کد خبر: ۳۵۷۰۷
 

در جلسه ای که به منظور بررسی وضعیت صادرات مرغ استان در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی برگزار شد ابعاد مختلف چارچوب جدید بررسی تقاضای صادرات مرغ و آلایش طیور جهت اجرا به متقاضیان اعلام شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی، رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی استان با اعلام این خبر افزود: با توجه به اختلال پی آمده در روند صادرات مرغ و آلایش طیور به کشورهای افغانستان و عراق و پابرجا بودن موارد، این اختلال همچنان بر صادرات این فرآورده ها سایه افکنده است.

«دکتر مسعود ابراهیمی» اظهار داشت: طی بررسی های دقیق روند فعلی صادرات، با بررسی های کارشناسی به این نتیجه رسیدیم تا فرایند یادشده را کوتاه نموده و بررسی کیفی محصول صادراتی را از ابتدای زنجیره تولید بررسی نماییم.

وی گفت: بر این اساس، دستورالعمل جدیدی در استان بر مبنای دستورالعمل های سازمان دامپزشکی کشور و دستورالعمل های بین المللی از جمله مقررات تجزیه و تحلیل خطر و نقاط کنترل بحرانی(HACCP ) نوشته شده که طی این فرایند صادرکنندگان مرغ و آلایش دامی برای صادرات بایستی از محصولاتی استفاده کنند که از ابتدای زنجیره تولید با دستورالعمل های یادشده مطابقت داشته باشد و این مهم از طریق چک لیست تهیه شده توسط اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی دامپزشکی استان برآورده خواهد شد.

ابراهیمی گفت: به عنوان نمونه، در چک لیست تهیه شده به عنوان اولین مرحله از فرایند صادرات مرغ و آلایش طیور، سلامت گله مرغی هست که قرار است صادرات از آن انجام شود و به لحاظ بهداشتی و قرنطنیه ای بر اساس دستورالعمل های بهداشتی HACCP مورد ارزیابی قرار می گیرد و انجام این مرحله موجب می شود تا به جای کنترل محصول نهایی و صرف هزینه و وقت و دپوی تمامی محصول تا حصول نتیجه آزمایش، کیفیت محصول از نقطه ابتدایی زنجیره تولید مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در این روش و تهیه چک لیست، چند مسئله مورد تاکید قرار گرفته از جمله؛ بالابودن کیفیت محصول صادراتی از هر نظرکه طبیعتا باعث صادراتی پایدار می گردد و نه صادرات مقطعی که توسط افراد سودجو انجام می گردد و این که کلیه مستنداتی که نشان دهنده سلامت محموله می باشد ضمیمه می گردد که قابل ارائه به هر مرجع خارجی جهت دفاع ازسلامت محموله بوده و اینکه شرایط کشور مقصد در صورت اعلام دقیقا رعایت و مستندات آن ارائه می گردد و در صورت رعایت دقیق موارد فوق می توان نوید یک صادرات پایدار و همیشگی را داد.

دکتر جعفر عطارباشی، رییس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی استان نیز هر گونه اختلال در صادرات را به ضرر تمامی صادرکنندگان دانست و خواستار آن شد تا متقاضیان صادرات، ضمن رعایت اصول بهداشتی و ضوابط دامپزشکی از رقابت های ناسالم در کشورهای مقصد پرهیز نموده و نشان های (برندهای) سایر محصولات را تخریب نکنند.

وی یادآور شد: صادرات مرغ و آلایش آن فقط از کشتارگاه هایی صورت می گیرد که کد IR  را از سازمان دامپزشکی کشور اخذ کرده باشند.

رییس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان نیز در این جلسه ضمن استقبال از اجرای طرح یادشده خواستار آن شد تا صادرکنندگان در انتخاب گله های مرغ برای صادرات حتما از اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان و دامپزشکی استعلام های لازم را بگیرند.

«دکتر علی مظفری» با اظهار گلایه از برخی از مرغداران در جهت عدم رعایت موازین بهداشتی تولید مرغ، وجود چنین مرغداری هایی را تهدیدی جدی برای صنعت طیور استان دانست.

وی خواستار آن شد تا مجوز صادرات فقط به متقاضیانی داده شود که رعایت تمام ضوابط بهداشتی تولید و صادرات را دارند و یادآور شد؛ دراثر حضور برخی از افراد ناآگاه و عدم اجرای دستورالعمل های بهداشتی، رقابت های ناسالم و نیز ارائه محصولات با کیفیت، بازار آسیای میانه را از دست دادیم و ضروری است برای صادرات در صنعت طیور تدابیر سختگیرانه تری اعمال شود.

یادآور می گردد، در این جلسه رییس اتحادیه مرغداران مرغ گوشتی استان، صادرکنندگان مرغ و آلایش طیور و مسئولین ادارات فنی اداره کل دامپزشکی استان حضور داشتند.

 
نظر شما
ادامه