کد خبر: ۳۵۷۵۱
تعداد نظرات: ۱۸ نظر
نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر محمدحسین قربانی» افزود: با در نظر گرفتن همه جوانب، باور کارشناسی ما این است که سازمان دامپزشکی باید در مجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد ...
 

حکیم مهر - در روزهای اخیر انتقادها به عملکرد وزارت جهاد کشاورزی در زمینه تولیت سازمان دامپزشکی کشور بالا گرفته است. نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی معتقد است نباید سازمانی که در امر تامین مواد غذایی و سلامت مردم مسئولیت دارد، در اختیار وزارتخانه‌ای باشد که از حوزه سلامت بی‌خبر بوده و فاقد نیروی کارشناس و متخصص است. «دکتر محمدحسین قربانی» ضمن انتقاد از اینکه وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی نظارت خوبی در زمینه دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو ندارند، از این گلایه‌مند است که چرا هر یک از کمیسیون‌های تخصصی مجلس، ساز خود را می‌زنند؟

حکیم مهر: آقای دکتر، شما با طرح انتقال سازمان دامپزشکی از وزارت جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت موافقید؟

در کل بنده دلبستگی زیادی نسبت به این مساله ندارم که یک سازمان مثل سازمان دامپزشکی متمرکز در وزارتخانه‌هایی چون بهداشت یا کشاورزی باشد. اما آنچه هم‌اکنون موجبات ابهام بوده و مشکلات و گرفتاری‌های زیادی را در حوزه دامپزشکی ایجاد می‌کند، بحث بیماری‌ها و سلامت دام‌ است. بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب کریمه کنگو یا تب برفکی، تلفات زیادی از دام می‌گیرند.

امروز امکانات زیادی در زمینه تولید علم،‌ تولید داروها و فعالیت موسساتی چون پاستور در مجموعه وزارت بهداشت متمرکز است. از طرفی سلامت محصولات دامی از جمله گوشت دقیقا به بعضی از سازمان‌های ذیربط وزارت بهداشت، سازمان غذا و دارو و تا حدودی استاندارد مرتبط است. با در نظر گرفتن همه جوانب، باور کارشناسی ما این است که سازمان دامپزشکی باید در مجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد تا بتواند فعالیت‌های کارشناسی و ارائه خدمت را بهبود بخشد. این درست نیست سازمانی که تقریبا در امر تامین مواد غذایی و سلامت مردم مسئولیت دارد، در اختیار وزارتخانه‌ای باشد که از حوزه سلامت بی‌خبر بوده و فاقد نیروی کارشناس و متخصص است. از این منظر باور داریم اگر سازمان دامپزشکی در مجموعه وزارت بهداشت قرار گیرد، راحت‌تر و بهتر می‌تواند در حوزه سلامت و تامین منابع مورد نیاز کشور ارائه خدمت کند.

حکیم مهر: به نکته خوبی در خصوص بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان اشاره کردید. اگر سازمان دامپزشکی زیر چتر وزارت بهداشت قرار گیرد، تعاملات جدید می‌تواند در جهت کنترل بهتر این بیماری‌ها باشد؟

باور ما این است که کنترل بهتری در این زمینه صورت می‌گیرد. کمااینکه امکانات و ابزارهای موجود در مجموعه وزارت بهداشت بهتر می‌تواند اهداف درمانی، پیشگیری، تولید علم و تولید داروهای دامی و انسانی را محقق کند. در کل با این جابه‌جایی، سیاست‌گذاری ارتقا می‌یابد و فعالیت‌های مورد نیاز نیز بهتر انجام می‌شود.

حکیم مهر: آقای دکتر، یکی از نگرانی‌ها در بحث اعتبارات سازمان دامپزشکی است. با وجود مضیقه‌های مالی وزارت بهداشت، آیا انتقال سازمان، ضربه‌ای به بودجه‌های آن نمی‌زند؟

خیر. این انتقال هرگز تهدیدی برای بودجه سازمان دامپزشکی نخواهد بود. درست است که سازمان در مجموعه یک وزارتخانه قرار می‌گیرد، اما بودجه هریک از سازمان‌ها و مراکز تحقیقاتی و علمی زیر مجموعه وزارت بهداشت ردیف جداگانه‌ای دارد. کمااینکه جابه‌جایی ردیف بودجه می‌تواند جرم و خلاف باشد و لذا قطعا چنین چیزی رخ نخواهد داد. درست است که وزارت بهداشت در حوزه منابع بیمه‌ای با مشکلات زیادی مواجه است، اما دلیل نمی‌شود که مثلا منابع حوزه عمران در حوزه بیمه صرف یا منابع حوزه پژوهش در زمینه امور جاری هزینه شود. ردیف‌های بودجه‌ای در هر سال در کمیسیون تلفیق و نهایتاً صحن علنی تصویب می‌شود و ردیف و جایگاه خود هزینه خواهد شد.

