کد خبر: ۳۵۷۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، تفرش، هرمزگان، کرمان، خوزستان و اردبیل

 

مرحله دوم طرح فراگیر واکسیناسیون تب برفکی در خراسان رضوی آغازشد

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی آغاز مرحله دوم واکسیناسیون دام های استان علیه  بیماری تب برفکی در سال جاری را از صبح روز گذشته اعلام کرد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این مطلب افزود: رویکرد این مجموعه در این مرحله همانند مراحل قبلی، بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای کنترل و پیش گیری این بیماری است  و مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشورکلیه دام های سنگین و بخشی از دام های سبک استان تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

 دکتر علی اصغر طوسی سعیدی اظهار داشت: از نکات بارز مطرح شده در این دستورالعمل تاکید سازمان دامپزشکی کشور بر ممنوعیت صدور هرگونه مجوز از سوی شبکه های دامپزشکی مبنی بر جابجایی و نقل و انتقال دام ها می باشد و در این خصوص خاطرنشان شده، حمل و نقل دام ها فقط به مقصد کشتارگاه های دام امکان پذیر می باشد.وی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: مدت زمان اجرای طرح مذکور، 30 روز بوده و لازم است کلیه اقدامات گزارش دهی برای پوشش ایمنی بهتر از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی (GIS) ثبت گردد.دکتر طوسی با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی،‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان تاکید نمود با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزند و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر کنند.وی افزود: شستشوی روزانه لباس های  افراد مایه کوب قبل و بعد از انجام کار در مراکز دامپزشکی و دامداری ها و نیز تمیز کردن و ضدعفونی کردن  چکمه ها پس از اتمام مراحل مایه کوبی و بازدیدهای روزانه بعد از خروج از هر دامداری به طور کامل با برس و سود 2 درصد از موارد لازم الاجرا می باشد.

دکتر طوسی سعیدی یادآور شد: مطابق بخشنامه سازمان دامپزشکی کشور، کارشناسان دامپزشکی موظفند تا در صورت مشاهده علائم بالینی تب برفکی، موضوع را در اسرع وقت به شبکه دامپزشکی اعلام و پس از نمونه برداری ضمن رعایت کامل نکات بهداشتی ذکر شده به دامداری دیگری مراجعه نکنند.وی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ  از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح جاده های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

------------------------------------------

 

رییس شبکه دامپزشکی تفرش: باید جلوی سودهای کلان واسطه‌ها گرفته شود

 

رییس شبکه دامپزشکی تفرش با اشاره به سودهای کلان دلالان در تولید گوشت قرمز تاکید کرد: به ‌رغم تحمل زحمت فراوان دامداران، سودهای کلان به هنگام عرضه محصول نهایی به بازار، نصیب دلالان می‌شود.

محمد شرفلو با اشاره به نقش دلال‌ها و واسطه‌ها در نرخ گوشت قرمز اظهار کرد: دخیل بودن عوامل متعدد در تولید منجر به کوتاهی دست تولید کننده درعرضه محصول نهایی به بازار می‌شود.

وی نبود حمایت کامل و کافی از تولید کنندگان را یکی از عوامل موثر در حضور دلالان در افزایش قیمت‌ها دانست و افزود: به منزله خصوصی سازی و کوتاهی تصدی‌گری دولتی در امور و ‌هم‌چنین کم‌رنگ بودن نقش تشکل‌های خصوصی در حمایت از دامداران و تولیدکنندگان دام‌وطیور، فضای یکه‌تازی دلالان گسترده‌تر شده است.

شرفلو با اشاره به اینکه تولیدکننده سود چندانی نمی‌برد، تصریح کرد: دلال و واسطه بدون هیچ‌گونه مسوولیتی، سودهای کلان و گزافی را از آن خود می‌سازد از اینرو عدم اعمال حساب و کتاب‌های قانونی روی درآمد این واسطه‌ها، منجر به شکل‌گیری تورم در جامعه خواهد شد.

