کد خبر: ۳۵۷۲۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

«جام جم» نوشت:

صحبت ها بر سر مجاز بودن یا نبودن خمیر مرغ در سوسیس و کالباس بین سه سازمان دامپزشکی، سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد بسیار ادامه پیدا کرد تا سرانجام این سه سازمان تصمیم گرفتند رضایت خود را در برابر استفاده از خمیر مرغ در مواد غذایی اعلام کنند .

اما در این میان مخالفت‌ها و انتقادهای زیادی از این اعلام رضایت شنیده شد. اصغر  سلیمی نماینده مردم سمیرم، درباره آزاد شدن استفاده از خمیر مرغ، گفت: این موضوع نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد زیرا استفاده از خمیر مرغ پس از کش و قوس فراوان ممنوع شد که علت آن عدم استفاده از گوش مرغ در تولید سوسیس و کالباس بود. واقعیت آن است که در حوزه تولید سوسیس و کالباس کارگاه های زیرزمینی زیادی وجود دارند که به دلیل عدم نظارت ها، این کارگاه ها همچنان فعالیت می کنند که حال با آزاد شدن استفاده خمیرمرغ، باز هم وضعیت به روال قبل باز خواهد گشت.

استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس به صلاح نیست

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: به نظر می رسد در وضعیت فعلی استفاده از خمیرمرغ در تولید سوسیس و کالباس به صلاح نیست زیرا ممکن است حوزه سلامت را با مشکل مواجه کند که بروز بیماری های گوارشی بخشی از مشکلات است. به نظر می رسد سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد و سازمان دامپزشکی باید تجدیدنظری نسبت به آزاد شدن استفاده از خمیرمرغ داشته باشند در غیر این صورت ممکن است سلامت افراد به خطر افتد.

در این رابطه «دکتر آزیتا حکمت دوست» متخصص تغذیه بالینی و عضو انستیتو تغذیه ای و صنایع کشور در خصوص خطرات مصرف خمیر مرغ در صنعت سوسیس و کالباس به جام جم آنلاین گفت: خمیر مرغ همان گوشت‌های مازادی است که پس از تمیز کردن مرغ، به استخوان‌های آن چسبیده است و به چرخه مصرف وارد می‌شود. خمیر مرغ ماده اصلی و پایه بسیاری از فرآورده‌های گوشتی کشور همچون سوسیس و کالباس است، خمیر مرغ همان گوشت مرغ است که با روش مکانیکی و به وسیله برخی از دستگاه بصورت مایع استخراج می‌شود.

وی در ادامه افزود: خمیر مرغ، چربی بالایی برای مصرف کنندگان دارد اما علتی که قبلا مصرف آن منع شده بود به دلیل بار میکروبی فراوانی‌ست که با آن همراه بود. خمیر مرغ در اصل گوشتی است که طی فرآیندی با استفاده از برخی از دستگاه‌ها تولید می‌شود. در این روش،‌ گوشت همراه با استخوان و تکه‌های ریز گوشت از استخوان جدا می‌شود اما علاوه بر تکه‌های گوشت، قسمت‌های دیگر بدن حیوان ازجمله مغز استخوان، پوست، عصب ها و رگ های خونی هم وارد خمیر می شود.

این متخصص تغذیه اظهار داشت: ماده تولید شده با این روش بسیار بی کیفیت است البته اگر این محصول در مراکز پایش مرغ به وسیله دستگاه‌های استاندار و تمیز و از گوشت خالص چسبیده به استخوان تهیه شود مشکلی را برای مصرف کنندگان به همراه ندارد اما سوالی که در اینجا بوجود می آید این است آیا نظارت‌ها به اندازه کافی دقیق هست تا از تخلفاتی که در قدیم صورت گرفته جلوگیری شود؟

اگر خمیر مرغ ناسالم و دارای میکروب باشد، می‌تواند منجر به زخم‌های بدخیم گوارشی معده شود!

به گفته حکمت دوست، به هر حال سوسیس و کالباس گوشت‌های فراوری شده و دارای مواد نگه دارنده فراوانی هستند. برای اینکه از زمان تولید تا زمان مصرف سوسیس و کالباس از ایجاد فساد جلوگیری شود از مواد نگهدارنده استفاده می‌کنند مواد نگهدارنده مثل نمک طعام، نیترات و نیتریت است. حال اگر در این میان خمیر مرغ که پایه اصلی تهیه این مواد غذایی است ناسالم و دارای میکروب باشد می‌تواند به زخم‌های بدخیم گوارشی معده منجر شود.

این متخصص توصیه کرد: افراد بهتر است از این دسته از خوراکی را از وعده های غذایی خود حذف کنند و تا حدممکن مصرف آن را محدود کنند چرا که ممکن است به تدریج درگیر انواع سرطان ها، فشار خون بالا، پیری زودرس پوست، بیماری های قلبی و عروقی شوند.

اما در پایان طی کش مکش‌ها و انتقادات فراوان به وزارت بهداشت، رسول دیناروند در رابطه با آزاد شدن خمیر مرغ در صنعت سوسیس و کالباس بیان کرد: طبق توافق سازمان غذا و دارو، سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد، تنها شرکت های تولید کننده سوسیس و کالباس که خود دارای دستگاه جداکننده مکانیکی گوشت مرغ هستند، مجازند از این خط برای جدا کردن گوشت مرغ از قطعات استخوان استفاده کنند، تا گوشت مرغ را برای تولید فرآورده‌های سوسیس و کالباس خود به کار برند .

بنابر گزارش وبدا، وی متذکر شد: چنانچه این دستگاه به شکل غیر معمول استفاده شده و تنظیمات درجه در سرعت و شدت جداسازی گوشت، تغییر کند، امکان دارد قطعات غیرگوشتی از جمله استخوان نیز خرد شده و مخلوط شود. بنابراین با استفاده از خمیر مرغ مخالفت کردیم و هنوز هم مخالف هستیم؛ چراکه امکان سنجیدن صحت و سلامت آن وجود ندارد .

همان طور که می‌دانیم، خمیر مرغ در حال حاضر معمولاً از ضایعاتی مانند امحا و احشا، سنگدان و پوست مرغ به دست می‌آید و مغازه‌های مرغ فروشی یا مراکز پاک‌کننده مرغ این ضایعات را با قیمت بسیار اندک به تولید‌کنندگان سوسیس و کالباس می‌فروشند. اما آیا کنترل و نظارت‌های این سازمان‌ها که عهدار سلامت مردم هستند به اندازه کافی صورت می‌گیرد؟ آیا وزارت بهداشت که متولی سلامت مردم کشور است با گستردگی این مرغ فروشی ها نظارت‌های دقیقی را انجام می‌دهد؟

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
0
ایشان فکر می کنند مرغ در شرایط استریلیزه کشتار می شود.یک شب تشریف ببرند کشتارگاه گیاهخوار می شوند
نظر شما
ادامه