر ویژه‌ای برای این منظور اندیشیده‌اند که فراهم کردن تجهیزات مختلف مانند فن و مه پاش برای تلطیف هوای سالن‌های پرورشی، از آن جمله است، اما در این موضوع شکی نیست که گرمای هوا تاثیر منفی در تولید شیر داشته و دولت قطر هم باید پیش از این واردات، زیرساخت‌ها را فراهم کند.

ملاصالحی اظهار کرد: سرمایه‌گذاری برخی کشورهای عربی در کشت فراسرزمینی، در کشورهای اروپایی مانند اسپانیا و رومانی، نشان از دوراندیشی آنها برای تامین علوفه دارد.

این مقام مسئول، اقدام قطری‌ها برای واردات را تصمیمی درخور توجه دانست و افزود: هرچند شاید جنبه تبلیغاتی این اقدام مهم‌تر باشد، اما این نکته حائز اهمیت است که قطر قصد ندارد محصول نهایی مانند لبینات فراوری شده را وارد کند، بلکه می‌خواهد در راستای مسیری قدم بردارد که مردم آن کشور از تولید داخلی استفاده کنند؛ مسئله‌ای که در ایران نیز بین برخی کارشناسان، مورد مناقشه بوده و تعدادی معتقدند که به جای واردات مواد اولیه مانند علوفه و فراوری لبنیات در داخل، محصول آماده را وارد کنیم که این اصلا استراتژی صحیحی نیست.

طبق گفته وی، ایران گزینه بهتری برای تامین مواد ژنی و دامی مورد نیاز قطر خواهد بود. زیرا مهم‌ترین مزیت آن، مسافت اندک و انتقال سریع کالا از ایران به این کشور است.

در همین راستا، رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام، نیز در گفت‌وگو با ایانا خبر واردات دام به قطر را بسیار غیرمحتمل دانست و گفت: اکنون کار به جایی رسیده که هر روز از این گونه اعلامیه‌ها و اخبار از طرف دولت قطر منتشر می‌شود تا شرایط خود را در لابه‌لای این هجمه‌ها به بازرگانان کشورهای مختلف که در قطر فعالیت دارند، تحمیل کند.

«منصور پوریان» معتقد است، قطری‌ها به دلیل کمبود علوفه برای تعلیف دام، نتوانستند با ترکیه همکاری کنند. بنابراین در حال حاضر، ترکیه از بازار دام زنده این کشور کنار رفت و حضور ایران در قطر پررنگ‌تر شد. دولت قطر بیشتر تمایل به خرید لاشه دارد و ترک‌ها نیز نتوانستند در خرید دام از کشورهای اوراسیا و همچنین اجاره کشتارگاه، مانند ایران موفق باشند.

وی عنوان کرد: هم‌اکنون قراردادی بین ایران و قطر به امضا رسیده که مطابق آن روزانه ۱۷۰ تن گوشت گوسفند و گوساله به قطر ارسال می‌شود. البته باید تاکید کرد که گوشت دام سبک از کشورهای اوراسیا و لاشه گوساله هم از دام‌های روسی است و همگی به نام ایران به قطر می‌روند.

پوریان ادامه داد: لاشه دام سبک با قیمت ۳۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم در قطر عرضه می‌شود که قرار است به ۳۵ هزار تومان افزایش یابد. همچنین لاشه گوساله نیز به نرخ ۲۴ هزار تومان در هر کیلوگرم به قطری‌ها فروخته می‌شود که به زودی این قیمت به ۲۷ هزار تومان افزایش خواهد یافت.

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام ایران، از احتمال حضور سرمایه‌گذاران قطری در کشور برای تامین لبنیات مورد نیازشان خبر داد و افزود: آنها مطمئنا تا زمانی که اختلافات خود با عربستان را حل نکنند، نمی‌توانند از این کشور محصولات لبنی بخرند. بنابراین باید این خلاء از جایی پر شود که به احتمال قوی، سرمایه‌گذاران قطری، ایران را برای این منظور انتخاب خواهند کرد.
 
 
نظر شما
ادامه