حکیم مهر: یکی از اتفاقات مبارک برای پزشکان، بازنگری اساسی در کتاب کالیفرنیا بود که آرزوی دیرینه برخی رشته‌ها در زمینه افزایش تعرفه‌ها را جامه عمل پوشاند. آیا دامپزشکان هم می‌توانند امیدوار به اتفاق مشابه بعد از انتقال سازمان باشند؟

این یک فرایند است که مراحل خاص خود را دارد و اگر اتفاق بیفتد، بسیاری از مشکلات دامپزشکان را مرتفع می‌کند. قطعا با سیاستگذاری‌هایی که وزارت بهداشت دارد، می‌توان در این زمینه تجدیدنظر کرد تا تعرفه‌های دامپزشکی هم متناسب با شرایط روز و شرایط تورم باشد.

حکیم مهر:‌ در حال حاضر تعامل کمیسیون‌های بهداشت و کشاورزی در زمینه نظارت بر بهداشت مواد غذایی به چه شکل است؟

هریک از کمیسیون‌ها وظایف خود را انجام می‌دهند. تعاملی که ما در کمیسیون بهداشت می‌توانیم در زمینه دامپزشکی با کمیسیون کشاورزی داشته باشیم، بحث سلامت محصولات دامی و تامین درمان و داروهای مورد نیاز است که روند کنونی آن بسیار کند است. تعاملی که در حوزه قانونگذاری نیاز است، وجود دارد اما هر یک از کمیسیون‌های تخصصی ساز خود را می‌زنند و این یک واقعیت است.

حکیم مهر: آقای دکتر، در ابتدای صحبت به بحث تب کریمه کنگو اشاره کردید. ارزیابی شما از وضعیت کنونی این بیماری در کشور چیست؟

متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی و کمیسیون کشاورزی نظارت خوبی در زمینه دامپزشکی برای کنترل بیماری‌های مشترک از جمله تب کریمه کنگو ندارند. بنده حتی یک گزارش جامع در این خصوص ندیدم و هر چه بوده از تلاش و کوشش دوستان دامپزشک ما بوده است. خیلی از گزارش‌ها در این خصوص رسانه‌ای نشد و قطعا آمار و ارقام به مراتب بیشتر از این است که از سوی وزارت بهداشت ارائه شده است. اما آنچه که ما را نگران می‌کند، شیوع این بیماری و افزایش آن است. گزارش‌های ما حاکی از این است که این بیماری در بسیاری از مراکز باعث تلف شدن تعداد بالای دام‌ها شده است. دام‌ها سرمایه ملی ما هستند، لذا این اتفاقات باعث هزینه اجتماعی برای کشور می‌شود.

شعار پیشگیری بهتر از درمان است که در افکار عمومی هم نهادینه شده، الزاماً فقط برای بیماری‌های انسان نیست و در همه حوزه‌ها از جمله دامپزشکی نیز صادق است. دامداری یکی از اشتغال‌های مولد جامعه است. لذا باید سیاست‌گذاری، نظارت و تامین بسیاری از موارد مورد نیاز برای دامداری‌های کشور که ایجاد اشتغال می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد. بحث تامین گوشت و پروتئین کشور مورد توجه است لذا کنترل بیماری‌ها باید در اولویت قرار گیرد و زمان بیشتری برای آنها اختصاص دهیم. نه اینکه منتظر بمانیم تا چند نفر مبتلا شوند و هزینه انسانی و تلفات انسانی رخ دهد، بعد رسانه‌ها خبر آن را منتشر کنند و جار و جنجال و حساسیت ایجاد کنند.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 
 
