کد خبر: ۳۵۶۷۰
 

مدیرکل دامپزشکی همدان با بیان اینکه شیوع بیماری تب مالت در همدان صحت ندارد، گفت: همدان از دیرباز از جمله استانهای در معرض این بیماری بوده که با اقدامات به موقع میزان بروز آن سال گذشته کاهش محسوس ۳۶ درصدی نسبت به سال ۹۴ داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از تسنیم، «دکتر محمود رضا رسولی» با بیان اینکه همدان از دیرباز از جمله استانهایی بوده که بیماری تب مالت در آن گزارش می شده است، اظهار داشت: در همدان نیز این بیماری همچنان وجود دارد ولی شایع نشده است.

رسولی اعلام کرد: سال گذشته بیش از 140 درصد افزایش عملیات در حوزه واکسیناسیون تب مالت در همدان انجام گرفته است و بر اساس اعلام معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان میزان بروز تب مالت در انسان در سال 95 کاهش محسوس 36 درصدی نسبت به سال 94 در سطح استان همدان داشته است.

وی عنوان کرد: طبق جدول زمان‌بندی در دامپزشکی استان واکسیناسیون این بیماری در دام تزریق می‌شود و اثر آن با کاهش آمار مبتلایان به این بیماری در گزارشات مربوط به دانشگاه علوم پزشکی مشخص می‌شود.

رسولی با اشاره به عملیات خون‌گیری و توبرکولیناسیون علیه دو بیماری مهم سل و بروسلوز بیان کرد: خونگیری از دو هزار و 206 رأس گاو و گوساله انجام شده و همچنین در راستای مبارزه با سل گاوی نیز تعداد 9 هزار و 616 رأس دام تحت تست توبرکولین قرار گرفت.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان بیان کرد: بر اساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی استان همدان میزان بروز تب مالت در سال گذشته در همدان به میزان 47.52 درصد هزار نفر بوده که این رقم در سال 94 به میزان 70 درصد هزار نفر گزارش شده است و این نشان دهنده کاهش محسوس این بیماری در انسان است.

وی با بیان اینکه تب مالت یا بروسلوز یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک انسان و حیوان است که علایم بالینی آن در حیوانات بیشتر به صورت سقط جنین دیده می شود، گفت: این بیماری در انسان چهره‌های مختلفی دارد و ممکن است باعث ایجاد انواع مختلف اختلالات در اندام‌های حرکتی، دستگاه ادراری- تناسلی، سیستم قلبی- عروقی، عصبی، دستگاه گوارش سیستم تنفسی و سیستم ایمنی بدن شود.

رسولی با بیان اینکه بیماری تب مالت در دنیا مبتلا به است که تنها 17 کشور توانستند آن را ریشه کن کنند و مابقی کشورها به نوعی با آن درگیر هستند، گفت: در کشور ما نیز در استانهایی که عشایرپذیر هستند به ویژه استانهای غربی این مشکل وجود دارد و می‌توان گفت با اقدامات پیشگیرانه خوبی که در استان انجام گرفته در مدت 3 سال گذشته آمار مبتلایان انسان به تب مالت کاهش محسوسی داشته است.

مدیرکل دامپزشکی استان همدان رعایت بهداشت عمومی، پاستوریزاسیون شیر و مواد لبنی و خودداری از مصرف گوشت خام دام آلوده را مهم برشمرد و افزود: آموزش دامداران و واکسیناسیون دام‌ها از مهمترین راه‌های پیشگیری از بروز بیماری محسوب می‌شوند.

 
 
نظر شما
ادامه