کد خبر: ۳۵۶۴۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
 

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: این سازمان برای هیچ یک از مراکز توزیع و فروش شیر تحت عنوان شیر محلی مجوز صادر نکرده و فعالیت این مراکز به هیچ وجه مورد تایید نمی باشد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر نادر پرور» امروز پنجشنبه در نشست خبری مدیران کل منابع طبیعی و آبخیزداری، تعاون روستایی، شرکت غله و بازرگانی و شرکت های حمایتی که در محل جهاد کشاورزی کرمانشاه برگزار شد، گفت: متاسفانه مردم به اشتباه نسبت به شیری که در مراکز محلی عرضه می شود نظر و نگاه مثبت دارند.

وی ادامه گفت: این در حالی است روی شیر مراکز محلی و سنتی هیچ کار میکروب زدایی و آزمایش تشخیص بیماری مانند تب مالت نشده و ممکن است شیرهای آلوده پس فرستاده شده کارخانه های شیر و لبنیات باشد که مورد تایید دامپزشکی قرار نگرفته است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: از اردیبهشت امسال بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان در استان کنترل شده و ۱۶۵ میلیون تومان غرامت نیز به پرورش دهندگان طیور پرداخت شد.

پرور استان کرمانشاه را دارای پتاسیل مطلوب در زمینه دامپروری دانست و ابراز داشت: این استان به دلیل دارا بودن مراتع غنی، منابع آبی خوب نسبت به کشور، نژادهای دامی خوب یکی از استانهایی است که در زمینه دامپروری و شیلات حرف های بسیاری برای گفتن دارد که امید است با حمایت مسئولین بتوانیم در راستای حفظ و حراست از سرمایه های دامی و ارتقاء بهداشت عمومی قدم برداریم.

وی افزود: با توجه به اینکه این استان بیش از ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور بحران زده عراق دارد و در این بخش بیشتر یک تهدید است تا یک فرصت، باید با انجام اقدامات پیشگیرانه در مقابله با بیماری‌های واگیر دامی از ورود بیماری‌ها به کشور مبارزه کنیم.

پرور خاطر نشان کرد: در حوزه مقابله با بیماری‌های دامی با وجود تمام مشکلات مالی توفیقات مطلوبی کسب کردیم.

انجام ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نوبت واکسیناسیون رایگان

وی ادامه داد: در این راستا سال ۹۲ تعداد ۸ میلیون نوبت واکسیناسیون رایگان داشتیم که این رقم در سال گذشته به ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار نوبت رسیده است که ۳۰ درصد در این زمینه افزایش داشتیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه به کاهش ۴۰ درصدی مبتلایان انسانی به تب مالت طی سال گذشته اشاره کرد و بیان داشت: این مهم با انجام واکسیناسیون مستمر، همکاری دامداران، مبارزه با کشتار غیر مجاز و افزایش سطح اطلاعات عمومی مردم و فرهنگ سازی بهداشتی کسب شده است.

موردی از لمپی اسکین در استان طی امسال نداشته‌ایم

مدیر کل دامپزشکی استان کرمانشاه تصریح کرد: با پیشگیری هایی که از سال ۹۳ داشتیم یکی از بیماری های خطرناک به نام لمپی اسکین به طور کامل در استان کنترل شد و حتی یک مورد از این بیماری در سال ۹۶ مشاهده نشده است.

وی ادامه داد: بیماری تب برفکی یکی از بیماری هایی است که کل خاورمیانه را درگیر کرده است و در کشورهای سوریه، عراق، پاکستان و افعانستان بیشترین مورد از این بیماری به دلیل نا امن بودن این کشور ها دیده می شود.

پرور ادامه داد: متاسفانه تبعات این بیماری در ایران با بروز بیماری های دامی مشاهده می شود که در سال ۹۴ با حمایت هایی که انجام شد موفق شدیم بیناری تب مالت را در استان کنترل کنیم و در حال حاضر هیچگونه علامت بیماری در استان را نداشتیم.

افزایش ۶۰ درصدی واکسیناسیون بیماری نشخوارکنندگان کوچک در استان

وی بیماری سیاه زخم را یکی از مبانی بیوتروریسمی در دنیا معرفی کرد و یادآور شد: خوشبختانه طی چند سال گذشته کانون‌های ابتلای انسانی ما بسیار کم شده و در حال حاضر با هماهنگی وزارت بهداشت در ۳ شهرستان استان بحث واکسیناسیون هدفمند را انجام می دهیم و در بقیه شهرستان‌ها اقدامات پیشگیرانه و مراقب و پایش به صورت کاملا رایگان انجام می شود.

پرور از افزایش ۶۰ درصدی واکسیناسیون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک خبر داد.

وی خاطر نشان کرد: در مورد بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان که از اواسط آبانماه در کشور و از اواخر اسفند ماه در استان کرمانشاه شیوع پیدا می کند، ۱۹ کانون روستایی در استان را درگیر کرد که طی آن بیش از ۶ هزار قطعه طیور مبتلا را معدوم و بالغ بر ۱۶۵ میلیون تومان غرامت پرداخت کردیم و خوشبختانه از ابتدای اردیبهشت سال‌جاری بیماری به طور کامل کنترل شده است.