وی نبود دام لاغر به منزله پرواربندی وهم‌چنین حجم نابرابر علوفه مورد نیاز دام در خود شهرستان را از جمله مشکلات دامپزشکی در شهرستان تفرش بیان کرد و گفت: نبود میدان دام به منزله خرید و فروش دام زنده، دامداران شهرستان را با مشکلات عدیده‌ای روبرو ساخته است.

شرفلو در این راستا ادامه داد: نبود میدان دام نه‌تنها دامدار را با مشکلاتی ربرو می‌سازد بلکه دامپزشکی را در راستی نظارت بهداشتی و کنترل براماکن عرضه دامی با مشکل روبرو می‌سازد از این رو از مسئولان استانی انتظار می‌رود در این راستا چاره اندیشی‌ کنند.

وی با بیان اینکه در هیچ نقطه‌ای از استان، کشتارگاه صنتعی دام وجود ندارد، اظهار کرد: علی‌رغم وجود کشتارگاه‌هایی مطلوب و ایده‌آل در زمینه طیور، استان مرکزی فاقد کشتارگاه صنعتی دام است از اینرو نظارت بر کشتارگاه‌ها به شهرداری‌ها واگذار شده است.

شرفلو در این راستا ادامه داد: کشتارگاه دام موجود در شهرستان تفرش، از نظر حجم و سعت، کم‌تر از کشتارگاه‌های نیمه صنعتی قرار دارد و این در حالی است که شرایط بهداشتی حاکم بر این کشتارگاه‌ها، در سطحی مطلوب ارزیابی می‌شود.

رییس شبکه دامپزشکی تفرش در پایان از وجود دو ناظر در کشتارگاه دام شهرستان خبر داد و خاطر نشان کرد: حضور یک فرد روحانی به منظور نظارت بر ذبح شرعی و هم‌چنین وجود یک ناظر از سوی سازمان به منزله رعایت نکات بهداشتی، لاشه خروجی از کشتارگاه را بر اساس استانداردهای دامپزشکی منطبق می‌سازد.

 

-------------------------------------------

 

در سال جاری؛ 3700هزار دام قاچاق در مبادی خروجی هرمزگان توقیف شد 


ذبیح الله غریب شامگاه یکشنبه در نشست مطبوعاتی در سالن اجتماعات دامپزشکی همچنین از تعیین شعب ویژه رسیدگی به تخلفات و جرائم بهداشتی دامپزشکی خبر داد و اظهار داشت: سه هزار و 750 راس دام در شهرستانهای میناب، جاسک و سیریک در 6 ماهه اول امسال توقیف و به مراجع قضایی تحویل شد.
وی بیان داشت: در این راستا 49 فقره حکم قضایی صادر شد که در این احکام 154 نفر متخلف که مبادرت به حمل قاچاق دام  داشتند نیز به مراجع قضایی معرفی و با متخلفین برخورد قانونی صورت پذیرفته است.
به گفته وی، به دستور قضایی دامهای توقیف شده تحت نظارت دامپزشکی بعد از انجام معاینات قبل از کشتار، این دامهای کشتار شد.
غریب به دامداران هشدار داد: برای حفظ سرمایه های دامی کشور و جلوگیری از شیوع بیماریها از حمل و نقل غیر مجاز دام خودداری کنند.
وی جلوگیری از اطاله دادرسی و رسیدگی سریع به پرونده های تخلفات بهداشتی دامپزشکی و کاهش تخلفات بهداشتی در این استان را از مهمترین اهداف تعیین این شعب عنوان کرد.
غریب با اشاره به اجرای طرح فاز دوم تب برفکی اظهار داشت: این طرح در استان به مدت سی روز کاری از بیست ودوم شهریور ماه همزمان با سراسر کشور به اجرا در آمده است.
وی گفت: طی اجرای این طرح دامهای حساس به بیماری اعم از گاو و گوساله و دام سبک بصورت رایگان علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی خواهند شد.
وی افزود: هشت اکیپ دولتی و 10 اکیپ بخش خصوصی با تجهیزات کامل بکارگیری شده اند که با مراجعه به دامداران در سطح استان به انجام مایه کوبی دامها علیه تب برفکی اقدام خواهند کرد.

