کد خبر: ۳۵۷۴۸
 

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سقز گفت: همیاران و دوستداران محیط زیست در این شهرستان با اطلاع رسانی؛ میش وحشی بیمار را از مرگ نجات دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «رسول حاجی اسماعیلی» افزود: یک راس میش وحشی بر اثر زایمان، دچار عفونت شدید شده و در اراضی روستای 'پیریونس' زمین گیر شده بود که همیاران و دوستداران محیط زیست این موضوع را به ماموران اجرایی این اداره اطلاع دادند .

وی با اشاره با اعزام ماموران این اداره به محل اظهار کرد: ماموران؛ حیوان بیمار را به اداره محیط زیست سقز منتقل کرده و پس از هماهنگی با دامپزشکی سقز و معاینه توسط دامپزشک معالج، بیماری میش مذکور عفونت شدید ناشی از زایمان سخت و سقط جنین تشخیص داده شد .

حاجی اسماعیلی افزود: مراحل درمان و مداوای میش مذکور در حال انجام است و پس از بهبودی جسمانی و آمادگی برای بازگشت به طبیعت، در زیستگاه مناسب رهاسازی خواهد شد .

وی با قدردانی از همیاران محیط زیست این شهرستان گفت: شهروندان در صورت مشاهده حیوانات وحشی بیمار از نزدیک شدن به آنها و دلسوزی های خودسرانه خودداری کنند و در اولین فرصت موضوع را با شماره 3622766 به محیط زیست این شهرستان اطلاع دهند .

به گفته وی برخی بیماری ها بین انسان و دام مشترک بوده و احتمال دارد در صورت تماس با حیوان بیمار، بیماری به فرد نیز منتقل شود .

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سقز گفت: منطقه حفاظت شده عبدالرزاق سقز بیش از 40 هزار هکتار مساحت دارد و در آن انواع حیوانات از جمله قوچ و میش و انواع پرندگان بومی و مهاجر زیست می کند .

قوچ ها و میش ها به صورت اجتماعی زندگی می کنند و روزگرد هستند، اما گاهی شب ها نیز به چرا می پردازند. معمولاً میش ها، بره ها و نرهای جوان با هم و جدا از گله قوچ های مسن مشاهده می شوند .

حس بویایی و بینایی بسیار قوی دارند و در مواقع خطر صدای فیش مانندی سر می دهند و با سرعت زیاد در تپه و ماهورها فرار کرده و از علوفه و بوته و برگ درختان تغذیه می کنند .

دوره آبستنی میش ها در حدود 165 روز است و معمولاً یک تا 2 بره می زایند، بره ها پس از 2 روز به دنبال مادر دیده می شوند، حدود چهار ماه شیر می خورند و در 1.5 سالگی به سن بلوغ می رسند . طول عمر آنها گاهی به 14 سال می رسد .

شهرستان سقز در 200 کیلومتری سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است .

 
 
نظر شما
ادامه