کد خبر: ۳۵۷۰۱
تعداد نظرات: ۶ نظر
 

برای اصلاحات در دامپزشکی با چشم باز و در جهت منافع ملی حرکت کنیم

دکتر حسینعلی عرب

استاد دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

 

برای عملیاتی شدن هر طرح و ایده نویی بایستی اولاً از بعد ذهنی و عینی در جامعه قابل پذیرش باشد و ثانیاً با قوانین و مقررات و اسناد بالادستی هم خوانی داشته باشد. در ارتباط با موضوع انتقال دامپزشکی به وزارت بهداشت، یکی از اسناد بالادستی "نقشه  جامع  علمی  سلامت" است که در دبیرخانه شورایعالی انقلاب فرهنگی با مسئولیت آقای دکتر مخبر دزفولی دامپزشک تهیه شده و در سال 1389 به تصویب رسیده است. بنده دوبار به طور اجمالی نگاهی به این سند 89 صفحه ای انداختم ولی حتی یک بار اسمی از دامپزشکی در آن ندیدم. این سند تحت نظر و با هدایت و بسیاری از دست اندرکاران و مسئولین و متولیان اسبق، سابق و فعلی بهداشت و سلامت از جمله آقایان لاریجانی، ولایتی، پزشکیان، فاضل، فرهادی، دیناروند و.... تهیه شده و یکی از مکتوبات و سند مهمی است که بیان کننده دیدگاه و چشم انداز متولیان امر سلامت می باشد. در این سند وقتی از زیر ساخت ها و ارتباطات میان رشته ای سخن به میان می آید از حوزه هایی چون اقتصاد، مدیریت، علوم اجتماعی، علوم پایه نام برده می شود، اما دریغ از نام بردن از دامپزشکی حتی یک بار.

این مقدمه طولانی را به این دلیل بیان کردم که دوستان بدانند و فکر نکنند آن طرف فرش قرمزی پهن شده  و منتظر اسقبال گرم از شما هستند. نه عزیزان در ارتباط با این موضوع نه تنها شرایط عینی و عملی فراهم نیست حتی از نظر ذهنی هنوز این آمادگی در ذهن بسیاری از متولیان امور سلامت دیده نمی شود. از طرفی متأسفانه در کشور ما بسیاری از تصمیم گیری ها و اظهار نظر ها در سایه سنگین سیاست بازی و سیاست زدگی است. تعداد زیادی از متولیان امور دامپزشکی  در دوران سیاه 8 ساله احمدی نژاد که یا مجری سیاست ها و مصوبات شتابزده و غیرکارشناسی ایشان بوده و یا حداقل در برابر این اقدامات مخرب سکوت کرده بودند، امروز چهره عوض کرده و فریاد گسترش بی رویه دانشکده های دامپزشکی، اضافه بودن آنها و بیکاری دانش آموختگان را سر می دهند. بعضی از آنها در اوایل این دولت حتی مشوق انتقال دانشکده های دامپزشکی به پزشکی شده و بعضی از دانشگاه ها را تحریک به جمع آوری امضاء از دانشجویان و اساتید کرده بودندکه با پادرمیانی و پیگیری بعضی از همکاران، متوقف شد. این در حالی است که اگر به مصوبات آن دوره در خصوص گسترش بی رویه دانشکده ها و افزایش بی حد و حصر ظرفیت دانشجویان در وزارت علوم و دانشگاه آزاد مراجعه کنیم رد پا و یا امضای این افراد به خوبی دیده می شود. این افراد نه تنها مسئول نا بسامانی ها در دامپزشکی، بلکه بالاتر از آن با دست اندازی در وظایف و مسئولیت های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مسلوب الاختیار کردن مدیریت آموزش عالی و دانشگاه های کشور، سبب به هم ریختگی، نزول و سیر قهقرایی در آموزش عالی شده بودند.

بدین لحاظ از همکاران جوان و دانشجویان عزیز تقاضا دارم با تأمل و چشم باز به موضو عات مرتبط با حرفه ورود پیدا کنند و قبل از پشتیبانی و اعلام نظر در مورد هر طرحی به دیدگاه ها، نیت و عقبه افراد و جریانات دخیل در آن امر توجه کنند. ثانیاً در اعلام نظر و یا پشتیبانی از هر ایده و طرحی، منافع ملی و مصلحت کشور را در اولویت قرار دهند.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
1
دلیل دیده نشدن نقش دامپزشکان در سلامت کشور در اسناد بالادستی عدم حضور این رشته در وزارت خانه ی متولی سلامت هست. در ضمن تبدیل شدن دانشکده های دامپزشکی به پزشکی هم برای ما دامپزشکان خوب است. و از سیل فارغالتحصیلان بیکارمان میکاهد و حتی ضمینه ی تبادل با وزارت بهداشت هم هست
جعفر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
متن تان فاقد حتی یک استدلال حقوقی است ..........................
دکتر جواهری
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
0
0
آن هشت سال سیاه، یارانه داروهای دامی برداشته شد و در مسیر پیشگیری با کمک بخش خصوصی به واکسیناسیون دام های بیشتر پرداخته شد و تعرفه خدمات دامپزشکی که در هشت سال سفید قبل تکان نخورده بود سال بسال افزایش یافت ببینیم هشت سال شما چه رنگی میشود
.....................................
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
با سلام حضور دامپزشکی در جهاد کشاورزی باعث ضربه به این حرفه و بهداشت عمومی است. امیدوارم این رشته به جایگاه اصلی خود در وزارت بهداشت انتقال یابد.
محمدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
آقای دکتر عزیز بر اساس منافع ... کوتاه مدت خود بیش از این به حرفه دامپزشکی ضربه نزنید. شک نیست که حضور در وزارت جهاد کشاورزی ضربه به این حرفه و بهداشت عمومی است. امیدوارم این رشته به جایگاه اصلی خود در وزارت بهداشت انتقال یابد. آیا اگر دامپزشکی در وزارت بهداشت بود کسی به خود جرات می کرد با تصمیمات نادرست این چنین بهداشت عمومی را به خطر بیاندازد؟
حسن زاده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
دکتر عزیز فقط سیاسی نبین و بر اساس دلایل سیاسی عمل نکن! چرا یک استدلال علمی در صحبت های شما نمیبینیم. چرا اطلاعاتی می آورید که همه اش مجهول و مجعول است. دوست عزیز در مورد آموزش دامپزشکی باید گفت: تنها نگاهی به واحد های درسی دامپزشکی و رشته های پزشکی شباهت زیاد دروس را نشان میدهد و به راحتی متوجه می شوید که آیا آموزش دامپزشکی باید در وزارت علوم و در کنار رشته های فنی، هنر، ادبیات و یا الهیات و حقوق قرار گیرد یا در وزارت بهداشت و در کنار رشته های پزشکی.
اما در امور اجرایی باید گفت: آیا کارهای درمان و بهداشت به وزارت جهاد نزدیکتر است یا وزارت بهداشت؟ افراد و مسئولین کدام وزارت مفهوم بهداشت را بهتر می فهمند.
بیشتر به نظر می رسد منافع شخصی باعث شود این شباهت ها و تفاوت ها دیده نشود.
خدا عاقبت همگی را ختم به خیر کند.
نظر شما
ادامه