به گفته این مسئول یکی از کارهای شاخص که با همکاری بسیج سازندگی صورت گرفت واکسیناسیون رایگان ۴۶۰ هزارقطعه از طیور در مقابل بیماری نیوکاسل بوده است که با این کار از انتقال طیور بینار به واحد های صنعتی جلوگیری شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: تا قبل از سال ۹۲ هیچگونه صادرات دامی به کشورهای اطراف نداشتیم که خوشبختانه از سال ۹۳ تا پایان سال ۹۵ توانستیم ۷۰۰ هزار و ۳۷۲ راس دام نژاد سنجابی را به کشورهای خلیج فارس صادر کنیم و از این حیث جزو استان‌های پیشرو بودیم.

خارج شدن بیش از ۳۰۰ تن انواع فرآورده خام دامی از چرخه مصرف در استان

پرور افزود: متاسفانه به دلیل مشکلات پایان سال در بحث تنظیم بازار این صادرات قطع شده و هر زمان مجوز داده شود آمادگی کامل را برای این کار را داریم.

وی گفت: در سال ۹۲ تعداد ۵۷ هزار بازدید از مراکز عرضه و تولید فرآورده های خان دامی را داشتیم که این عدد در سال گذشته به بیش از ۹۶ هزار بازدید رسید و طی آن بیش از ۳۰۰ تن انواع فرآورده های خام دامی فاسد از زنجیره مصرف خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در بحث بیماری کریمه کنگو گفت: فعال کردن بحث پیش سرد در کشتارگاه‌ها در کنترل بیماری هایی چون کریمه کنگو و تب مالت می تواند بسیار موثر باشد.

وی خاطرنشان کرد: در این بیماری تنها یک کشته داشتیم و مرزهای استان نیز برای پیشگیری از این بیماری سمپاشی شده است.

پرور در خصوص گوشت های برزیلی موجود در بازار نیز گفت: ناظرانی بر تمام پروسه های کشتار نظارت دارند و این گوشت ها هیچگونه مشکلی ندارند و پس از ورود به کشور نظارت بهداشتی بر آنها صورت می گیرد و به فروشگاهها عرضه می‌شوند.

وی در پایان یکی از معضلات بسیار بزرگ را عدم اعتماد مردم به شیرهای پاستوریزه و روی آوردن آنها به سمت استفاده از شیرهای محلی دانست و گفت: این شیرها هیچگونه مجوزی ندارد و تحت نظارت ما نیست و توصیه می کنیم مردم از این شیرها استفاده نکنند.

پرور درباره کشتارگاه های غیرمجاز در سطح استان کرمانشاه گفت: سلامت مردم برای در اولویت و مهم تر از هر مساله دیگری است لذا با این کشتارگاه به کمک دادستانی استان با جدیت رخورد می شود.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
یک دامپزشک دامدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
0
0
ما متولیان بهداشت مواد خام دامی و بهداشت عمومی جامعه بایستی کمی وجدان داشته باشیم ، مقایسه کنیم بین شیر تولیدی کارخانجات و مراحل غیر مجاز
کارخانجات
۱. خریدن شیر لیتری نهصد تومان
۲. دادن پول با چهار ماه تاخیر
۳. اضافه کردن روغن پالم
٤. گرانی بیش از حد محصول
۵. اضافه کردن مواد نگهدارنده بیش از حد مجاز
۶. دادن پول مسول فنی دامپزشک با اکراه شدید و تهدید
مراکز غیر مجاز
۱. خرید شیر لیتر چهارصد تومان بیشتر(با این هزینه خوراک دام رایگان میفته برای دامدار)
۲. دادن پول نقد و سریع به دامدار
۳. عرضه محصولات با قیمت ارزانتر
۴. عدم وجود پالم و نگهدارنده
۵. بو و طعم طبیعی محصول
۶. رفع آلودگی میکروبی با آگاهی از جوشاندن شیر و یا تبدیل به ماست و رفع آلودگی با تولید اسید لاکتیک
۷. لذت و تفریح برای کدبانوی شهری که خودش ۱۰ لیتر شیر رو تبدیل به ماست و کره و دوغ میکنه
٨. لذت کدبانوی شهری (باسواد و آگاهی مناسب) از دادن محصولی ارگانیک به فرزندانش و بدون دغدغه مسایل آلودگی
صنعتی
من خودم دامپزشک و دامدارم و با احترام به آرمانهای سازمان دامپزشکی و عقل سلیم لبنیات صنعتی رو ترجیح میدم
فقط با این شرایط واقعا کفه ترازو به نفع مراکز عرضه غیرمجاز سنگینی میکنه، و بایستی ما هم کمی فشار بیاریم به جهاد کشاورزی وکارخانجات واسه حل کردن مشکلات
این معضل
جانماز آبکشان ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
0
0
.................... تو اون گوشت های آلوده به انگل شدید که وارد ...... متوجه نگران شدید شما به بهداشت مردم رو متوجه شدیم.تو ایران بزرگترها هر اشتباهی هر چند خیلی بزرگ رو انجام بدن صداش در نمی یاد یا مخفی می مونه یا با چند توجیه حل می شه می ره،وای به حال بدبختی که از بزرگان نباشه و اشتباه کوچکی مرتکب شده باشه.بیچاره می شه .......................................
نظر شما
ادامه