 

-------------------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان: بخش مهمی از سلامت جامعه در گرو نظارت دامپزشکی می باشد
 
 مدیرکل دامپزشکی استان کرمان ضمن اشاره به اهمیت حضور دامپزشکی در بخش های مختلف مربوط به سلامت جامعه اظهار داشت: بخش وسیعی از سبد مصرفی جامعه که توسط پروتئین های دامی پر می گردد بایستی از لحاظ سلامت و بهداشت عمومی عاری از هرگونه عوامل بیماریزا و مسمومیت زا باشد .

دکتر غلامرضا زیدآبادی افزود : در مسیری که یکی از فراورده های خام دامی مانند گوشت قرمز ، سفید ، آبزیان ، شیر ، عسل و کلیه آلایش های خوراکی دامی طی می کند تا در سفره های مردم قرار گیرد  چشم های تیزبین کارشناسان دامپزشکی ضامن سلامت آن می باشد .

وی با اشاره به نزدیک شدن به آغاز هفته دامپزشکی و 14 مهر ماه روز ملی دامپزشکی تصریح کرد : همه ساله در روز 14مهر ماه روز ملی دامپزشکی مراسمی در کلیه استانهای کشور برگزار می گردد که مقرر گردیده امسال هفته ای با این نام و با هدف اطلاع رسانی مطلوب از عملکرد دامپزشکی در بخش های مختلف برگزار گردد.

 وی تاکید کرد امروزه نقش دامپزشکی در مسائل مختلف اجتماعی ، سیاسی و امنیتی جامعه برکلیه افراد محرز گردیده و آحاد جامعه با شعار هر کسی ضامن سلامت خود می باشد می تواندکمک شایانی در پیشبرد اهداف دامپزشکی داشته باشند.

دکتر زیدآبادی خاطر نشان کرد در بحث حفظ نگهداری از سرمایه بزرگ دامی کشور مخاطبین اصلی دامپزشکی که مستقیما با فعالیت های انجام شده در ارتباط هستند  یعنی  دامداران محترم استان نیز همکاری لازم را در فعالیت های انجام شده ایفا می نمایند

وی تاکید کرد: بخش وسیعی از غذای مصرفی  7 میلیارد جمعیت از همین سرمایه ملی بدست می آید که یکی از اهداف دامپزشکی حراست از آن می باشد.

وی افزود: همچنین صنایع جنبی فراوانی در این ارتباط وجود دارند که فعالیت آنها در گرو داشتن دام سالم و تولید فراورده سالم مانند پوست، چرم، پشم، کُرک و غیره می باشد.

دکتر زیدآبادی در پایان با اشاره به مشکلات و چالش هایی که در مسیر راه دامپزشکی قرار دارد تاکید کرد: کلیه مراکز دولتی و غیردولتی و همچنین کلیه اصناف و دیگر مراکز مرتبط با دامپزشکی نقش مهمی در مرتفع کردن کلیه چالش های موجود در راه فعالیت دامپزشکی دارند.

وی خاطر نشان کرد امیدواریم که بتوانیم دست در دست هم در راستای داشتن جامعه ای سالم از هرگونه بیماری و همچنین صنعتی پایدار و کارآمد در سطوح مختلف در مسیر خودکفایی میهن عزیزمان گام برداریم .

