کد خبر: ۳۵۶۳۷
تعداد نظرات: ۵ نظر
سخنگوی جدید کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علی‌محمد شاعری» افزود: کمیسیون کشاورزی مجلس با طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت موافق نیست ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: ساختار هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تغییر کرده و سخنگوی جدید این کمیسیون معتقد است که ما نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های تولیدی در حوزه دامپزشکی استفاده کنیم. «دکتر علی محمد شاعری» می‌گوید که دولت باید بازارهای هدف را پیدا کرده، صنایع تبدیلی در این بخش را توسعه دهد و تولیدات داخل را رقابت‌پذیر کند. از نظر او ظرفیت صادرات فرامرزی در کشور به اندازه تولید داخل نیست و درواقع تناسبی بین ساختار صادراتی ما و تولید داخل وجود ندارد.

حکیم مهر: آقای دکتر، مهم‌ترین اولویت‌های کمیسیون کشاورزی با ترکیب جدید هیات مدیره چیست؟

در کل وظایف ما در حوزه‌های تقنینی، نظارتی و پیگیری مطالبات مردم طبقه‌بندی می‌شود. در حوزه تقنینی طرح‌ها و لوایح مهمی داریم که امسال آنها را مورد بررسی و تصویب قرار می‌دهیم.

حکیم مهر:‌ مثلا چه لوایحی؟

لایحه محیط‌بانان یکی از اولویت‌های ماست که از سوی دولت به مجلس ارجاع شده و در آینده نزدیک در دستور کار قرار می‌گیرد. همچنین لایحه حفاظت از منابع طبیعی کشور، طرح تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، طرح ساماندهی مدیریت روستا و بررسی موافقت‌نامه‌های همکاری بین ایران و کشورهای دیگر با تاکید بر کشورهای همسایه در جهت مبادلات فرامرزی از طرح‌ها و لوایح مهمی هستند که مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

حکیم مهر: برنامه‌های کمیسیون در حوزه دامپزشکی شامل چه مواردی است؟

اولویت اصلی کمیسیون در بررسی مسائل حوزه دامپزشکی، تاکید بر ارائه لایحه از سوی دولت است. ما مشکلات زیادی در بخش دامپزشکی و در حوزه تولید فراورده‌های دامی داریم که باید از سوی دولت و به شکل لایحه‌ای که دولت تعهدات خود را در آن تعریف می‌کند، مورد توجه قرار گیرد و ما نیز همکاری لازم را در این زمینه خواهیم کرد. مواردی مثل مقابله با بیماری‌های واگیردار و تنظیم بازار فراورده‌های دامی، ارائه مشوق‌های صادراتی، کتنرل واردات و حمایت از تولید داخل با توجه به ظرفیت‌هایی که در این بخش وجود دارد.

حکیم مهر: به نظر شما ما توانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های تولیدی در حوزه دامپزشکی استفاده کنیم؟

خیر. مثلاً در حال حاضر در بخش تولید مرغ، ظرفیت ما تولید ۳ میلیون تن است اما بیشتر از ۲ میلیون تن تولید نمی‌کنیم و نزدیک به یک میلیون تن ظرفیت خالی داریم. این ظرفیت خالی را تنها می‌توان با اقداماتی نظیر تنظیم بازار در حوزه صادرات و مشوق‌های صادراتی حل کرد. دولت باید بازارهای هدف را پیدا و صنایع تبدیلی در این بخش را توسعه دهد و تولیدات داخل را رقابت‌پذیر کند. بهره‌وری را افزایش دهد و تولیدات را به کشورهای هدف صادر کند.

ما در بخش مقابله با بیماری‌های واگیردار باید جدی‌تر ظاهر شویم. مثلا سال گذشته آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به یک اپیدمی تبدیل شده و بسیاری از استان‌های کشور را درگیر کرده بود؛ لازم بود وزارت جهاد کشاورزی لایحه‌ای را از طریق دولت تنظیم و در حوزه صادرات محصولات کشاورزی، مقابله و پیشگیری بیماری‌های واگیردار و ارائه خدمات مناسب و ارزان‌قیمت به دامداران به مجلس ارائه کند. موانع قانونی و اعتبارات مورد نیاز را در این لایحه پیش‌بینی کند و مجلس هم در این حوزه پیشگام شود و کمک کند.

حکیم مهر: در حوزه صادرات چطور؟ وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

زنجیرهای تولید در این بخش رشد بسیار خوبی در سال‌های اخیر کرده اما متاسفانه الان ظرفیت صادرات فرامرزی در کشور به اندازه تولید داخل نیست. درواقع تناسبی بین ساختار صادراتی ما و تولید داخل وجود ندارد، درحالی که در حوزه دام، در بسیاری از محصولات می‌توانیم صادر کننده باشیم. حتی می‌توانیم شرایط را به جایی برسانیم که در بخش‌هایی که هم‌اکنون واردات داریم، به خودکفایی برسیم. مثلا در بحث گوشت قرمز، هم‌اکنون فقط ۱۰ درصد به واردات اتکا داریم و به راحتی می‌توانیم این رقم را در داخل تولید کنیم و از واردات گوشت قرمز خارجی بی‌نیاز شویم.

