کد خبر: ۳۵۷۴۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

بیماری تب مالت در مناطق مرکزی، غربی، شمال غربی و شمال شرقی کشور شایع تر است، خوشبختانه در سال جاری موارد ابتلا به این بیماری رو به کاهش بوده است. هرچند این کاهش سیر آهسته ای دارد، اما ارزشمند است. چراکه نشان دهنده این است که فعالیت های مشترک بین وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی و حمایت استانداری ها و فرمانداری ها اثربخش بوده و توانسته در کنترل این بیماری موثر واقع شود .

به گزارش حکیم مهر به نقل از وبدا، «دکتر محمدمهدی گویا» رئیس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت، درخصوص بیماری تب مالت گفت: تب مالت یک بیماری میکروبی مزمن آزاردهنده است که ممکن است، مدت های طولانی ادامه داشته و با درمان طولانی مدت بهبود پیدا کند.

رییس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: بیماری اشکال گوناکون دارد که گاهی تشخیص را سخت تر کرده و ممکن است، عوارض نسبتا جدی در انسان ایجاد کند.

دکتر گویا افزود: تب، درد مفاصل، کمردرد، عرق ریزش شبانه و درگیری مغز و کلیه و قلب در اثر این بیماری مشاهده می شود که گاهی درمان را پیچیده و طولانی می کند.

وی گفت: بیماری از طریق تماس با دام به خصوص در افرادی که دام را در کنار منازل خود نگهداری می کنند، یا افرادی که به کار ذبح دام اشتغال داشته و یا افرادی که محصولات دامی را استفاده می کنند، منتقل می شود. مثلا لبنیات تازه دام که به صورت غیر بهداشتی تهیه می شود، خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت، با بیان اینکه بیماری تب مالت از انسان به انسان منتقل نمی شود، اضافه کرد: این بیماری از دام به انسان به صورت مستقیم در اثر تماس نزدیک با دام منتقل می شود. شیوه انتقال غیرمستقیم نیز از طریق محصولات و فرآورده های دامی به انسان منتقل می شود.

دکتر گویا خاطرنشان کرد: چنانچه نکات بهداشتی در هنگام نگهداری دام رعایت شود و محصولات دامی بهداشتی و پاستوریزه مصرف شود، احتمال ابتلا به بیماری بسیار کم خواهد شد.

وی با بیان این که این بیماری در مناطق مرکزی، غربی، شمال غربی و شمال شرقی کشور شایع تر است، گفت: خوشبختانه در سال جاری موارد ابتلا به این بیماری رو به کاهش بوده است. هرچند این کاهش سیر آهسته ای دارد، اما ارزشمند است. چراکه نشان دهنده این است که فعالیت های مشترک بین وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی و سازمان دامپزشکی و حمایت استانداری ها و فرمانداری ها اثربخش بوده و توانسته در کنترل این بیماری موثر واقع شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت گفت: از جمله استان هایی که در زمینه کنترل بیماری موفق عمل کردند، استان های کرمانشاه و همدان را می توان نام برد.

دکتر گویا درخصوص آمار سال های گذشته تب مالت گفت: در سال ۹۳ تعداد ۲۰ هزار نفر به بیماری مزمن تب مالت مبتلا شدند، در سال ۹۴ نیز ۱۹ هزار و ۴۰۰ نفر و در سال ۹۵ تعداد ۱۴ هزار و ۹۷۰ نفر به این بیماری مبتلا شدند که با تامل در این آمارها، روند کاهشی نسبتا چشمگیری مشاهده می شود و برآورد می شود، امسال موارد ابتلا کمتر از سال گذشته باشد.

وی به برنامه آموزشی وزارت بهداشت برای اطلاع رسانی در زمینه این بیماری اشاره کرد و گفت: وزارت بهداشت از سه سال پیش، یک برنامه آموزش اطلاع رسانی وسیع با روش مدرن آموزشی برای مردم عادی جامعه به همین منظور به اجرا گذاشته است. این مدل  SHEP نام دارد. این مدل روش آموزشی است که ماموران بهداشتی به مردم و به خصوص دانش آموزان و جوانان آموزش می دهند.

دکتر گویا در پایان افزود: تجربه سه سال اخیر، نشان داده که این روش آموزشی به خصوص در تغییر رفتار مردم در روستاها و مناطقی که با دام سروکار دارند ، موفق واقع شده است. روش آموزشی مذکور، شامل روش های جدید نگهداری دام، بهسازی آغل ها، نحوه شیر دوشیدن بهداشتی و نحوه ذبح بهداشتی دام می شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
دامی نمانده که تب مالت افزایش یابد جمعیت دام کسور به نصف ده سال قبل رسیده
نظر شما
ادامه