-----------------------------------------------

 

دو خبر از دامپزشکی خوزستان :

 

توقیف یک محموله مرغ زنده غیربهداشتی در آبادان

 

دکتر مصطفی کنارکوهی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان آبادان گفت : یک محموله مرغ زنده غیر بهداشتی با هوشیاری ماموران دامپزشکی و نیروی انتظامی توقیف گردید.
کنارکوهی گفت : در آستانه عید سعید فطر برخی از افراد سودجو و فرصت طلب مبادرت به واردات مرغ زنده غیربهداشتی و بیمار به شهر آبادان کرده اند که در این راستا یک محموله 2500 کیلوگرمی با هوشیاری نیروی انتظامی در محور آبادان – اهواز کشف و به شبکه دامپزشکی آبادان تحویل داده شد. این محموله به دستور مقام قضائی شهرستان آبادان در کوره لاشه سوز کشتارگاه آبادان معدوم و همچنین سه نفر از مفسدان اقتصادی دستگیر و به مراجع قضائی تحویل داده شدند.
در ادامه دکتر کنارکوهی از معدوم سازی 1750 کیلوگرم جگر منجمد مرغ خبر داد که این محموله نیز در کوره لاشه سوز کشتارگاه دام شهرداری با حضور نماینده دادگستری و نیروی انتظامی و نیروی انتظامی و بازرسین شبکه دامپزشکی آبادان معدوم گردید.


معدوم سازی 1000 کیلوگرم مواد خام دامی


دکتر عبدالله محمد حسنی سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان ماهشهر هم  اعلام کرد : 1000 کیلوگرم مواد خام دامی شامل جگر ، سنگدان ، ماهی منجمد ، گوشت گوساله با حضور نماینده نیروی انتظامی و بازرسین شبکه دامپزشکی شهرستان ماهشهر ضبط و معدوم گردید .
همچنین بنا به گزارش شبکه دامپزشکی شهرستان رامهرمز مقدار 190 کیلوگرم گوشت مرغ تخمگذار ضبط و معدوم شد. دکتر حقیقی رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان رامهرمز اعلام کرد که این محموله مربوط به یکی از کشتارگاههای مرغ شهرستان رامهرمز بوده است که محموله مذکور در مورخه 22/6/89 با حضور بازرسین شبکه دامپزشکی و نماینده نیروی انتظامی منهدم گردید.
لازم بذکر است همشهریان عزیز هنگام خرید هر گونه فرآورده خام دامی به تاریخ تولید ، تاریخ انقضاء و نکات بهداشتی محصولات توجه داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره تلفنهای 3331104 و 3330147 و در شهرستانها با شبکه دامپزشکی شهرستان مربوطه تماس حاصل نمایند.

 

--------------------------------------------------

 

کشف و معدوم‌سازی نزدیک به 4 تن فرآورده خام دامی غیر بهداشتی و آلوده در اردبیل
 
مدیر کل دامپزشکی استان اردبیل از امحاء نزدیک به 4 تن فرآورده های خام دامی غیر بهداشتی و آلوده و ارجاع 13 پرونده تخلف بهداشتی به مراجع قضایی در ماه مبارک رمضان خبر داد.

دکتر علوی تصریح کرد: در طول تشدید کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده های خام دامی در این ماه با تجهیز و سازماندهی 31 اکیپ ثابت و سیار ، 11228 بازدید از مراکز تولید و عرضه فرآورده های خام دامی در استان انجام گردید.

این مقام مسئول با بیان اینکه در طول سال و به منظور حمایت از مصرف کنندگان در راستای تهیه و تامین فرآورده های خام دامی سالم و بهداشتی، نظارت بهداشتی بر این فرآورده ها در ماههای دیگر نیز در حال انجام است و فقط مختص این ماه و ایام خاص نیست، اظهار داشت: علاوه بر کارشناسان و بازرسین بهداشتی در سطح شهر، ناظرین بهداشتی دامپزشکی در تمامی کشتارگاههای دام و طیور استان حضور داشته و وظیفه نظارت بهداشتی بر محصولات این واحدها را برعهده دارند.

مدیر کل دامپزشکی استان افزود: برای رسیدن به وضعیت مطلوب در عرضه فرآورده های خام دامی در سطح استان نیاز به همکاری تمامی ارگانهای ذیربط است.

دکتر علوی در پایان گفت: شهروندان می توانند در برخورد با محصولات دامی غیر بهداشتی، مراتب را در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز دامپزشکی گزارش نمایند.

 

 

نظر شما
ادامه