هم‌اکنون ظرفیت تولید داخل ما در گوشت قرمز، یک و نیم میلیون تن است اما حدود ۸۵۰ هزار تن تولید می‌کنیم. اگر مواردی مانند صادرات محصولات دامی، کنترل واردات، حمایت از تولید داخل، اقدامات پیشگیرانه در جهت کنترل بیماری‌های واگیردار، تولید خوارک دام در داخل و اقداماتی نظیر تخصیص یارانه به خوراک دام با هدف کاهش هزینه تولید در بازار و رقابتی کردن تولید در بازارهای خارجی انجام شود، بسیاری از مشکلات ما مرتفع خواهد شد.

حکیم مهر: مساله بیمه محصولات کشاورزی چقدر اهمیت دارد؟

در این حوزه ما نیازمند این هستیم که یک بیمه کارآمد را در بخش کشاورزی به ویژه در بخش دام اعمال کنیم. بیمه محصولات کشاورزی در کشور ما ناکارآمد است و با یک رخداد غیر قابل پیش‌بینی، زحمات چند ماهه دامداران و کشاورزان یک شبه از بین می‌رود. وقتی پوشش بیمه‌ای مناسب وجود ندارد، تولید کننده نیز نقطه اتکایی برای تولید خود ندارد که در صورت ضرر و زیان بتواند آن هزینه‌ها را جبران کند. علاوه‌بر اینکه هزینه‌ها برای غرامت بسیار اندک است، همین هزینه اندک نیز در یک دوره زمانی بسیار طولانی پرداخت می‌شود. این اولویت‌ها در بخش کشاورزی را دولت باید در بخش مشوق‌های صادراتی، کنترل واردات و حمایت از تولید داخل در قالب لوایحی که به کمسیون کشاورزی ارجاع می‌دهد و ما هم طبق فوریت آنها را پیگیری می‌کنیم، انجام دهد.

حکیم مهر: موضع کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص برخی گمانه‌زنی‌های اخیر در مورد طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت، چیست؟

ما مجموعه فعالیت‌هایی را که در حوزه‌های مختلف کشاورزی و از مزرعه تا سفره صورت می‌گیرد، به صورت یکپارچه می‌بینم. لذا انتزاع این وظایف، انتقال آنها و خرد کردن آنها را مغایر اصل یکپارچگی در مدیریت می‌بینیم. لذا کمیسیون کشاورزی با این نظر موافق نیست.

 
 
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
مواردی از قبیل پرورش دام و طیور به امور دام مربوط میشود که ارتباطی با دامپزشکی ندارد و مواردی از قبیل تولید فرآورده های گوشتی و لبنی و ... دام به وزارت صنعت مربوط میشود . در صورتی که آن را به اسم دامپزشکی تمام میکنند یعنی اگر در روند تولیدات آنها بهبودی ایجاد شود فقط زحمت دامپزشکان که کارشان کنترل جهت حسن انجام تولید است را زیادتر کرده اند و هیچ کمکی برای بهبود وضعیت اقتصادی دامپزشکان انجام نشده است . متاسفانه دامپزشکی بین این گروهها به دام افتاده و اشخاصی که حتی در کمیسیون های مربوط هستند این را متوجه نیستند . این است که میگوییم ما باید وزارت مستقل داشته باشیم حتی وزارت بهداشت هم به درد ما ن میخورد چون اختلاف نظر زیادی داریم یکیش مثل ندادن شماره نظام پزشکی به دامپزشکان phd با بیس دامپزشکی . از جهتی خودشون رو مجاز میدانند در امور دامپزشکی دخیل کنند مثل جراحی اخیر روی اردک و ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
معلومه با انتقال به وزارت بهداشت موافق نیستن. ........................ ولی منافع ملی و سلامت مردم اهمیتش کمتره
محسن لواسانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۵
0
0
....... ما دامپزشکیم نه دام پرور ،حوزه ی کاری ما فقط دام نیست ...
دکتر کامیاب قیصربیگی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
سلام.کاش این نماینده.محترم‌ در مورد حوزه کاری دامپزشکی هم صحبت می کرد،که حداقل بفهمیم که این نظر دهنده و تصمیم گیرنده برای اینده جامعه دامپزشکی،چقدر با حرفه و وظایف ما اشناست؟ از امار تولیدش معلوم چقدر حرفه ما را می شناسد،امیدوارم امسال با تلاش همه دوستان در دولت دکتر روحانی سال استقلال سازمان دامپزشکی کشور باشد و یکبار برای همیشه این گره کور سلامت جا معه ما حل گردد.برای حل ابن مشکل ما به یک دکتر ظریف دامپزشک نیاز دارم.
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
0
0
متاسفم که این آقای محترم حتی وظایف دامپزشکی را هم نمیدونند ما مسئول افزایش تولید نیستیم عزیزم اون امور دام جهاده. کار ما سلامت و بهداشت دام و به تبع آن انسانه همینه که همه میگن باید دامپزشکی از جهاد جدا بشه ......................... خدا نجاتمان بدهد و اگر هم نشد صبرمان بدهد.
نظر شما
ادامه