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۱
0
3
بالاخره یه آدم عاقل تو این سیستم پیدا شد.کم کم داشتم ناامید می شدم.ایران رو چند چیز کلا بهم زده.یکی حسادت،دوم منفعت شخصی گرایی،سوم نادان رییس عاقل-هر وقت به پیشرفت دیگران احسنت گفتید بدانید که حسود نیستید و مثبت اندیش هستید-هر وقت که بچه دیگران را مثل بچه خود دانستید بدایند منفعت شخصی گرا نیستید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
2
به امید رهایی از زندان جهاد کشاورزی ها و قدم نهادن در سرزمین بهداشت و سلامت
Maryam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
1
به نظر من برای وزارت کشاورزی زیر نظر داشتن همون علوم دام مربوط به تغذیه دام و...کافی است و مسئولیت امور دامپزشکی مهم تر از این حرفاس که بخواد نادیده گرفته بشه و باید بیشتر از اینا مردم عزیز از وظایف سنگین دامپزشکی که ربطی به کشاورزی نداره باخبر باشن و درست و کامل اطلاع رسانی بشه که دامپزشکان عزیز بیشتر از اونیکه به فکر بقیه برسه همه جوره در همه ابعاد از جمله سلامت بشر (کنترل تب کریمه ،آنفولانزا ، تب مالت و.....) دارن خدمت میکنن و برای کنترل بیشتر این بیماریها باید یک تصمیم اساسی گرفت...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
ای کاش حداقل زحمت یه سرچ رو می کشید . آخه کدوم رفرنسی گفته این بیماری باعث تلفات در دام میشه!!!! این بیماری بیشتر در پزشکی مطرحه تا در دامپزشکی.....
دامپزشک
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
باید هرچه زود تر انتقال دامپزشکی از جهاد کشاورزی به وزارت بهداشت انجام بشه وگرنه خدای ناکرده باید منتظر شیوع بیماری های مشترکی مثل سل ،تب مالت، تب کریمه و آنفولانزاو....و نهایتا بیماری همسر و فرزند خود نماینده های مجلس باشیم و در انصورت به ناچار و اجبارا باید شاهد انجام این انتقال باشیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
انتقال سازمان دامپزشكي فرقي براي مردم و بهره برداران و كأركنان ندارد، سازمان از درون دچار مشكل ............. شده و نياز به بازسازي ساختار دارد.
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
پس برادران جهادگر بیکار میشوندکه
دکتر سلطانی منش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
دکتر قربانی عزیز چشم هزاران دامپزشک دلسوز به این حرکت بسیار مثبت و ماندگار شماست. قطعا تاریخ سلامت کشور از شما به نیکی یاد خواهد کرد. نمیگذاریم اقلیتی از مدیران وزارت جهاد منفعت شخصی خودشان را بر سر جان هزاران ایرانی معامله کنند.
واکسیناتور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۱
0
0
ما کارکنان دامپزشکی گفتنی ها رو گفتیم و اگر نمایندگان مایلند ما زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی باشیم عیبی ن اره و منتظر حضور شاربن و د ب مالت و سل و ده ها بیماری مشترک در جامعه باشند......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
تبدیل دامپزشکی به معاون در وزارت بهداشت یعنی فاتحه دامپزشکی خونده است. تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری مشترک نیست بلکه حیوانات ناقل هستن و بیمار نیستن پس چون در انسان بیماری زاست بهداشت باید کنترل کنه
وضعیت مسئولین فنی تحت نظر بهداشت بسیار وخیمتر از مسئولین فنی دامپزشکی است.
تخلفات حوزه بهداشت خیلی بیشتر روغن پالم،شیر،آبلیمو،آبمعدنی و.... که رو شد و وزرات بهداشت هم کاری نکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
در خصوص تعرفه در حال حضر که بسیار پائیناست ،دامداران از پرداخت آن خودداری می کنند اگر باز هم بالا برود توان پرداخت دارندنظام دامپزشکی مسئول تعرفه است نه سازماندامپزشکی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
البته گندم ،میوه و غیره هم ارتباط بیشتری با سلامت مردم داره و باقی مانده سموم داره بیداد می کنه پس باید وزارت جهاد همتعطیل بشه وبر زیر نظر بهداشت
چون سلامت روانی دانش آموزان هم در ایندشون تاثیر دارواخیرا بهداشت در این زمینه هم فعال شده البته در حد بروشور مثل همیشه بهتر اموزش پرورش هم بره زیر نظر بهداشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۲
0
0
درست نیست که سازمان دامپزشکی زیر نظر وزارتی قرار بگیره که دارای اختلاف طبقاتی زیادی بین پزشک و سایر گروه ها هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
سازمان بازرسی پیگیری فرماید قیمت گوشت کاهش یابد بالاخره با کاهش هزینه های واردکنندگان میتوانند قامت راست کنند
دامپزشک
|
-
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
با انتقال دامپزشکی بیشتر مشکلات دامپزشکها حل میشه ممنون دکتر قربانی عزیز
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۳
0
0
اهم فعایت های دامپزشکی کنترل بیماریهای دامی است یعنی رسالت دامپزشکی این است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
دوست عزیز یکی از وظایف دامپزشکی کنترل بیماریهای دامی است. یکی دیگرش کنترل بیماریهای مشترکه. وظیفه بعدیش نظارت بر سلامت و امنیت غذایی هست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۴
0
0
دوست گرامی بیماری مشترک یعنی در دام هم بیمازی زاست و هدف اولیه کنترل بیماری در دام است،سپس جنبه کنترل ان در انسان ،در خصوص امنیت غذایی لزومی ندارد که زیر نظر وزارت بهداشت بود ،این وزارت خانه هم اکنون هم در این بحث بسیار مشکل دارد و با بایکوت کردن اخبار از انتشار بسیاری از اخبار این زمینه جلوکیری می کند،چند تا از نمونه اب معدنی با بار میکروبی،لبنیات سنتی،روغن پالم، ابلیمو،روغن پالم ،قلیان سراها ،....... لطف کنید امروز در یخچال رو باز کنید و تاریخ تولید و انقضا شیر رو بخونید بر روی شیر پاستوریزه بین ۵تا۱۰روز انقضا ذکر شد به جای سه روز
همانطور که مستحضرید شیر سریعا فاسد میشه تا حالا پرسیدی چرا برخی شیرهای پاستوریزه با اینکه در دمای محیط قرار میگیرند چند روز هیچ تغییری نمیکنن،وضعیت ذمسئولین فنی و بهداشتی در منطقه وزارت بهداشت بسیار نابسامان است نمونه ان کارخانه های سوسیس کالباس
نظر شما
ادامه